Wednesday, May 2, 2012

Re: RG2011... Fw: TAUKE IPTS BOLEH BANKRAP KALAU PTPTN DIHAPUSKAN !.

 


Nak mencelah sikit, ada x sape2 yg tau if peminjam PTPTN yg x bekerja (selalunya yg abis belajar pastu terus dok rumah sebab dah berkeluarga or menjaga ibubapa yg uzur) kena byr bulan2 ke x?

Tq.

Sent from my BlackBerry® smartphone over the TuneTalk network

From: "adam" <adam582700@yahoo.com>
Sender: respeks_group@yahoogroups.com
Date: Wed, 2 May 2012 05:40:20 +0000
To: Respeks<respeks_group@yahoogroups.com>
ReplyTo: respeks_group@yahoogroups.com
Subject: Re: RG2011... Fw: TAUKE IPTS BOLEH BANKRAP KALAU PTPTN DIHAPUSKAN !.

 

Itu pada yg berkemampuan gasak dia la nak ambik pun,ptptn ni ditubuhkan dulu utk bantu anak melayu yg xb'kemampuan.sblm ambik loan,sape la yg tau byr bln2 ikut saranan pun utang makin byk.e2 lau yg bekerja,lau yg xbekerja plak camne?yg xdpt nak byr langsung sbb xdpt kerja,skrg leh ckp la mcm2.tunggu je la nanti masa anak2 anda plak time anda xmampu nak kuar duit sndri utk tanggung anak belajar,bru ada akal time 2 camne ptptn ni membebankan or membantu.jgn ulas ape2 jika anda mampu sponser anak blajar or bernasib baik boleh byr ptptn tnpa rasa dibebani faedah yg tinggi.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

From: johari ghazali <johari_ghazali@yahoo.com>
Sender: respeks_group@yahoogroups.com
Date: Thu, 26 Apr 2012 17:56:19 -0700 (PDT)
To: respeks_group@yahoogroups.com<respeks_group@yahoogroups.com>
ReplyTo: respeks_group@yahoogroups.com
Subject: Re: RG2011... Fw: TAUKE IPTS BOLEH BANKRAP KALAU PTPTN DIHAPUSKAN !.

 

Betul kata Paezah...takde sapa paksa amik loan PTPTN or paksa masuk IPTS yang yuran jauh lagi mahal...belajar rerajin biar dapat masuk IPTA.. 

From: Paezah Abu <eyzzabu@yahoo.com>
To: "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>
Sent: Thursday, April 26, 2012 10:43 AM
Subject: Re: RG2011... Fw: TAUKE IPTS BOLEH BANKRAP KALAU PTPTN DIHAPUSKAN !.

 
xde dlm dunia ni syarikat kewangan ke PTPTN memaksa kita utk meminjam duit dari mereka.. kita sendiri yang kena pandai perkiraan...  

PTPTN tak paksa org ambik,.. so sape2 yang rasa PTPTN penipu... jgn ambik belajar guna duit sendiri.. sebab anak saya pun ambik PTPTN.. tp byr tak lah jumlah pinjam jd ratusan ribu... klu tunda2 xnak byr.. kalu dgn bank pn akan jadi berjuta2... ni lah org melayu .. xnak belajar faham guna matematik... 
contoh beli kereta: kancil 25 ribu... tempoh bayar pilih 9 tahun.. sebulan katakan lah RM200... kenape nk pilih 9 tahun xnak pilih bayr 3 tahun or 4 tahun?  bila jangka masa pembayaran panjang yg untung bank.. ramai ank2 muda skrg.. dan org dewasa pn sama xreti nak kira...di kira bulan byr cikit.. tp langsung xnk belajar pekiraan yang betul..

cousin saya timbalan pengarah di jbtan kerajaan... 7 tahun leps anak sulong masuk IPTA.. ambik ptptn.. cuma dpt RM500 je.. cuba korang fikir.. PTPTN di adakan utk org yang xmampu makbapak pendapatan entah ape2 bukan org yang berduit saje2 gatal nk ambik.. 
sorg lg kwn ank sy belajr di UKM.. ambik PTPTN.. tp mak bapk bergaji bulan tetap... bapak pandai kira... dan mampu utk biaya belajr tanpa PTPTN... at last dia cancel... bapak mak byr lah fees ikut semester.. 
sape yg suruh bodoh xnak kira... kerajaan xpaksa kita ambik... xkena penjara pun kalu xambik ptptn...tp biasa lah org berniaga mesti buat promosi..sama juga dengan bank-bank dimalaysia sentiasa buat promosi.. supaya org dtg ambil loan degan mereka... bank xpaksa pun .... 

xde dlm dunia ni syarikat kewangan memaksa kita utk meminjam duit dari mereka.. kita sendiri yang kena pandai perkiraan...

From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Tuesday, April 24, 2012 11:24 PM
Subject: RG2011... Fw: TAUKE IPTS BOLEH BANKRAP KALAU PTPTN DIHAPUSKAN !.

 
 

TIMBALAN MENTERI UMNO NI AKUI... TAUKE IPTS BOLEH BANKRAP KALAU PTPTN DIHAPUSKAN !.

inderasipejuang.blogspot
Dicatat oleh Mat Indera Sipejuang
 
Menurut Timbalan Menteri Pengajian Tinggi iaitu Datuk Saifuddin Abdullah yang mengatakan keputusan memansuhkan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) jika dibuat boleh menjejaskan operasi 60 institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) bertaraf universiti dan kolej universiti di negara ini dan sekali gus meningkatkan jumlah pengangguran... Juga ketiadaan pinjaman PTPTN akan menyebabkan keluarga miskin menanggung beban kerana terpaksa berhutang dengan pihak lain atau anak mereka tidak dapat meneruskan pengajian.

Sambil beliau berkata "lebih menyukarkan jika pengusaha IPTS terpaksa menutup perniagaan mereka kerana pelajar tidak mampu membayar yuran pengajian yang tinggi... kesan tindakan itu menyebabkan sektor pendidikan negara kucar-kacir di samping meningkatkan kadar pengangguran kerana IPTS terpaksa ditutup... Kerajaan yakin untuk mencapai negara maju tindakan menghapuskan PTPTN bukanlah jalan terbaik... malah idea itu boleh membantutkan perkembangan ekonomi negara" katanya.

Tambah beliau lagi "Pada 1997 Kerajaan bersetuju menubuhkan PTPTN dan pembayaran kali pertama dikendalikan Menteri Kewangan ketika itu Datuk Seri Anwar Ibrahim... Oleh itu kerajaan terkilan dengan tindakan ketua pembangkang yang berusaha untuk memansuhkannya disebabkan beliau tidak lagi dipilih sebagai pemimpin kerajaan... tindakan bermuka-muka sebegini boleh menyebabkan masyarakat jelak dengan politik kotor diamalkan beliau semata-mata untuk menarik perhatian orang ramai".

Kenyataan beliau ni tak secara langsung ia melihatkan Ceti PTPTN yang terpaksa dibuat oleh Mahasiswa adalah bagi menjayakan Perniagaan Tauke-Tauke Pelajaran.... betul ke apa yang dikatakan oleh Timbalan Menteri ni yang tindakkan menghapuskan Ceti PTPTN kalau diambil akan membuat sektor pendidikan Negara akan kucar kacir... mungkin betul pada Tauke-Tauke IPTS yang ujud selepas Ceti PTPTN ujud dan tidak pada sektor IPTA dan IPTS yang sedia ada iaitu sebelum Ceti PTPTN diujudkan... kerana IPTS yang ujud sebelum Ceti PTPTN ujud adalah IPTS yang akan ujud walaupun Ceti PTPTN tiada diujudkan.

Suruh beliau senaraikan 60 IPTS yang dikatakan akan ditutup... macam mana dengan begitu tepat beliau memberi jumlah yang akan terjejas... beri nama Pemilik IPTS mana yang akan terjejas bila Ceti PTPTN dihapuskan... bukan nak kata aku betul seratus peratus tapi 80 peratus sudah ada dalam tangan bahawa IPTS yang akan terjejas mempunyai kaitan dengan Pemimpin Umno atau setidak-tidak nya Tauke IPTS tersebut adalah penyokong ataupun penchacai Umno/Bn... dan dengan mengaitkan nama Datuk Seri Anwar Ibrahim yang seolah-olah hanya seorang  individu yang berkuasa meluluskan PTPTN jelas lagi satu Pembohongan dari Pemimpin Umno.


hemmmmm..... namun itu bukan persoalan siapa tauke tersebut... persoalannya ialah kenapa mesti sektor pendidikan dijadikan lubuk mencari kekayaan dengan sistem ceti yang diujudkan... dan bukan nya dengki dengan kekayaan mereka tapi biarlah sektor pendidikan tidak dicemari oleh kapitalis dengan menggunakan ceti ptptn untuk ujud... kalau tiada ptptn batang hidung pun tak nampak, kah kah kah... umno perkasam jati... betul-betul meloyakan heeeee..... a b u.
 
Hati Muda berkata...
kihkih! kalau degree banyak, diploma banyak tapi kerje tak ada nak buat apa kertas gulung tuuu!
GENERATE DUIT HALAL berkata...
BUDAKBOY

Jgn kutuk lebih2 geng aku tu.. ahli parlimen aku tu weeiii.. hahahhaaha..

penoreh getah nanti ada MBA tau.. hahahha...

tuan pejuang mat indera.. ni baru satu cara nak kaut duit dgn pendidikan..

cer citer sikit pasal nyawa org miskin tapi ada ijazah dan ijazah lanjutan tapi tak der rega sbb tak mampu bayar kos rawatan perubatan..

cendawan busut kat temerloh dah tak tumbuh lepas ujan tapi banyak betul hospital swasta timbul..
penyuluh perikanan berkata...
Semangat dan teruskan sahabat, oh ya link sudah terpasang di blog saya silahkan cek, salam juang dan sukses. terima kasih




__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment