Sunday, September 30, 2012

Re: RG2011... Fw: Luahan rakyat pasal Bajet #Najib ..!!

Mereka nie akan kata yes mam jer.... mana tahu nak menilai janji dapat BR1M dan bonus 1 bulan setengah..menyengehler diorang sampai subuh..hehehee....dasar mata duitan dan mudah dibeli dengan wang ringgit...
 
Kita orang lebih suka kalau kerajaan umumkan semua jenis barang keperluan asas diturunkan harga hingga 50%..baru boleh senyum sampai lima tahun lagi...nir tidak naik 20 sen alasan untuk jaga kesihatan.. nanti ada lagi alasan untuk kurangkan kelostrol maka harga ayam, daging, susu, minyak masak pula naik...hehehee....

--- On Sun, 30/9/12, -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg> wrote:

From: -::eSpAcE9808::- <rienacom@yahoo.com.sg>
Subject: RG2011... Fw: Luahan rakyat pasal Bajet #Najib ..!!
To: "zzxmelayucyber" <melayucyber@yahoogroups.com>
Date: Sunday, 30 September, 2012, 9:54 AM

 


Luahan rakyat pasal Bajet #Najib ..!!

Posted by Kedah Lanie
 

Time aku pula nak komplain bab bajet 2013. Hoi penyokong umno... buka mata tu luas2. Baca elok2 apa yang aku tulis neh.

Pinjaman tekun untuk kaum india.

Dasar bodoh dari bn. Dah berapa banyak kali aku ulang. Jangan buat block kaum utk agih bantuan la baghal. Buat je macam neh. rm200juta untuk seme usahawan dan peniaga kecil yang layak tanpa kira kaum. Ko buat block kaum melayu dapat rmblablab.. india dapat rmblablabla, cina dpt rmblablabla.. rakyat malaysia yang bukan terdiri dari kaum cina india melayu macam mana?

Sebab tu dasar tersebut tak relevant. Lagipun mana nak tahu berapa banyak india cina melayu yang perlukan modal dan bantuan pinjaman tersebut. Better buat merit, sapa layak dia mohon. Bukan ikut kaum. BONGOK punya bn.

Rebet untuk smartphone 21 - 30

Satu lagi idea bangang dari najib. Sapa jadi penasihat dia neh? Memang bijak. Bijak menjahanamkan najib dan bn. Terima kasih aku ucapkan. Smartphone bukan barang keperluan. Walaupun tak nafikan betapa pentingnya peranan smartphone dalam menjahanamkan bn tetapi still ia bukan barang keperluan.

Rata2 smartphone low end dah jadi mampu milik. Tue stock baru. Kalau second hand pun bleh dapat high end punya. Kesimpulan nya idea bodoh datang dari manusia bodoh. Opss pm aku yang bodoh rupanya.

Dari sini jek kos rm300 juta terbazir. KRONi mana lah yang datang duit tu seme. Celake. Pendidikan percuma tak boleh smartphone haram jadah boleh. Pendidikan itu keperluan, smartphone bukan. Benda simple tak bleh fikir. Otak udang punya pm.

Skim rumah pertamaku.

Aku nampak ada penambahbaikkan dalam skim neh. Aku sokong usaha najib dalam meringankan kriteria pemohon2 skim rumah pertamaku tetapi still ia tak cukup cantik utk dapat 5 bintang. Nak bagi dia nampak cantik mudah jek.

Skim rumah pertamaku haruslah terbuka kepada seme jenis rumah walaupun rumah itu tidak dibina di bawah prima. Nak tunggu prima buat rumah kat kawasan dia mungkin sampai mampos tak dapat. So bagi merealisasikan impian mereka yang tiada rumah untuk beli rumah maka skim neh haruslah terbuka kepada seme rakyat malaysia di seme negeri tanpa kira samada prima bina rumah kat situ ataupun tidak.

Pendek kata, di mana dia kerja, disitu dia nak beli rumah sebab takde rumah, maka luluskan permohonan dia nak beli rumah under skim rumah pertamaku meskipun prima tak bina rumah di kawasan situ. Jika ini najib buat at least masalah mereka2 yang takde rumah sendiri settle. Tapi najib baghal. POINT paling penting dia tak nampak. Demm.

Insurans nelayan, peniaga, penjaja dan usahawan kecil.

Segala benda yang berkaitan dengan insurans yang menelan belanja berjuta2 adalah idea bodoh dan brengset. Kerajaan keluarkan duit utk bayar duit kat syarikat insurans. Sapa untung? Seme tahu kroni yang untung. Sebab tu aku cakap idea brengset. Sepatutnya cari jalan utk stabilkan kos perubatan, pendidikan, sara hidup dan modal pusingan sebab rata2 empat golongan di atas banyak mengalami masalah berkenaan empat perkara yang aku telah sebutkan tadi.

BRIM Family dan BRIM INDIVIDU.

Aku boleh nampak logik family under rm3k diberikan rm500 meskipun ia tak banyak membantu. Hanya 0000.1% je kebaikan BRIM dibanding dengan beban kehidupan keluarga tetapi still bn bagi ko amek je la. Tapi BRIM bujang? Lawak sket. Bujang + takde tanggungan + Gaji bawah rm2k = dapat rm250? Aku jenuh fikir. Kenapa dan siapa yang nasihatkan najib? Aku seronok sebab najib mmg bodoh.

Discount tambang KTM utk pekerja bawah gaji rm3k sebulan.

Apa kata ko turunkan aje tambang komuter tu tak kira la berapa gaji yang dorang dapat.. yang tu lebih baik la. Nak banyak2 kerja plak.. bayangkan mak yang ada anak 5 orang.. dia sorang je gaji 3k tapi anak2 dia tak berkerja... so nak kira macam mana? Mak dapat discount, anak tak dapat discount? Banyak citer siot. Kan lebih bagus ko kurangkan je tambang KTM sementelah service pun lambat. Selalu tak patuhi jadual.

Discount PTPTN.

Sebenarnya discount neh bagus. Tapi lebih bagus kalau kurangkan kos pendidikan di malaysia. Konsep neh sukar diterima sebab kapitalis tetap untung. Buat kolej + guna dana kerajaan = yang untung kroni. Kerajaan bagi discount = pelajar bayar balik = wang sama pusing balik p kat kolej utk peminjam lain. So nampak tak kat situ? Lebih baik buat polisi yang boleh memanfaatkan seme pihak iaitu kurangkan kos pendidikan at least rakyat tak kecoh sangat sebab terpaksa berhutang utk belajar. Kalau setakat bawah rm20k aku fikir rakyat sanggup bear lagi. Kalau dah rm60-70k sapa bleh tahan? Kurangkan kos pendidikan sepatutnya itulah yang kerajaan buat. Macam tak boleh buat polisi yang membela rakyat marhaen masalahnya takmo buat bukan tak boleh buat.

Cukai individu susut 1%

Aku sambut baik kerajaan buat gini. Ada la yang tak perlu bayar cukai da. So ada negara bankrupt? Takde kan. Boleh pula kerajaan susutkan cukai individu. So benda yang sama kalau buat kat kenderaan memang bagus. Antara nak dengan taknak jek.

Pinjaman bank rm10k utk pemilik bas

Najib tak reti fikir. Pinjam 10k sebagai modal asas = deposit utk beli bas tak membantu pengusaha bas sekolah pun. Pengusaha kena tanggung 3 azab.

bank = kenakan bunga + riba, penjual kenderaan = jual bas, cukai kenderaan = kerajaan. Nampak tak? Kalau kerajaan cerdik dan fikir rakyat, kurangkan cukai kenderaan automatik = harga bas susut = automatik pengusaha bas mampu simpan deposit utk beli bas baru tanpa perlu pinjam modal asas.. yang tu pun tak bleh fikir. BODOHnya.

Subsidi gula dikurangkan.

Gula naik 2osen. Atas nasihat persatuan perubatan najib cakap gula patut dikurangkan pengambilannya dan ia akan naik sebanyak 2osen dan najib nasihatkan kita agar kurangkan pengambilan gula demi menjaga kesihatan masing2.

Najib cakap begini di parlimen. Aku tatau kenapa tapi tv aku sendiri terkekek2 gelak. Tv gelak beb. Bukan aku, tv tu sendiri geli hatinya gelak dengar najib berucap melaluinya. Bayangkan tv tergelak, manusia apatah lagi. LUE FIKIRLAH SENDIRI.

Peruntukan2 utk pelbagai projek.

Kedengaran memang cantik. RM1b utk ini, rm3b utk itu, rm9b utk sana, rm4b utk sini. Cantik. Tapi bagaimana dengan pelaksanaannya? Benda neh aku dah dengar berkali2 bertahun2. Orang miskin makin bersepah. Jenayah makin meningkat. Kos sara hidup makin membebankan. Lebih ramai rakyat tak mampu beli rumah. Kos pendidikan semakin meningkat. Bil perubatan makin naik. Harga makanan makin meninggi. Dengar bajet cam cantik. Cam membantu kita tapi bila bab pelaksanaan satu haramjadah ko aku kita tak merasa hapa pun.

Tak pernah nak dengar najib mengesa bahawa pekerja2 JKM zakat dan baitumal turun padang cari orang susah. Cara mereka berkerja akan diubah. Haram.

Tak pernah nak dengar najib akan tetapkan pemasangan cctv di satu malaysia untuk memantau kegiatan jenayah, maksiat supaya membantu pihak penguatkuasaan menjalankan kerja2 mereka. Haram.

Tak pernah nak dengar najib buat polisi bahawa mereka2 yang tiada rumah automatik akan diberikan rumah [kelulusan utk beli rumah sendiri melalui pinjaman perumahan] kat mana2 kawasan yang mereka tinggal berkerja supaya mempunyai rumah sendiri. HARAM.

Tak pernah nak dengar najib tetapkan peraturan bahawa banduan2 pesalah ringan dan serdahana yang duduk dalam penjara akan lakukan khidmat sosial dengan gaji secara berkala seperti bersihkan kawasan tertentu, gotong royong, buat kerja2 buruh seperti bina rumah supaya negara tidak bergantung kepada tenaga luar.. HARAM.

Tak pernah nak dengar bahawa najib akan peruntukkan sejumlah besar wang utk pembangunan rohniah orang2 islam dalam program ceramah bergerak 1malaysia bersama penceramah terkenal. HARAM.

Tak pernah nak dengar najib akan pastikan dalam masa 2 tahun negeri2 di malaysia di seluruh kawasan bandar luar bandar akan dilengkapi dengan kemudahan infrastuktur yang paling asas iaitu sistem pengangkutan yang efisyen. HARAM.

Tak pernah nak dengar bahawa najib akan kurangkan kos pendidikan dan perubatan supaya rakyat marhaen tak terbeban dengan pinjaman sehingga terpaksa meminta2 utk mengubati penyakit dan hantar anak pergi belajar semata2 kekurangan wang akibat terbeban dengan kos yang amat2 tinggi.. HARAM.

Seme yang aku sebut di atas adalah masalah kita bersama. Masalah aku masalah orang2 uMNo juga. Tapi beza antara aku dengan umno ialah aku kenalpasti masalah aku dan aku sedang nak atasi masalah2 aku dengan tukar kepimpinan. Orang2 umno plak, mereka tahu mereka pun hadapi masalah sama tapi mereka bangang sangat tak boleh fikir bahawa masalah neh hanya akan selesai dengan tukar kerajaan. Mereka fikir kerajaan akan dengar idea2 dan saranan kita.

Padahal setakat idea2 dan saranan2, seme medium yang boleh digunakan utk salurkan idea aku dah buat. At least aku dah cuba nak ubah dan dah cuba nak nasihat najib bahkan aku dah cuba bagitau najib apa masalah aku sebagai rakyat marhaen. Jadi tanggungjawab aku utk memperingati najib dah lepas. Bukan aku pandai maki hamun jek aku pandai gak berusaha nak ubah situasi tapi nak buat macam mana dah najib pekak badak. Apa pun tak boleh.

Bukan sahaja tiada satu bajet pun dalamnya yang berpihak kepada rakyat marhaen.. bahkan inilah bajet terburuk dalam sejarah sehinggakan aku rasa hey ini bajet ka brengset? Satu sen pun tak boleh pakai. Demm..

No comments:

Post a Comment