Saturday, May 26, 2012

RG2011... Fwd: DEDAH! KUIN Umpama Sarang Penyeleweng Berjenama PAS

 


DEDAH! KUIN Umpama Sarang Penyeleweng Berjenama PAS

23 May 2012   ISU HANGAT


Kedahan69ers.com telah diminta oleh pihak tertentu dari KUIN untuk membuat pendedahan berani ini. Setelah berbincang, akhirnya kedahan69ers.com bersetuju untuk menyiarkan pendedahan yang dibuat oleh 'orang dalam' KUIN dalam beberapa siri di portal ini.

Kolej Universiti Insaniah yang terletak di Lebuhraya Sultanah Bahiyah, Alor Star merupakan kebanggaan PAS Kedah kerana kewujudannya dianggap sebagai tanda kejayaan PAS Kedah memartabatkan pengajian pondok ke suatu tahap yang lebih profesional.

Bagaimanapun, seperti institusi-institusi yang mempunyai 'tangan' PAS di dalamnya, KUIN tidak terlepas daripada penyelewengan dan salahguna kuasa yang amat ketara.

Rektor KUIN adalah Prof. Dato' Wira Dr. Jamil Osman. Di sinilah bermulalah sarang penyelewengan terbesar dalam KUIN yang memalukan PAS Kedah dan institusi pengajian pondok-kolej universitinya.

Cerita tentang perlantikan kakitangan, pensyarah dan felo akademik di kalangan saudara-mara Jamil Osman dan kaum kerabat isterinya, sudah menjadi 'rahsia terbuka'. Halim Othman yang merupakan abang Jamil Osman, sudah lanjut usia, telah dilantik sebagai felo akademik kerana hubungan persaudaraannya. 

Dr. Shuaib Che Din, yang mengalami penyakit mudah lupa, turut dilantik sebagai felo akademik. Ada dua insiden menarik yang melibatkan Dr. Shuaib Che Din. Pertama, suatu ketika, Shuaib mengalami penyakit lupa yang teruk sehingga memerlukan pengawal keselamatan bagi mencari keretanya yang diletakkan di kawasan parkir KUIN yang tidaklah seluas mana pun. Kedua, Shuaib pernah mempamerkan kemarahannya dengan mematahkan tanda parkir 'Tim.Rektor HEP' kerana lot parkir di Blok A, Kolej Universiti Insaniah telah penuh.

Dengan usia yang hampir mencecah 70 tahun, kaedah pengajaran Dr. Shuaib lebih banyak duduk di kerusi dan sepanjang pengajaran, Halim dan Shuaib lebih banyak tidur daripada mengajar.

Dikatakan juga, jawatan Master Kaunseling diwujudkan di KUIN hanyalah untuk memberikan gaji buta kepada Halim, Shuaib dan Amir Awang. Yang menjadi talibarut mereka adalah Dr. Abu Bakar dan Yahya yang cukup terkenal dengan gelaran Kaunselor Kasanova.

Abu Bakar sebenarnya telah menipu tentang pemilikan PhD, dan pembohongannya itu telah pun diketahui. Pun begitu, sehingga sekarang, dia masih lagi menggunakan gelaran 'Dr.' Di hadapan namanya. Manakala Yahya Kaunselor Kasanova pula baru sahaja mendapat Master dengan tugas hakikinya adalah kaunselor tetapi berlagak sebagai pensyarah Master Kaunseling.

Mantan Dekan HEP, Encik Zul pula merupakan mangsa kebodohan. Dia yang paling teruk membuat silibus Master Kaunseling, akhirnya yang dapat adalah Jamil dengan kroninya.

Ada cerita yang menarik tentang Yahya Kaunselor Kasanova. Dikatakan, dia tidak mempunyai kelayakan dan kebolehan untuk menjadi seorang kaunselor sehinggakan sesi kaunseling yang dibuatnya tidak dapat sambutan memandangkan ia lebih ke arah bercinta dengan para pelajar dan kakitangan.

Sesi kaunseling di kampus Sungai Petani tidak lagi dijalankan oleh Yahya kerana difahamkan dia putus cinta dengan salah seorang pelajar di situ. Malah, salah seorang kakitangan wanita di Perpustakaan Kolej Universiti Insaniah juga turut menjadi mangsa kaunseling cinta Yahya Kaunselor Kasanova. Turut terlibat adalah seorang pelajar Semester 5 Kuliyyah Syariah.

Perangai hamlau Yahya Kaunselor Kasanova cukup diketahui oleh Dekan HEP. Bagaimanapun, kes-kes ini lebih banyak disembunyikan dari pengetahuan umum untuk menjaga nama baik PAS Kedah dan pengurusan serta pentadbiran KUIN.

Amat memalukan apabila Rektor KUIN mempunyai kakitangan kesayangan yang buruk perangai seperti ini!

KUIN berbeza dengan mana-mana institusi pengajian tinggi yang lain. Ini adalah kerana perlantikan kakitangan di INSANIAH HOLDING adalah kuasa mutlak dan veto Dato' Jamil. Oleh kerana itu, segala gaji adalah berdasarkan kepada 'perintah' Dato' Jamil.

Sebagai CEO INSANIAH HOLDING, Jamil memperolehi elaun sebanyak RM5000 sebulan. Selain elaun CEO, dia juga memperolehi gaji sebagai Rektor INSANIAH.

Didedahkan juga, CEO Medic mendapat gaji dan elaun hampir RM35,000 sebulan sedangkan pelajar jurusan Perubatan hanya 8 orang sahaja. Begitu juga dengan CEO Insan System dan CEO Insan Maya yang hanya memiliki ijazah pertama dengan pemalsuan resume, turut mendapat gaji yang mencecah 5 angka sebulan!

Mengapa agaknya CEO Insan System dan CEO Insan Maya mendapat 'layanan' yang begitu baik daripada Dato' Jamil?

Sebabnya, merekalah yang mengambil anak kesayangan Dato' Jamil menjadi pensyarah di Insan Maya walaupun CGPAnya di bawah 3.0!

Shkri yang dahulunya menjadi 'Pengawal Kewangan' telah dilantik atas arahan Prof. Hamzah walaupun asalnya hanyalah seorang jurujual sebuah syarikat kereta terpakai. Siasatan mendapati Shkri tidak mempunyai sebarang kelulusan profesional dan telah disabitkan dengan kes pecah amanah oleh SSM serta didenda RM300,000 oleh mahkamah. Dia dilantik ke jawatan sekarang oleh Dato' Jamil.

Aidi yang baru-baru ini dilantik sebagai COO Holding juga tidak mempunyai sebarang pengalaman dan kelulusan, telah diarahkan berhenti dari MBSB, kemudiannya menjadi agen Hai-O Marketing. Aidi cuba berlagak pandai dengan pembelian Taman INSANIAH di Kuala Ketil dengan pinjaman dari Affin Islamic Bank. Kononnya, dana dibawa dari luar untuk membantu Holding, menambah pinjaman kononnya nak bantu INSANIAH.

Kesannya, para pelajar Kolej Universiti INSANIAH bakal menanggung penyelewengan yang dilakukan oleh Aidi. Para pelajar KUIN yang terpaksa membayar ansuran bulanan daripada urusniaga yang dijalankan oleh Aidi ini, sama ada secara sedar atau sebaliknya.

Sedangkan Aidi dan Shkri pula berseronok dengan komisyen besar yang mereka perolehi menerusi urusniaga itu!

Aidi adalah beban yang dipindahkan oleh Hj. Sha'aya kepada Dato' Jamil untuk diurus dan dijaga. Hj. Sha'aya pula lari dari tanggungjawab setelah melingkupkan Insaniah Holding dengan hutang hampir-hampir RM15 juta!

Ini adalah kerana, Aidi telah dilantik terlebih dahulu dalam syarikat Insaniah Holding sebelum dia dilantik sebagai COO. Hjh Roslina, Setiausaha Syarikat Kolej Universiti Insaniah, boleh dijadikan sebagai tempat rujukan.

Paling menarik apabila Pengurus Penyelenggaraan Holding yang kononnya dari JKR tetapi tidak tahu bagaimana hendak buat BQ bagi projek penyelenggaraan bernama Haji Ibrahim bin Haji Ahmad juga merupakan saudara ipar Dato' Jamil. Kerjanya hanya meminta komisyen daripada kontraktor-kontraktor yang dilantik.

'Pihak dalam' yang menyalurkan maklumat ini kepada kedahan69ers.com mendakwa mereka mempunyai bukti penyelewengan dan rasuah yang dilakukan oleh Haji Ibrahim dalam bentuk visual dan grafik. Malah gambar hamper-hamper yang diterima oleh Haji Ibrahim, juga ada dalam simpanan mereka.

Seperkara lagi yang didedahkan oleh 'orang dalam' ialah, semua projek kecil dan penyelenggaran di Holding hanya diberikan kepada suami Puan Juliana binti Ahmad, salah seorang kakitangan Holding dengan restu dan persetujuan Dato' Jamil.

Puan Rubiah yang dahulunya merupakan pembantu peribadi Hj. Sha'aya dan Nita dari Insan Medic juga telah dilantik ke jawatan masing-masing tanpa melalui proses saringan dan temuduga hanya semata-mata kerana mereka adalah anak saudara Dato' Jamil.  

Pecah amanah dan salah laku yang ditunjukkan oleh pengurusan dan pentadbiran KUIN sebenarnya boleh mengundang kedatangan SPRM. Terdapat terlalu banyak salah laku di dalam KUIN yang melibatkan Dato' Jamil dan KELUARGA BESARNYA, namun mungkin atas dasar PAS, maka segala penyelewengan tersebut cuba ditutup sebaik mungkin!

SOURCE kedahan69ers.com


__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment