Tuesday, November 18, 2014

RG2014... Fw: Doktor Ditahan Kerana Bedah Guna Peralatan Kotor

 



Doktor Kelentong Doktor..

bloglist-malaysia.blogspot

HASHIM menunjukkan lesen dan laporan polis dibuat berhubung penggunaan namanya. 


Kuala Lumpur: Seorang doktor tidak menyangka tindakan cuai membenarkan perakuan amalan perubatan miliknya digunakan kenalan untuk memohon lesen membuka klinik swasta menyebabkan dia kini hilang mata pencarian.

Mangsa, Mohamad Hashim Ibrahim, 35, mendakwa namanya dihalang Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) daripada membuka klinik baru seperti dirancang.

Menurutnya, dia pernah membenarkan sijil amalan perubatannya digunakan seorang doktor pakar yang bekerja di sebuah hospital kerajaan di Kedah untuk membuka klinik di negeri itu.

"Mengikut perjanjian asal, saya hanya perlu memberi sijil amalan perubatan berikutan proses membuka klinik memerlukan dua dokumen iaitu sijil amalan perubatan dan lesen membuka klinik.

"Bagaimanapun setahun selepas itu doktor terbabit memberitahu dia tidak ingin menggunakan lagi sijil amalan perubatan milik saya dan perhubungan kami terputus," katanya.

- hmetro
 
 
 
 
13 Wanita Maut: Doktor Ditahan Kerana Bedah Guna Peralatan Kotor
 
selatanonline.net
Posted by AbuJihad
 


NEW DELHI: Seorang doktor yang melakukan lebih 50,000 pembedahan pemandulan ditahan kerana didakwa menyebabkan kematian akibat cuai.

Doktor yang pernah menerima anugerah kira-kira 10 tahun lalu itu didakwa menyebabkan kematian pesakitnya kerana menggunakan peralatan kotor dan berkarat.

Pembedahan berkenaan dilakukan dalam bilik kotor di hospital swasta yang tidak digunakan di perkampungan Pandari, wilayah Chhattisgarh.

Baru-baru ini, Dr R K Gupta dikatakan melakukan pembedahan pemandulan 83 wanita dalam tempoh kurang tiga jam sehingga mengakibatkan beberapa kematian.

Sekurang-kurangnya 14 wanita maut setakat ini, manakala puluhan lain masih mendapat rawatan, termasuk dalam keadaan  kritikal.

Bagaimanapun, doktor itu menafikan dia cuai dan kerajaan yang patut bertanggungjawab atas kejadian itu kerana peralatan dan ubat dibekalkan kerajaan untuk prosedur berkenaan adalah punca tragedi itu.

Malahan, dia juga membidas kerajaan supaya mengawal jumlah pesakit yang datang ke 'kem' perancang keluarga yang dikendalikannya.

"Pentadbiran kerajaan sepatutnya menetapkan bilangan wanita yang boleh melalui prosedur ini.

"Jika mereka beri saya 83 orang, saya perlu melakukan pembedahan ke atas mereka dan saya pasti dicemuh jika menolak," katanya.

Doktor itu juga mendakwa pekerja kesihatan memberi antibiotik dan ubat penahan sakit kepada semua pesakit selepas pembedahan. - Reuters

 

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
&quot; Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/&quot;

&quot; Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net&quot;

&quot; Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam&quot;

&quot; Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/&quot;

&quot; Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.com&quot;

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment