Tuesday, July 30, 2013

Re: RG2011... Fw: Elektrik Tinggi Bila Guna Meter Elektronik,

Tak perlu disiasat kerana keperluan moden begitu dan sesuai dengan perancangan untuk menentukan pendapatan penduduk ke tahap tinggi menjelang esok pagi. Perancangan pasukan NKEA bawah Jalal yang di PM office tu.... dan disetujui kabinet dan lain-lain. Apa lagi ini faedahnya........

From: -:eSpAcE9808:- <rienacom@yahoo.com.sg>
To: zzxmelayucyber <melayucyber@yahoogroups.com>
Sent: Saturday, 27 July 2013, 1:02
Subject: RG2011... Fw: Elektrik Tinggi Bila Guna Meter Elektronik,
 

 

Caj Elektrik Tinggi Bila Guna Meter Elektronik, Siasatan DIperlukan

Posted by greenboc
 
PKR menggesa Kerajaan Pusat melantik satu badan bebas bagi menyiasat dan mengkaji kadar tarif elektrik masakini ditetapkan Tenaga Nasinal Berhad (TNB) yang dikatakan tinggi dan membebankan pengguna.Ahli Parlimen Kelana Jaya, Wong Chen berkata, siasatan itu perlu kerana majoriti pengguna sekarang menerima kesannya yang berpunca daripada pemasangan meter elektrik elektronik yang baru menggantikan meter analog lama.

"TNB tidak boleh memberikan alasan dan mesti membenarkan badan bebas dilantik untuk memeriksa dan menguji meter digital ini.

"Kerajaan boleh melantik badan bebas ini, begitu juga Suruhanjaya Tenaga. Ini kerana meter kepunyaan TNB maka kebenaran dari TNB diperlukan bagi membuka meter dan menyiasat.

"Kita juga mahu pihak berkepentingan terlibat termasuk Pakatan Rakyat (PR) dan BN kerana ini adalah isu rakyat," katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Beliau berkata, PR menerima banyak aduan daripada pengguna mengenai perkara itu yang menyatakan rasa tidak puashati mereka.

Katanya, alasan diberi TNB bahawa bil elektrik tinggi dari meter baru berpunca daripada bacaan meter lama yang tidak tepat adalah tidak munasabah sama sekali.

Berikutan itu, Wong memberitahu, PR menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi menyiasat dan mengetengahkan isu itu yang dianggotai Naib Presidennya, Datuk Chua Jui Meng; Ahli Parlimen Wangsa Maju, Datuk Dr Tan Kee Kwong, Adun Sri Andalas, Dr Xavier Jayakumar dan beliau sendiri.

"Jawatankuasa ini akan melancarkan satu kempen awam untuk menegaskan kepentingan ketelusan berhubung dengan bil elektrik tinggi.

"Kita juga akan melancarkan laman sesawang minggu depan bagi penglibatan awam dan satu petisyen akan dihantar ke TNB untuk tujuan ini," katanya yang mendakwa orang ramai menyatakan kesanggupan membayar RM20 bagi kos pemeriksaan untuk mendapatkan bacaan meter yang tepat.

Manakala Chua berkata, tarif elektrik ditanggung rakyat ketika ini begitu tinggi dan satu tindakan segera perlu dilakukan bagi mengatasinya.

"Satu masalah membebankan rakyat, pihak peniaga dan yang lain. Hampir setiap isi rumah mengalaminya dengan kenaikan sampai 100 peratus, 200 peratus atau lebih.

"Jawatankuasa ini akan membantu rakyat bagi penggurangan kadar tarif elektrik kepada satu kadar yang lebih rendah atau hampir dengan bacaan meter lama," ujarnya.
comments:
cureorcurse said...
Jom pakai solar lah pulak. Kalau lah ada usahawan bumiputera atau sesiapa yg boleh mengusahakannya. Pasti menguntungkan rakyat.
Anonymous said...
Satu lagi business kroni UMNO / BN kepada rakyat. Kebajikan satu pun tiada business dengan rakyat seribu - satu macam dibuatnya.
Waris said...
Betul tu... kat rumah aku dulu sebelum tukar meter bil sekitar 160 -180 sebulan. Selepas tukar bil tak pernah bawah 200 padahal cara penggunaan lebih kurang sama
Anonymous said...
Rumah aku pun sama...dulu byr bawah rm100 sekarang dah hampir rm200....guna alat elektrik yg sama....dulu lampu tingkat bawah buka sampai ke pagi...sekarang off pun masih lagi bil mahal..klu nak untung besar pun jgn ler bebankan rakyat cam aku ni..hidup bn!hidup najip!
Anonymous said...
kalau pakai alat yg boleh kurangkan caj letrik tu, macam mane ye?
Halal tak? sbb melawan penipuan & kezalimam.
Anonymous said...
Sbenarnya kcekapan mter lama agak kurg cekap bbnding mter baru.. Kalau mter lama tnb akn rugi dlm 30% dr pgunaan arus sbenar pguna (xrekod tepat) Bila dpsg mter bru kcekapan mter tsbt +-2% ini bmakna tnb kembli untg 28%.. Manakala pguna kna tgung pnambhn 28% dr sbelumnya..
Anonymous said...
According to an ex-technician of TNB who refused to be named, the digital meter is set at a faster rate of at least 20% to set off the lost due to tempering of meter by some irresponsible consumers.
Therefore I strongly support the call by opposition to set up an independent body to investigate the claim. I am sure, most consumers do not mind paying RM20 for the service.

No comments:

Post a Comment