Saturday, November 8, 2014

RG2014... Fw: Kenapa puting beliung hanya di Kedah..?

 



Kenapa puting beliung hanya di Kedah..?????

Oleh: Dr Tanaka Mustafa

 

1) Pertama sekali, secara saintifiknya, saya pun tak tahu. Malah Pakar Meteorologi pun tak tahu nak explain. Jika ia fenomena alam akibat perubahan cuaca, kenapa hanya di Kedah? Adakah hanya Kedah mengalami perubahan cuaca?

2) Kerosakan akibat 3 puting beliung yang melanda Kedah tidak sedikit. Namun jika dibanding dengan taufan yang melanda negara luar, ia lebih mengerikan.

3) Jika Pakar Meterologi pun tak tahu nak jawab, malah tanya kita balik, maka satu-satu jalan untuk mengetahuinya puncanya adalah dengan cara mengkaji asal usul puting beliung, yakni siapakah yang menjadikan puting-beliung.

4) Dengan itu tahulah kita, Tuhan yang mencipta alam semesta inilah, yang menjadikan puting beliung tersebut, dan menghantarnya ke negeri jelapang padi itu.

5) Persoalan yg timbul lagi, kenapa Tuhan menghantarnya ke Kedah? Pelbagai spekulasi boleh diandai. Ada yang mengatakan ia adalah bala peringatan daripada Tuhan kepada penduduk Kedah dan Malaysia amnya.

6) Untuk mengatakan ia fenomena alam, sudah tidak relevan, kerana Pakar pun tak reti explain, malah pakar itu juga berkata tiada teknologi dalam sistem kaji cuaca - dalam dan luar negara yang mampu mengesan punca dan bagaimana ia terbentuk.

7) Maka kita letakkan keimanan, bahawa itulah bala dan peringatan daripada Tuhan yang sentiasa melihat kerja buat kita. Dia tidak tidur dan tidak mengantuk. Dia tidak lalai sekali-kali daripada mengetahui amalan hamba-hambaNya.

8 ) Apa yang orang Kedah dah buat, sehingga Tuhan menghantar puting beliung?

Wallahu a'lam...

p/s: yang degil untuk tunduk dan mengaku kesilapan, akan terus merapu mencari reason saintifik....

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
&quot; Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/&quot;

&quot; Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net&quot;

&quot; Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam&quot;

&quot; Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/&quot;

&quot; Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.com&quot;

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment