Pekerja TNB kena 'cekik' : 3 gelas air berharga RM45
telokbakong.blogspot
darisungaiderhaka.blogspot
BATU PAHAT – Seorang kakitangan Tenaga Nasional Berhad (TNB) mendakwa terpaksa membayar RM45 hanya untuk tiga gelas air minuman yang dinikmatinya bersama dua lagi rakannya, di sebuah warung di sini.
Mohd Hamidi Mad Tap, 37, berkata, dia bersama dua rakannya ketika itu dalam tugasan untuk membuat pemotongan bekalan elektrik di warung berkenaan.
Sementara melaksanakan tugasan itu, dia memesan tiga jenis minuman iaitu teh ais, milo ais dan teh O, di warung tempat proses pemotongan bekalan utiliti dibuat.
"Saya ke warung itu adalah untuk memotong bekalan elektrik yang tertunggak sejak tujuh bulan lalu. Sementara menunggu urusan selesai, saya dan rakan memesan tiga jenis air untuk diminum.
"Kami hanya minum sahaja dan tidak memesan sebarang makanan, atau apa sahaja yang 'special' di situ. Bagaimanapun kami terkejut dengan jumlah bayaran iaitu sebanyak RM15 untuk setiap jenis air.
"Lebih menyakitkan hati saya, apabila baki sebanyak RM5 setelah saya menghulurkan wang RM50 itu dipulangkan dengan wang syiling," katanya kepada Sinar Harian, semalam.
Mohd Hamidi tidak menolak kemungkinan peniaga terbabit bengang dengannya yang bertindak memotong bekalan elektrik di warung tersebut.
"Apa pun alasannya, perkara ini tidak patut terjadi kerana kami juga sebagai pelanggan di warung terbabit, dan saya meminta resit bagi setiap air yang telah kami pesan.
"Saya juga memerhatikan, warung berkenaan juga tidak mempunyai papan tanda harga yang sepatutnya menjadi garis panduan buat pelanggan seperti saya ini," katanya.
Menurut Hamidi, dia meminta pihak berkuasa tempatan (PBT), Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) supaya menyiasat dan mengambil tindakan yang tegas.
Selain itu katanya, peniaga warung berkenaan juga hanya mengeluarkan resit biasa sahaja yang ditulis dengan tangan, selain tidak mempunyai nama atau alamat warung berkenaan.
Dakwanya lagi, jika ia benar-benar istimewa, ia perlu mempunyai resit yang dicetak menggunakan komputer, sebagaimana restoran makanan segera.
"Peniaga terbabit perlu dikenakan tindakan sewajarnya sebagai memberi pengajaran kepadanya serta peniaga lain dan tidak melakukan kesalahan dengan menindas pelanggan lain pula," katanya.
Sinar Harian kemudiannya, melakukan tinjauan di warung berkenaan dan cuba untuk mendapatkan penjelasan daripada pemilik warung berkenaan, namun dia enggan mengulas lanjut insiden terbabit.
Mohd Hamidi Mad Tap, 37, berkata, dia bersama dua rakannya ketika itu dalam tugasan untuk membuat pemotongan bekalan elektrik di warung berkenaan.
Sementara melaksanakan tugasan itu, dia memesan tiga jenis minuman iaitu teh ais, milo ais dan teh O, di warung tempat proses pemotongan bekalan utiliti dibuat.
"Saya ke warung itu adalah untuk memotong bekalan elektrik yang tertunggak sejak tujuh bulan lalu. Sementara menunggu urusan selesai, saya dan rakan memesan tiga jenis air untuk diminum.
"Kami hanya minum sahaja dan tidak memesan sebarang makanan, atau apa sahaja yang 'special' di situ. Bagaimanapun kami terkejut dengan jumlah bayaran iaitu sebanyak RM15 untuk setiap jenis air.
"Lebih menyakitkan hati saya, apabila baki sebanyak RM5 setelah saya menghulurkan wang RM50 itu dipulangkan dengan wang syiling," katanya kepada Sinar Harian, semalam.
Mohd Hamidi tidak menolak kemungkinan peniaga terbabit bengang dengannya yang bertindak memotong bekalan elektrik di warung tersebut.
"Apa pun alasannya, perkara ini tidak patut terjadi kerana kami juga sebagai pelanggan di warung terbabit, dan saya meminta resit bagi setiap air yang telah kami pesan.
"Saya juga memerhatikan, warung berkenaan juga tidak mempunyai papan tanda harga yang sepatutnya menjadi garis panduan buat pelanggan seperti saya ini," katanya.
Menurut Hamidi, dia meminta pihak berkuasa tempatan (PBT), Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) supaya menyiasat dan mengambil tindakan yang tegas.
Selain itu katanya, peniaga warung berkenaan juga hanya mengeluarkan resit biasa sahaja yang ditulis dengan tangan, selain tidak mempunyai nama atau alamat warung berkenaan.
Dakwanya lagi, jika ia benar-benar istimewa, ia perlu mempunyai resit yang dicetak menggunakan komputer, sebagaimana restoran makanan segera.
"Peniaga terbabit perlu dikenakan tindakan sewajarnya sebagai memberi pengajaran kepadanya serta peniaga lain dan tidak melakukan kesalahan dengan menindas pelanggan lain pula," katanya.
Sinar Harian kemudiannya, melakukan tinjauan di warung berkenaan dan cuba untuk mendapatkan penjelasan daripada pemilik warung berkenaan, namun dia enggan mengulas lanjut insiden terbabit.
nerapa marah punya oorg tu. agaknya dia dah termakan auta pkr, dia ingat jika pkr jadi pm, letrik tak payah bayo. itu yg sampai 7 bulan tak bayo tu kot. pakatan haram kan melolong2kan ke arah negara berkebajikan. haih
ABU ·
hahaha.. dajjal sungguh si palat ni.. makin lama aku baca komen si palat ni aku tergelak je... sampah...
najib bini rosmah ·
malang yang berbau dari awal...
Lain kali order air dulu baru potong leterik..
Peniaga pon please la bertimbang rasa...
Kalau menteri @ kroni kao balon la cukup!!
Secawan teh kasi kaw2 250 juta...
Baru berbaloi!
Lain kali order air dulu baru potong leterik..
Peniaga pon please la bertimbang rasa...
Kalau menteri @ kroni kao balon la cukup!!
Secawan teh kasi kaw2 250 juta...
Baru berbaloi!
pelanggan TNB ·
TNB ni pun ade masalah. gua pernah kene cabut meter. alasan deorang dah lame x bayar bil. nak bayar camne? bil pun deorang x bagi dah dekat setahun lebih. gua x amik pot sgt la sebab bil gua kerajaan malasya bayarkan dan masih ade terlebih bayar 4ringgit lebih. pernah sekali gua tunggu bil kat depan rumah time deorang round utk ambil bacaan n bagi bil. sampai giliran rumah gua, tukang baca meter tu skip rumah gua. gua rase mcm tunggul je. jeling pun dy tak. satu hari gua balik keje, meter dah kene cabut. dapat notis kene bayar dlm 2ratus lebih. gua p tnb deorg kate dah lame deorang cari rumah gua sebab dah lame x bayar bil. gua bayar bil tu. esokny deorang pasang semula. bulan berikutnya gua dapat bil. jumlahnya minus dua ratus lebih sebab gua terlebih bayar 2ratus lebih tu. bulan2 berikutnya kerajaan malasya bayarkan bil gua... jumlah bil masih lagi terlebih bayar 2ratus lebih... mcm chelake...
Mat Tanjong 93p ·
Baru padan bro !
tnb pun kadang baca meter dari jauh jer !luaq pagaq ! ada sprong depa
ready bro ! lama dah aku tak nampk depa dok sprong nih !
laa nie pakai main taksir taksir dari opis depa pulak !
kadang menyucuk punya bil ! binau bijik mata tengok jumlah !??
woitttt bro ! apa salah skali skala kena 'kuntau' dgn peniaga !?
yg hangpa dok kuntau rakyat dok bagi IPP tidoq atas duit !? tak mau kira ke !?
tu laa namanya gerai 3 abdul bro ! dah kena dah ! sesekali 'terkantoi' ler bro !
apa salahnya !?
kah kah kah kah kah kah kah
tnb pun kadang baca meter dari jauh jer !luaq pagaq ! ada sprong depa
ready bro ! lama dah aku tak nampk depa dok sprong nih !
laa nie pakai main taksir taksir dari opis depa pulak !
kadang menyucuk punya bil ! binau bijik mata tengok jumlah !??
woitttt bro ! apa salah skali skala kena 'kuntau' dgn peniaga !?
yg hangpa dok kuntau rakyat dok bagi IPP tidoq atas duit !? tak mau kira ke !?
tu laa namanya gerai 3 abdul bro ! dah kena dah ! sesekali 'terkantoi' ler bro !
apa salahnya !?
kah kah kah kah kah kah kah
__._,_.___
Reply via web post | Reply to sender | Reply to group | Start a New Topic | Messages in this topic (1) |
" Minuman para Anbia : http://higoat-2009.blogspot.com/"
" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"
" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 : http://maths-catch.com/exam"
" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"
" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"
Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.
" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"
" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 : http://maths-catch.com/exam"
" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"
" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"
Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.
.
__,_._,___
No comments:
Post a Comment