Tuesday, September 4, 2012

RG2011... Fw: Terompet Dilarang Oleh Nabi

 



 

Terompet Dilarang Oleh Nabi

alhusseyn51.blogspot.
 
Ramai antara kita terutama generasi muda yang pada saat menonton perlawanan bolasepak atau berdemo ramai-ramai membunyikan terompet.

Bunyinya bingit dan amat menganggu. Entah kenapa ramai juga ibu bapa yang membelikan alat sebegini untuk dijadikan hiburan kepada anak-anak mereka.

Semasa perhimpunan menyambut ambang ulangtahun Merdeka baru-baru ini di Dataran MBI Ipoh, bunyi terompet ini sangat menganggu saya yang mahu mendengar ucapan yang sedang disampaikan.

Mungkin ramai dikalangan kita sendiri tidak menyadari bahawa Rasulullah melarang kita meniup terompet.

Dari Abu 'Umair bin Anas dari ibu saudaranya yang termasuk sahabiyah anshor, "Nabi memikirkan bagaimana cara mengumpulkan orang untuk shalat berjamaah.

Ada beberapa orang yang memberikan usulan. Yang pertama mengatakan, 'Kibarkanlah bendera ketika waktu shalat tiba. Jika orang-orang melihat ada bendera yang berkibar maka mereka akan saling memberi tahukan tibanya waktu shalat'. Namun Nabi tidak menyetujuinya.

Orang kedua mengusulkan agar memakai terompet. Nabipun tidak setuju, beliau bersabda, 'Membunyikan terompet adalah perilaku orang-orang Yahudi.'

Orang ketiga mengusulkan agar memakai lonceng. Nabi berkomentar, 'Itu adalah perilaku Nasrani.' Setelah kejadian tersebut, Abdullah bin Zaid bin Abdi Robbihi pulang dalam keadaan memikirkan agar yang dipikirkan Nabi. Dalam tidurnya, beliau diajari cara beradzan." (HR. Abu Daud, shahih)


Hadits di atas adalah di antara sekian banyak hadits yang menunjukkan bahwa menyerupai orang kafir adalah terlarang.

Nabi tidak senang dengan terompet Yahudi yang ditiup dengan mulut dan lonceng Nasrani yang dibunyikan dengan tangan, beliau beralasan karena itu adalah perilaku orang-orang Yahudi dan Nasrani.

Ini menunjukkan bahwa Nabi melarang semua ciri khas Yahudi dan Nasrani bahwa dua jenis suara tersebut merupakan simbol Yahudi dan Nasrani .Orang-orang Nasrani membunyikan lonceng dalam berbagai kesempatan, meski di luar waktu ibadah mereka.

Jika membunyikan terompet karena mengumpulkan orang untuk melaksanakan shalat berjamaah Rasulullah larang, maka bagaimanakah pula dalam perkara menonton perlawanan bolasepak atau berdemo?

'Membunyikan terompet adalah perilaku orang-orang Yahudi,' kata Nabi. Fikir-fikirkanlah bersama.

 

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment