Tuesday, September 3, 2013

Dibalas: RG2011... Kenapa naik sampai 20 sen, rintih rakyat

 

 gambar Friends of BN - Barisan Nasional.
Should the government be subsidizing petrol for the rich also ?  With the reduction of subsidy, the government would be able to give out more BR1M which would go to the people who need it the most.
Should the government be subsidizing petrol for the rich also ? With the reduction of subsidy, the government would be able to give out more BR1M which would go to the people who need it the most.













Daripada: Muhammad Syahir <syahir005@yahoo.com>
Kepada: respeks_group@yahoogroups.com
Dihantar: Selasa, 3 September, 2013 pada 9:51:39
Perkara: Re: RG2011... Kenapa naik sampai 20 sen, rintih rakyat

 
Kerajaan naikkan harga minyak lps tu nk gantikan dgn br1m... Br1m dpt skali je .. minyak yg kita nk kena tanggung hari2....x berbaloi langsung....mana pergi slogan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan???? Skunk ni da jadi rakyat disusahkan dahulu pencapaian tidak diutamakan... Patut gulingkan je kerajaan ni....makin lama rakyat yg sengsara... Org kerajaan untung bnyk benefit padahal org yg keje swasta x de apa2 sama je..
Sent from Yahoo! Mail on Android


From: Mat Rock <matrock_e1@yahoo.com>;
To: respeks_group@yahoogroups.com <respeks_group@yahoogroups.com>; pakbelang@yahoogroups.com <pakbelang@yahoogroups.com>; chainz_of_frenz@yahoogroups.com <chainz_of_frenz@yahoogroups.com>; mahligai@yahoogroups.com <mahligai@yahoogroups.com>; matrocke1@gmail.com <matrocke1@gmail.com>;
Subject: RG2011... Kenapa naik sampai 20 sen, rintih rakyat
Sent: Tue, Sep 3, 2013 1:41:08 AM

 
  
Muhammad Faizal, 03 Sep 2013
 
KLANG: Rakyat mengeluh dengan keputusan kerajaan mengumumkan kenaikan harga minyak RON95 dan diesel sebanyak 20 sen mulai tengah malam tadi yang dilihat terlalu tinggi.

Tinjauan Harakahdaily di stesen minyak mendapati mereka bukan sahaja perlu menanggung kos tambahan setiap bulan bahkan ada juga yang mengambil keputusan untuk menggunakan motosikal untuk ke tempat kerja.

Anuar Ismail, 33, (gambar) dari Meru merasakan kenaikkan tersebut terlalu besar untuk beliau yang sentiasa berulang dari rumah ke tempat kerjanya di Shah Alam.

"Memang berat untuk saya tanggung kos kenaikkan tersebut setiap bulan, 20 sen bukan satu kos yang rendah dan setiap bulan saya anggarkan kos tambahan untuk minyak sebanyak RM150 hingga RM200.

"Saya pasti kenaikkan ini juga akan menyebabkan barang-barang keperluan lain turut meningkat, rakyat akan terus terbeban," jelasnya.

Beliau juga terpaksa mengambil keputusan untuk menggunakan motosikal ke tempat kerjanya walaupun mengetahui risiko kemalangan amat tinggi bagi pengguna motosikal.

Kamarulzaman Adnan, 30, (kanan) tidak menolak rakyat bukan sahaja perlu berhadapan dengan kenaikan harga minyak tetapi juga perlu bersedia dengan kenaikan barangan keperluan nanti.

Beliau berkata, kenaikan tersebut juga dilihat tidak seimbang dengan pendapatan rakyat di negara ini yang sentiasa tertekan dengan keadaan ekonomi.

"Amat terasa apabila kerajaan umum kenaikan minyak sebanyak 20 sen, perlu diingat kita bukan hanya menghadapi kenaikan 20 sen tetapi kita perlu bersedia dengan peningkatan kos barang keperluan.

"20 sen adalah satu jumlah yang besar, jika sebelum ini saya berbelanja sekitar RM500 sebulan untuk mengisi minyak, tetapi dengan harga baru ia akan meningkat RM650 sebulan," jelasnya.

Kamarulzaman turut mempersoalkan kenapa kerajaan perlu menaikkan sehingga 20 sen sedangkan kenaikan sebelum ini pada zaman pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad sekitar 5 sen sahaja.

"Kenapa kerajaan tidak dapat mengawal harga sekarang, kita tahu alasan kenaikan disebabkan oleh harga minyak dunia.

"Tetapi jika harga minyak kembali turun adakah kerajaan dapat menurunkan harga tersebut, dengarlah rintih rakyat yang hidup mereka semakin tertekan," kata beliau yang selalu berulang alik dari Shah Alam ke Bukit Kemuning.

Dalam pada itu Tommy, 17, (kiri) merupakan seorang pelajar turut mengeluh apabila mengetahui keputusan kerajaan menaikkan harga minyak.

Beliau berpendapat jika sebelum kenaikan harga rakyat sudah menanggung beban sara hidup yang amat teruk, apatah lagi dengan harga yang telah diumumkan.

"Memang menyusahkan rakyat terpaksa menanggung beban sara hidup, kita sedia maklum dengan keadaan ekonomi dan kesukaran mendapat pekerjaan bagaimana mereka hendak tanggung kenaikkan kos tersebut.

"Kalau kerajaan itu perihatin mereka akan mendengar keluhan rakyat, sampai bila nak dibebankan hidup mereka. Saya sebagai pelajar turut merasakan bebanan ini.

"Kenaikan jika seimbang dengan pendapat rakyat itu bukan satu masalah, tetapi kita lihat kenaikkan ini amat jauh sekali dengan apa yang rakyat perolehi dengan apa yang mereka perlu belanjakan," jelasnya.

Dalam pada itu, tinjauan malam tadi mendapati beberapa stesen minyak di sekitar Klang mengalami kesesakan akibat pemandu yang mahu mengisi RON95 pada harga RM1.90 sebelum naik kepada RM2.10 selepas tengah malam.
 
 
 
Rock sokmo.. (jadi rakan FB wa: irwan matrock)


__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (7)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment