Tuesday, September 3, 2013

RG2011... Prihatin Mesir | KHALID SAED

 

# Lupakan kejap isu ‘2 kupang’ di Malaysia yg aman ni..

 

 

 

PRIHATIN MESIR | KHALID SAED

 

Khalid adalah pemuda dari Wilayah Iskandariah, Mesir. Semasa hidupnya beliau pernah menyebarkan video salah salah laku polis Mesir di zaman diktator regim Husni Mubarak.

 

Sebagai balasannya, Khalid dipukul dan diseksa sehingga mati, anda boleh saksikan keadaan wajah Khalid. Kematian Khalid antara pencetus utama berlakunya Revolusi 25 Januari 2011.

 

Rakyat dari pelbagai lapisan masyarakat bangun mempertahankan hak Khalid dan menentang anjing-anjing Mubarak yang bertindak kejam dan zalim. Kemuncaknya berlakulah Revolusi 25 Januari sehingga berjaya menggulingkan Mubarak.

 

Selepas Mubarak jatuh, tentera memerintah selama setahun setengah dalam tempoh peralihan, namun tiada hukuman dikenakan ke pembunuh Khalid dan rakyat yang terkorban ditembak polis Mubarak semasa Revolusi 2011. Hakim membebaskan penjenayah kerana pihak pendakwa raya sengaja tidak mengemukakan bukti yang kukuh.

 

Semasa Mursi menjadi Presiden, beliau memecat peguam negara dan menggantikan dengan peguam yang baru. Kes-kes jenayah Mubarak dibuka dan dibicarakan semula. Belum selesai penghakiman, Mursi digulingkan, Mubarak dilepaskan, seorang demi seorang penjenayah dilepaskan.

 

Darah Khalid dan pejuang yang terkorban masih belum terbela, sekarang Regim Mubarak berkuasa kembali dengan sokongan kuat dari tentera, mereka bebas membunuh,menyeksa dan menangkap sesiapa sahaja yang menentang kerajaan haram tentera.

 

Rakyat bangkit kembali menentang tentera, momentum kebangkitan semakin kuat, 30 Ogos menyaksikan penentangan hebat dari rakyat. Biarpun tentera masih belum mengalah, tetapi kebangkitan rakyat Mesir tidak dapat disekat, regim Mubarak dan Pemerintah Tentera akan tumbang satu masa nanti.

 

Khalid telah pergi menemui Tuhannya, namun perjuangan Khalid disambung jutaan 'Khalid Saed' yang baru. Begitulah perjuangan menegakkan kebenaran, satu mati sejuta akan bangkit.

 

Semoga pembunuh Khalid akan terima balasannya satu hari nanti.

 

:: Nukilan wartawan Prihatin Mesir ::

 

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment