Tuesday, September 3, 2013

RG2011... Sudahkah kita bersedia untuk kenaikan harga barangan dan perkhidmatan?

 

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua

Harga minyak sudah naik 10.5% dan tidak lama lagi harga barang2 akan turut naik.Adakah kita sudah bersedia dari segi pendapatan kita? Satu cara untuk meningkatkan pendapatan/gaji kita ialah dengan meningkatkan kemahiran berkomunikasi bahasa Inggeris kita kerana menurut satu kajian yang dibuat pada tahun 2011 di kalangan majikan di Malaysia, kemahiran berkomunikasi ialah antara faktor terpenting yang dikehendaki oleh majikan dalam mengambil pekerja baru.

  

Petikan dari The STAR, 4hb September 2013

PETALING JAYA : Kos operasi yang lebih tinggi akibat daripada kenaikan 20 sen dalam harga petrol RON95 dan diesel mungkin akan dipindahkan ke pelanggan , menurut pemain utama dalam industri pengangkutan.

Mereka juga meminta orang ramai untuk bersedia untuk kesan rantaian barangan dan perkhidmatan yang lebih mahal.

Pan Persatuan Pengusaha Bas Se-Malaysia , yang mempunyai 130 ahli di seluruh negara , menjangkakan tambang bas berhenti-henti dan ekspres meningkat antara 5% dan 30% " dalam masa terdekat ".

" Kenaikan harga diesel telah mengakibatkan peningkatan segera sebanyak 5% dalam kos operasi dan ini akan mempunyai kesan ke atas  pengusaha bas ekspres dan b
as berhenti-henti, " kata presiden persatuan Datuk Ashfar Ali.

"Kami menggesa kerajaan bertindak segera untuk mengurangkan kesan sebagai operator akan mendapati sukar untuk menyerap kenaikan kos bahan api, " katanya kepada The Star.

Operator kini diberikan kuota 1,400 liter diesel sebulan untuk peringkat bas dan 2,800 liter sebulan bagi bas ekspres. Harga kuota kini RM1.68 seliter.

Pengusaha bas perlu membayar harga pam - ​​kini meningkat kepada RM2 - jika mereka melebihi kuota bulanan mereka, Ashfar berkata.

Ashfar menyarankan agar kerajaan menaikkan kuota subsidi diesel untuk bas
berhenti-henti kepada 3,000 liter sebulan , dan bagi bas ekspres kepada 6,000 liter.

Persatuan Pengusaha Lori Selangor dan Kuala Lumpur   berkata bahawa kos diesel yang dibuat sehingga 30 % kepada 40 % daripada perbelanjaan keseluruhan ahli-ahlinya.

Kenaikan harga minyak  akan meningkatkan kos operasi mereka  kira-kira 5 % kepada 8% , setiausaha agung persatuan Alvin Choong menambah.

"Ini adalah agak peningkatan yang ketara . Operator secara semulajadi akan cuba untuk memnidahkan kos tambahan kepada pengguna , " katanya.

Bagaimanapun, beliau percaya kenaikan harga barangan akibat kenaikan bahan api "tidak perlu menjadi sangat besar".

Choong, yang menjangka kerajaan untuk menaikkan harga diesel lagi dalam masa terdekat , berkata ia tidak perlu dilakukan secara berperingkat-peringkat .

Persatuan Syarikat-syarikat pengangkutan Malaysia , Datuk Che Azizuddin Che Ismail berkata "ia adalah semula jadi" kepada pengguna untuk membayar lebih apabila kos operasi naik.

Beliau berkata, kos tambahan akan bergantung kepada jenis kenderaan pengendali digunakan dan jenis kargo diangkut.

" Ia terpulang kepada pengendali berapa banyak kos mereka akan menyampaikan kepada pelanggan mereka, " katanya.

Kursus Mahir Bahasa Inggeris Dalam 6 bulan akan saya mulakan pada 21 dan 22hb di Sunway dan pada 28 dan 29hb di Putrajaya. Yuran cuma RM690seorang jika anda daftar dua orang.

Cikgu Yusoff
019-3090711

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment