Monday, September 9, 2013

RG2011... Fw: Msia tidak naik ikut harga minyak dunia..!

 



Minyak Malaysia tidak naik ikut harga minyak mentah dunia..!!

 
Naik tidak sejajar dengan harga minyak mentah

KUALA LUMPUR: Kenaikan terbaru harga minyak disifatkan tidak sejajar dengan trend kenaikan harga minyak mentah sejak dua tahun lalu sekiranya benar harga kenaikan ditentukan oleh harga pasaran.

Malah, kuota pengeluaran Pertubuhan Negera Pengeluar Minyak (OPEC) juga tidak menunjukkan sebarang perubahan yang mengekalkan kuota pengeluaran kepada 30 juta tong sehari dan ianya ke dilihatkal sejak dua tahun lalu.

Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS Pusat (PPP), Dr. Dzulkefly Ahmad berkata ini ditambah dengan pengeluaran Shale Oil yang semakin meningkat dari Amerika Syarikat yang kini mengeluarkan tujuh juta tong sehari dari simpanan Shale Oil.
"Kadar pengeluaran ini dilaporkan akan terus meningkat ke sembilan juta tong sehari dalam tempoh terdekat. Sebagai pengimpot dan pengguna minyak terbesar dunia, sudah pasti ini akan menstabilkan lagi pasaran minyak dunia lantas harga minyak pasti lebih mapan," kata beliau kepada Harakahdaily.

"Justeru, berdasarkan fakta ini, maka tidak logik Malaysia menaikkan harga minyak kerana tidak wujud suasana tekanan pasaran. Sebaliknya, tindakan kerajaan BN ini didorong bagi menampung perbelanjaan kerajaan yang semakin meruncing akibat pembaziran pada pilihan raya umum lalu," tegas Ahli Jawatankuasa Kerja (AJK) PAS Pusat itu.

Malah, tambah beliau, beban hutang kerajaan yang semakin parah juga menyebabkan kerajaan bertindak menaikkan harga minyak dengan alasan rasionalisasi dan pengurangan subsidi.

Minggu lalu, kerajaan mengumumkan kenaikan harga minyak RON95 dan diesel sebanyak RM0.20 seliter, kemudian sehari selepas itu harga RON97 dinaikkan RM0.15 seliter tanpa sebarang pengumuman awal.

Kenaikan harga minyak itu menimulkan pelbagai reaksi, khususnya yang melahirkan kebimbangan terhadap bebanan yang terpaksa dihadapi ekoran kenaikan tersebut.
sumber

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment