Thursday, May 23, 2013

RG2011... Kaji skim, gred gaji anggota penjara

 

Kaji skim, gred gaji anggota penjara

Wartawan Sinar Harian
22 Mei 2013


Omar pada sidang media di Penjara Seremban, semalam.

SEREMBAN - Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) mahu kerajaan mengkaji semula skim dan gred gaji penjawat awam yang berkhidmat di penjara di seluruh negara.

Presidennya, Datuk Omar Osman berkata, skim penjawat awam yang berkhidmat di penjara jauh ketinggalan ke belakang dan tidak relevan kini.

“Skim gaji dan gred pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) telah pun diselaraskan.

“Namun, kakitangan dan pegawai penjara masih terbelenggu dengan skim gaji 15 tahun lalu dan ianya tidak relevan dengan tanggungjawab dan peranan mereka yang amat besar,” katanya pada sidang media selepas melawat Penjara Seremban, semalam.

Menurutnya, antara tuntutan Cuepacs kepada kerajaan ialah menaikkan insentif khas, elaun guru kemahiran, elaun kerja lebih masa dan mengkaji gred, pangkat, dan gaji kakitangan dan pegawai termasuk pengarah yang dilihat amat rendah dan tidak munasabah.

“Kita mahu bayaran insentif khas sebanyak RM100 seorang setiap bulan dinaikkan kepada RM300. Bayaran RM100 sebelum ini amat sedikit berbanding tugas mereka yang amat berisiko bagi memastikan keselamatan banduan.

“Elaun guru kemahiran sebanyak RM60 juga tidak wajar dan kita mencadangkan ianya dinaikkan kepada RM200 sebulan kerana tenaga pengajar di penjara mempunyai kemahiran dalam pelbagai bidang,” katanya.

Omar berkata, kerajaan juga perlu mengkaji semula pekeliling Bab G 14-16 yang tidak membenarkan kakitangan dan pegawai penjara menuntut bayaran kerja lebih masa.

Katanya, semua anggota yang berkhidmat di penjara wajar untuk mendapatkan bayaran kerja lebih masa.

“Bukan sahaja pekeliling bayaran kerja lebih masa perlu dikaji semula malah skim gred gaji dan jawatan anggota termasuk pengarah juga perlu turut dikaji.

“Gred pengarah penjara ialah KX48 dan ianya amat rendah berbanding dengan pasukan keselamatan yang lain sedangkan tugas mereka amat penting bagi memastikan keselamatan anggota dan banduan.

“Gred tersebut tidak setimpal dengan bebanan tugas mereka dan saya minta gred skim mereka disemak secara drastik,” katanya.

Menurut Omar, kesemua tuntutan tersebut perlu dilaksanakan tahun ini juga sekali gus akan menggembirakan lebih 13,000 kakitangan penjara di seluruh negara.

 

 

 

 

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment