Tuesday, January 1, 2013

RG2011... Fw: MAYAT UMAT ISLAM YANG DIGALI DIHINA

 



(BIADAP) MAYAT UMAT ISLAM YANG DIGALI DI PENGERANG DIHINA .......

mutaligat.blogspot

Lihatlah mayat-mayat orang Islam yang dikorek di Pengerang. Dibungkus dan dilonggok begitu sahaja di bawah pokok. Dihempap dengan cangkul atas kenderaan.

Mana etika dan syariat yang dijamin oleh Kerajaan negeri Johor seperti terkandung dlm Majalah Holistik edisi Pengerang?

Ini bukan soal politik; sensitiviti masyarakat Islam kita di mana???

Kita menuntut kerajaan Johor membuat penjelasan terhadap kebiadapan dan penghinaan yang dilakukan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab ini.

Apa perasaan saudara-mara mayat-mayat ini?????

Sumber : FB Mazlan Aliman.
 
 
 
Kubur Islam Pengerang dikorek secara tidak beretika?
 
selatanonline.net
Oleh Mazlan Aliman

PETANG ini Sidang Meja Bulat Isu Pengerang diadakan di New York Hotel Johor Bahru. Lebih kurang 50 orang wakil2 Ngo, penduduk, peguam dan tokoh masyarakat menghadirinya.
Isu mengalih kubur, pengambilan tanah, masadepan nelayan dan pendidikan menjadi topic utama perbincangan. Yang paling kritikal ialah pengorekan lebih 100 kubur orang Islam yang kononnya tanpa waris.

Mengikut skuad pemantau yang diketuai sdr Zaaba, kubur dikorek tanpa pengawasan Jabatan Agama dan Jabatan Mufti serta agensi berkaitan sepertimana prosedur yang sepatutnya. Mayat berupa tulang dll tidak di urus sesempurna yg sepatutnya. Dilonggok begitu sahaja bawah pokok. Di isi atas kenderaan dan ditindih cangkul dan parang dengan begitu biadap.

Di pindah di kawasan kubur yang ditetapkan, ditanam dengan ke dalaman 15 inci sahaja!
Walhal, sepatutnya kedalaman mengikut Pihak Berkuasa Agama 3 kaki. Sangat terdedah dengan binatang seperti anjing dll.

Bila hujan, kawasan bergenang dengan air dan becak di sana sini. Kontraktor yang beroleh projek tidak amanah dan langsung tidak menghormati mayat2 yang dikorek. Ia bertentangan samasekali dengan cerita indah oleh Pihak Berkuasa Agama yg berjanji akan turut serta dalam proses penggalian dan perpindahan mayat2 berkenaan.

Laporan Polis telah dilakukan. Kontraktor dakwa hanya pindahkan kubur tanpa waris. Walhal, banyak kubur yang dikorek ada warisnya. Sdr Yahya Abd Hamid, mempertikaikan pengurusan teruk oleh kontraktor atas kubur neneknya. Dia cuba pertahankan, tapi dia ditangkap polis dan dilokap!

Kebimbangan kita bahawa cara korek dan alih mayat akan dilakukan secara tidak berakhlak dan jauh dari menepati hukum syarak telah jadi kenyataan.

2 hb Januari ini, rombongan ngo Pengerang, waris2 dan peguam penduduk akan menyerahkan memorandum bantahan kepada Mufti Kerajaan Negeri Johor atas tindak tanduk melampau kontraktor yang memikirkan untung sahaja tanpa mengambilkira soal hukum dan sensitiviti masyarakat Islam. Juga rasa kesal kita terhadap lepas tangan Pihak Berkuasa Agama. Desakan kita, hentikan korek kubur dan kekalkan ia di situ tanpa gangguan sampai bila2. Jadikan 'green area' dan warisan kerana kubur2 tersebut ada yang lebih 100 tahun.

Bukti2 bergambar cukup banyak disamping perlanggaran lesen dsbnya.
Harap Pekida, Perkasa dan Ngo2 pro Umno turun padang dan saksikan sendiri!
 
Posted by ibn_bacoks
 
 
 
Waris Ditahan, Pertahan Kubur Nenek Moyang Digali Tanpa Persetujuan
 
selatanonline.net
Blog www.nusajayakini.com

 PENGERANG: Pada tengah hari 26hb Disember 2012, Gabungan NGO Pengerang (GNP) dimaklumkan bahawa seorang penduduk Pengerang, Yahaya Bin Abd Hamid, atau lebih dikenali sebagai Pak Yah, telah ditahan Polis pagi tadi.

beberapa orang ahli GNP turut menghadiri di Balai Polis Sungai Rengit apabila dimaklum mengenai perkara ini. Pada lebih kurang 1 petang, Pak Yah disaksi berada di atas Kereta Polis, dan pegawai Polis memaklumkan kepada pihak kami bahawa dia akan dibawa ke IPD Kota Tinggi untuk siasatan selanjutnya.

Mengikut makluman yang diberi oleh Pegawai siasatan, Pihak Polis telah menerima aduan seorang kontraktor yang bertanggungjawab atas pengagihan perkuburan Islam, bahawa pada 25hb yang lalu, Pak Yah telah dikatakan membuat ugutan terhadapnya, di tanah perkuburan Islam di Kampung Punggai. Berdasarkan tuntutan tersebut, Pihak Polis menahan beliau.

Selepas itu, kami menghubungi En. Mat Bin Daud, atau lebih dikenali sebagai Pak Yusof, dimana beliau telah menemani Pak Yah pada ketika perihal yang di atas berlaku, Pak Yusof berkata ketika itu, Pak Yah memang mengadakan pertilingkahan dengan si pengadu diatas, akan tetapi tiada ugutan yang dibuat oleh Pak Yah.

Ketika itu, Pak Yah dengan lima orang rakan dari GNP sedang membuat pemerhatian terhadap kerja-kerja pengkuburan semula, dan kebetulan mendapati kubur neneknya dialih ke tapak perkuburan baru tanpa pengetahuan beliau, lalu beliau berasa sedih, dan ketika beliau ingin meninggalkan tapak perkuburan, pegawai catatan pengagih perkuburan menambilkan diri untuk bertanya berkenaan perkuburan baru, Pak Yah cuma berbalas "Ini kubur nenek saya,....mengapa kamu membuat demikian?.....bukankah cuma memindah kubur yang tiada waris?"

Menurut apa yang disaksikan oleh mereka, Pak Yusof dan rakan-rakannya telah pergi ke Balai Polis Sungai Rengit pada pukul 4 petang untuk membuat laporan polis .

Namun demikian, Pegawai polis enggan menerima laporan polis daripada mereka dan mencadang supaya hanya seorang dari kumpulan menwakili rakan-rakan yang lain untuk laporan polis. Pak Yusof stuju dengan candangan tersebut dan dalam laporan polis tersebut, beliau telah menyatakan bahawa beliau merupakan saksi dalam pertelingkahan di atas, dan masih jelas isi kandungan pertelingkahan Pak Yah dengan Pengagih Kubur tersebut.

Selepas Pak Yusof membuat laporan polis, kelima-lima orang ahli GNP bertolak ke IPD Kota Tinggi untuk mengetahui perkembangan lanjut. Apabila sampai ke IPD Kota Tinggi pada 5 petang, memerka tidak dapat menjumpai pegawai siasatan dalam kes ini dan terpaksa tunggu sehingga 8.15 malam. Pegawai siasatan mengambil kira-kira 3 jam untuk mencatat testimoni dari setiap penyaksi dalam insiden tersebut.

Kami dimaklumkan oleh pegawai polis bahawa Pak Yah sudah disiasat dibawah Seksyen 506 (ugutan jenayah) Kanun Keseksaan dan baliau akan ditahan sehingga hari esok.

Pada lebih kurang 10 pagi 27hb Disember 2012, Pak Yah telah dijamin oleh Ahli GNP, Yahya Bin Maspie dan telah dibebas.

Gabungan NGO Pengarang amat mengambil perhatian terhadap dua kes penangkapan berkenaan kubur nenek moyang diagih oleh Pihak Polis.

Dalam kes pertama yang berlaku pada 5hb bulan ini, seorang penduduk Kampung Sungai Kapal, En.Hong Lai Hock telah ditahan Polis selama 12 jam kerana disyaki membuat ugutan terhadap Kontraktor DIALOG, akan tetapi pada bulan Fabuari yang lepas En. Hong telah membuat laporan berkenaan Kubur neneknya digali tanpa pengetahuannya, sehingga kini tiada tindakan selanjutnya oleh Polis dalam perihal ini. Insiden semalam merupakan kes kedua. Gabungan NGO kami amat mempertikaikan perbuatan polis yang cuma mengambil tindakan terhadap pihak yang kubur nenek moyangnya yang digali, dan tiada tindakan terhadap pihak yang menggali kubur orang lain.

Posted MYT by ahmadi

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment