Friday, January 27, 2012

RG2011... Soal Jawab : Solat Tak Pakai Telekung

 

Salam…

Ada satu persoalan daripada MysDear..

"ustaz, sy nak tanya satu soklan.

Kalo perempuan solat, tgnnya nampak sehingga pergelangan tangan, sah ke solatnya ye? maksudnya, time ni perempuan ni solat tak menggunakan telekung tetapi menggunakan jubah dn tudung yang labuh jer.
Harap ustaz sudi menjawab soklan sy ni,
"


Persoalan ni sebenarnya ramai yang terkeliru.. tak terkecuali Ustaz Love sendiri.. Sampai la Ustaz Love belajar bab aurat masa solat.. sebab kebiasaannya kita diceritakan bahawa aurat wanita itu adalah seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan.. jadi kita memahami tapak tangan itu dengan maksud tapak tangan (takkan la nak faham dengan maksud siku plak kan).. sebenarnya, yg dimaksudkan dengan tapak tangan di sini adalah tapak tangan dan bahagian belakang tapak tangan.. senang cerita, aurat wanita tu adalah sampai pergelangan tangan…

Makanya, kalau nak solat pakai baju kurung ke, pakai jubah kaler2 ke.. memang takde masalah… tak semestinya nak kena pakai telekung sembahyang je baru bleh solat.. hantu2 melayu pun ramai gak yg pakai telekung dlm drama :D

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment