Wednesday, February 26, 2014

RG2011... Fw: Hati-hati Di Laluan Kecemasan

 



 

Hati-hati Di Laluan Kecemasan

http://ondscene.my
Written by ondscene
 

KM 3.9 Lebuhraya MEX
Arah Putrajaya
Salak Selatan, K.Lumpur
23 Feb 2014
7.30 pagi

Laluan kecemasan didedikasikan khusus untuk sebarang kenderaan yang mengalami kerosakan atau atas sebab-sebab lecemasan.

Secara mudahnya, untuk kenderaan berada dalam keadaan statik.

Bagaimanapun, banyak kenderaan menyalahgunakan laluan kecemasan terutama menggunakannya ketika laluan sesak dan dijadikan sebagai jalan pintas untuk potong Q.

Dalam kejadian ini, sebuah kereta Nissan Sunny sebelumnya berada di laluan kecemasan setelah mengalami kerosakan , sebelum Plaza Tol Salak Selatan arah Putrajaya.

Pihak lebuhraya juga meletakkan kon-kon keselamatan di belakangnya.

Bagaimanapun, ini yang berlaku – sebuah Honda City merempuhnya dari belakang dan menyebabkan Sunny teralih kedudukannya dan remuk di bahagian belakang.

Pemandu City cedera ringn akibat terhantuk kepalanya.

Selebihnya , anda tafsirlah sendiri.

Posted from WordPress for Android

Comments

  •  khairul menulis:
     

    Saya juga telah dilanggar oleh sebuah Rexton yang ingin potong q di laluan kecemasan ketika menunggang motosikal pada waktu kesesakan teruk di mrr2 pukul 730pm 18 Februari antara sri petaling dengan bandar tasik selatan mengakibatkan kesederaan tangan dan kaki kanan. Saya berasa sangat tidak adil dengan sikap pemandu yang menggunakan laluan kecemasan ketika kesesakan teruk yang membahayakan nyawa penunggang motosikal seperti saya.

    • en wakerni menulis:
       

      salam bang..setahu sy la..laluan kecemasan bkn utk motosikal jugak..mmg utk yg betul2 kecemasan… sebab byk kes yg langgar bontot kt lalaluan kecemasan ni.. abg sham pon penah bgtau perkara ni… tp ye la..kite naik motor..kt hiway kereta laju2..jgn kan kereta..bas n lori pon sama… saya sendiri pon kadang2 guna laluan kecemasan ni naik motor… sama2 la kite beringat…

       
    • farious menulis:
       

      mesti selalu potong Q guna emergency lane ni..tapi hari ni memang hari dia. 

       
      • AnakGanu menulis:
         

        ok..kagum dengan honda city yang cukup padu untuk buatkan nissan sunny remuk sampai macam tu sekali…lampu masih menyala…cermin tak pecah…buat pemandu honda, tahniah kerana mendapat makanan daripada tindakan potong kiri…

        bang sham, ado typo error: 'lecemasan'

        • , zel menulis:
           

          teruk juga nissan sunny tu kena langgor ngan city. Yang muskilnya hari ahad, x kan jem plak tol plaza sampai nk potong Q

           
          •  bibikbiru menulis:
             

            Memotong dari belah kiri memang salah dari sisi undang-undang.
            Kes macam nie, konpem tuan punye hoda city tak boleh claim insurance utuk ganti rugi. Sebaliknya kena buat ganti rugi kepada Sunny kerana melanggarnya dari belakang.

            • Saiful menulis:
               

              Hebat2…Akal takda. Kalau saya, pemandu Honda City ni kasi sekeh2 sampai benjol kepala dia.

              AKAL TAKDA !!

               
              • Firdaus menulis:
                 

                Punya la luas jalan tu, lorong kecemasan dibelasahnya…. Hmmmm

                 
                • Mohd Akhir menulis:
                   

                  Saya pernah langgar belakang lori dilaluan kecemasan di km91 sebelum exit Gurun Selatan di Kedah lebih kurang jam 615 pagi. Masih gelap. Kereta saya "total lost". Saya langgar bukan sebab saya potong Q. Tapi pada saya sebab lori rosak tu dah semalaman dekat situ. Jalan memang lurus betul dan tempat tu gelap. Hujan lebat saya tak nampak pulak. nasib saya baik sebab saya langgar tayar lori dan kemudian tayar itu bounced saya balik kebelakang. Saya dan family cuma cedera ringan. PLUS dah taruk kon dan lampu flashing, tapi masa lepas kemalangan saya tengok lampu flash tu pun dah tak bermaya. Anak buah saya dari KL balik ke Kedah nak melawat saya dan semasa melewati tempat kejadian lebih kurang tengah hari, lori tu masih di situ. Apa PLUS buat? Lori masih tak diubah-ubah. PLUS nak tunggu mangsa lain kut? Saya masih berkira-kira nak komplen dengan PLUS.

                __._,_.___
                Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
                " Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

                " Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

                " Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

                " Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

                " Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

                Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
                Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

                .

                __,_._,___

                No comments:

                Post a Comment