Friday, January 27, 2012

RG2011... Fw: Dok Hina Orang Kelantan last kena kat negeri depa

 



----- Original Message -----
 
 
 
 
----- Original Message -----
 
 
Subject:  Gaji terlalu rendah, ramai warga Terengganu hijrah

 27 Jan 2012 , KUALA TERENGGANU: Faktor gaji terlalu rendah sehingga ada ditawarkan RM400 sebulan menyebabkan warga tempatan terutama golongan muda tidak berminat bekerja di negeri ini, sebaliknya berhijrah ke tempat lain terutama Kuala Lumpur dan Johor untuk mencari pendapatan lebih baik.
 
Keadaan itu sekali gus memberi peluang kepada majikan menempatkan warga asing bagi mengisi kekosongan jawatan ditawarkan dengan memberikan kadar upah rendah.
 
Pengarah Jabatan Tenaga Kerja (JTK) Terengganu, Mohd Azmi Muhammud berkata, daripada 14,538 jawatan kosong ditawarkan sektor swasta tahun lalu, hanya 6,000 kekosongan diisi warga tempatan.
 
Menurutnya, statistik itu menunjukkan warga tempatan tidak begitu berminat mengisi kekosongan jawatan ditawarkan berikutan faktor upah yang kecil.
 
"Jika dilihat garis kadar pendapatan miskin tegar di negara ini di bawah RM440 sebulan manakala kadar pendapatan miskin pula di bawah RM750 sebulan.
 
"Saya meminta kerjasama majikan menaikkan kadar upah bersesuaian dengan taraf hidup semasa sekurang-kurangnya melebihi kadar kemiskinan bagi mengurangkan beban ditanggung penduduk," katanya. Selain itu, beliau menyeru sektor swasta di negeri ini mengurangkan pengambilan warga asing, sebaliknya memberi keutamaan warga tempatan mengisi kekosongan jawatan.
 
 
 
 
Tarif ayaq negeri siapa paling mahal???
 
selatanonline
 
Dalam depa dok tuduh Kerajaan Negeri Kedah penaik tarif ayaq, rupa-rupanya tarif ayaq negeri umno be end perintah lagi mahai dari negeri PR perintah......dah tu plak, negeri Selangor boleh bagi jugak kt rakyat negeri depa sikit sebanyak bantuan percuma tiap rumah....tapi kerajaan umno bagi apa kt rakyat negeri depa perintah yg tarif ayaq mahai tu???

ini bukan aku reka buat....kalau aku reka buat, kena saman naya saja....hangpa boleh check kat sini :
jba.gov.my



tarif industri tu tak pa lagi sbb depa tu buat untung....memang patut padan mahal pun...tapi yg domestik tu, cuba pakat jegei skit biji mata....negeri Johor yg paling ramai penyokong kuat umno adalah paling tinggi tarifnya dan Pulau Pinang adalah paling murah walaupun sebahagian besar tanahnya dok tengah laut.... Melaka dengan Negeri Sembilan yg besaq kelemboi pun mahal juga tarif ayaq depa....lebih tinggi dari negeri Kedah....sendiri mau bancuh laaaa.......

bancuh.blogspot.com

Posted by kelanajiwa

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment