Tuesday, September 4, 2012

RG2011... Re: [jarum_emas] Tokoh Kafir Masok Mesjid Untuk Berucap: Antara Fatwa Ala Taliban Dan Fatwa Serampangan

 

boleh! ko nak bawak masuk sekali abang karpal singh dengan 2 3 pupu dia pun boleh. tapi siap bagi tazkirah tu yg tak boleh tu. apa sudah tidak ada ustaz2 yg layak bg tazkirah selain ahli politik bukan Islam tersebut?


Orang kafir boleh masuk ke masjid selain masjidil haram dengan tujuan sebagaimana disebut dalam fatwa ulama iaitu: mendengar ajaran islam, minum air, melihat orang shalat, mendengar bacaan al-Quran dan khutbah, serta agar mereka dapat diseru kepada Allah dari jarak lebih dekat. BUKAN BAGI TAZKIRAH KAT ORANG ISLAM!! BENGAPPPPPPPP!

ada paham? ke mmg jenis tak paham?

2012/9/4 Abdul Rahman Abdul Talib <cabearth4@yahoo.ca>
setau aku pendapat yg haramkan orang kafir masuk masjid tu yg gharid dan syaz.JUMHUR ULAMA kata orang kafir boleh masuk masjid.

Termasuk yg kata orang kafir boleh masuk masjid adalah imam syafiee sendiri.

Hanya sebahagian ulama Hanabilah yg kata haram (kalau tak salah)

HAHAHAHAHA kan dah kantoi lagi.

Nak tunjuk pandai, last2 nampak bodoh.


From: Zulkepli Abu Samah <zas62000@yahoo.com.sg>
To: Pak Ngah <pak_ngah50an@yahoo.com>; A. Bakar Attan <a.bakar@smebank.com.my>; lan <roslan_salleh@huntsman.com>; zero <zahidi@technip.com>; """""""""""d4rkn3555@yahoo.com""""""""""" <d4rkn3555@yahoo.com>; """""""""""nizam_bgchik@yahoo.com""""""""""" <nizam_bgchik@yahoo.com>; shreddervirtuoso <shreddervirtuoso@gmail.com>; """""""""""ustmdcd@gmail.com""""""""""" <ustmdcd@gmail.com>; Hj.Sunan Bin Esa sama <unanjaga@yahoo.com>; """""""""""hazirah_salleh@yahoo.com""""""""""" <hazirah_salleh@yahoo.com>; """""""""""matobosa@yahoo.com""""""""""" <matobosa@yahoo.com>; humaira <humaira1407@gmail.com>; idah songel <faridahib@yahoo.com>; ziee lipan <ziee_lipan@yahoo.com>; mohd shahir <shahir74@yahoo.com>; """""""""""thefariz@hotmail.com""""""""""" <thefariz@hotmail.com>; Najib Malik <sham_najib@yahoo.com>; pejalkote <pejal71@gmail.com>; akar Togel <that421@yahoo.com>; taufik ahmad <taufik26878@yahoo.com>; Roslan Salleh <roslan.salleh@yahoo.com.my>; merana <farhansobri@yahoo.com>; Mahu apa <Wan.Zamzahidi@skf.com>; Kurt79 <sruperskaler@yahoo.com.my>; anis adly <anisadly@yahoo.com>; siong <mdrozali.mohdnor@samsung.com>; Saham Hancur <Zakri@bursamalaysia.com>; """""""""""trg_ujang@yahoo.com""""""""""" <trg_ujang@yahoo.com>; """""""""""amriwahab@gmail.com""""""""""" <amriwahab@gmail.com>; zulu <zullmohd@hotmail.com>; """""""""""cay7433@gmail.com""""""""""" <cay7433@gmail.com>; Haru <pakisbiru@yahoo.com>; Nas Isma <angahku_01@yahoo.com>; drug King <dracking@gmail.com>; """""""""""rallnaz_04@yahoo.com""""""""""" <rallnaz_04@yahoo.com>; """""""""""amalek62@yahoo.com""""""""""" <amalek62@yahoo.com>; """""""""""aliismail71@yahoo.com""""""""""" <aliismail71@yahoo.com>; Ali Baba <kasim.adnan@yahoo.com>; jumpapo <jupyter_shah@yahoo.com>; """""""""""kamalzaman@gmail.com""""""""""" <kamalzaman@gmail.com>; Fat <arahman@newhoongfatt.com.my>; bisol <shahril.arof@gmail.com>; carik <crchev@gmail.com>; muslihah <alonyushi_along@yahoo.com>; Mohd Yusof bin Ali <mohdyusof@iab.edu.my>; siti azizah bachok <azah_firzah@yahoo.com>; eyma ipba <faizatul_1907@yahoo.com.my>; """""""""""hassan@koko.gov.my""""""""""" <hassan@koko.gov.my>; ct minnie <nurul_qs@yahoo.com>; lolo_lalok <manfis1@yahoo.com>; style_69 <nikpar69@yahoo.com>; lalok_rabak <cabearth4@yahoo.ca>; """""""""""assakynah@yahoo.com""""""""""" <assakynah@yahoo.com>; amir jamal <savy2000@gmail.com>; Faisol <cwahidagm@yahoo.com>; Shu nur <sue_smile04@yahoo.com>; jenal jongang <joodhazai@yahoo.com>; """""""""""botak3225@gmail.com""""""""""" <botak3225@gmail.com>; Tukang Kasut <Sabarudin_Mohamed@toshibatec-tim.com.my>; e_mas <mogelap@yahoo.com>; """""""""""tokda_tokda@yahoo.com""""""""""" <tokda_tokda@yahoo.com>; """""""""""rozi_amiruddin@yahoo.com""""""""""" <rozi_amiruddin@yahoo.com>; """""""""""akiroro_2007@yahoo.com""""""""""" <akiroro_2007@yahoo.com>; semakman <bushwalker1212003@yahoo.com>; lalok <cabearth5@gmail.com>; Nik Pandir <nikmahdhir_82@yahoo.com.my>; Abi Danish <abi.danish@yahoo.com>; """""""""""zulfmn@gmail.com""""""""""" <zulfmn@gmail.com>; """""""""""yaakub2007@yahoo.com""""""""""" <yaakub2007@yahoo.com>; AprilFool <zwh80_aries@yahoo.com>; Pariah_jatohlobang <air_strike101@yahoo.com>; songel <aziz@precico.com.my>; murai <murad@precico.com.my>; """""""""""md_daniel78@yahoo.com""""""""""" <md_daniel78@yahoo.com>; Haramkah <hizamri@yahoo.com>; mawi <zamrinawi@yahoo.com>; yusri kantol <yusri762002@yahoo.com>; """""""""""tengkumusyahir@hotmail.com""""""""""" <tengkumusyahir@hotmail.com>; hamper <mohamad.hamzi@venture.com.sg>; """""""""""xfadzlyx@gmail.com""""""""""" <xfadzlyx@gmail.com>; gojetsenget <inspectorgadget_01@yahoo.com>; Kamal Antartuk <gasak2020@yahoo.com>; beranganman <sv_skawalker69@yahoo.com.my>; Hadi Bengong <salmanfaris04@yahoo.com>; Fadzilah Binti Yacob <FadilahYa@tnb.com.my>; luth <lutfi@malaysiaairports.com.my>; Autanews <3@pendekarblogger.com>; Tumpang Berak <poji2ya@gmail.com>; SharlomPeres <Sharom.Musa@akersolutions.com>; Tonjol <azari.tajudin@bnsy.com.my>; """""""""""jarum_emas@yahoogroups.com""""""""""" <jarum_emas@yahoogroups.com>; abdul hamid abdullah <sukdun@yahoo.com>; abu hassan <hassanisma5485@yahoo.com>; """""""""""dee_persue@yahoo.com""""""""""" <dee_persue@yahoo.com>; """""""""""ainah@labuanship.com""""""""""" <ainah@labuanship.com>; Kartina Idris <kartina.idris@gmail.com>; rahman hussen <arhussen@yahoo.com>; Ajinomoto <wanzailan@ajikl.com.my>; MR BROOKs <mrbrooks90@yahoo.com>; """"kelakar@yahoogroups.com"""" <kelakar@yahoogroups.com>
Sent: Tuesday, September 4, 2012 3:05:48 PM

Subject: Re: [jarum_emas] Tokoh Kafir Masok Mesjid Untuk Berucap: Antara Fatwa Ala Taliban Dan Fatwa Serampangan

 
Sent: Tuesday, 4 September 2012, 9:18
Subject: Re: [jarum_emas]
Tokoh Kafir Masok Mesjid Untuk Berucap: Antara Fatwa Ala Taliban Dan Fatwa Serampangan

Tokoh Kafir Masok Mesjid Untuk Berucap: Antara Fatwa Ala Taliban Dan Fatwa Serampangan
Posted on Tuesday, September 03 @ 17:15:41 MYT
Topic: Kolumnis
 
Mohd Radzi Othman 
Untuk membolehkan seorang Muslim itu meneguk secangkir sup Tulang Khinzir boleh sahaja. Carilah fatwa dari mazhab Zahiriah seperti Daud Ad Dzahiri atau Ibn Hazm. Ikutlah kaedah mereka dalam mengistimbat [mengeluarkan]  hukum dan kemudian bawakan dalil-dalil yang dikaut dari kitab-kitab mereka. 
 
Kalau tidak mahu Khinzir, kita pun boleh menghalalkan anjing untuk dilahap seperti arnab. Maka kita pun mengeledah kitab-kitab mazhab Maliki dan menjumpai pandangan Imam Darul Hijrah tersebut seputar daging anjing. Lantas kita pun menukilkan pandangan tersebut berserta dalil-dalil penghujahannya.
Setelah kita lontarkan pandangan tersebut kepada umat lantas kita berkata: "Bahawa para penentang kita itu tidak mengkaji Islam dengan mendalam – mereka itu ilmunya senteng – malah mereka itu condong kepada pemerintah. Atau boleh saja mereka itu dipanggil penjilat penguasa. Juga disandarkan sebagai anjing penguasa yang akan menyalak jika ada orang yang cuba menentang penguasa zalim. Serta mereka ini suka berijtihad ala Taliban. Setiap fatawa mereka itu selalu diselimuti dengan sentiment politik, dan bukannya dengan keinginan mencari kebenaran".
Nah, inilah yang diungkapkan oleh mereka yang suka mencari pandangan-pandaangan yang gharib [asing] lagi syaz [ganjil]. Padahal  hujjah yang mereka bawakan itu bersifat umum sehingga mereka memaksa kita untuk mengimani pandangan mereka. Sesiapa yang tidak mahu tunduk dan beriman dengan pandangan mereka, dikira telah menentang haq [kebenaran] dan tidak ikhlas.
Walhal setiap dari kita mengerti dalam disiplin fiqh terdapat beberapa kaedah yang menunjukkan bahawa dalil khusus harus dimenangkan dari dalil umum. Maka segala dalil yang mereka gunakan harus dimengertikan dengan kondisi-kondisi tertentu, sehingga dalil yang bersifat umum itu ditafsir dengan adanya prasyarat ataupun penjelasan-penjelasan lain.
Pemahaman Sahabat Sebagai Neraca Ukur Khilaf [Perbezaan Pendapat]
Namun di situ ada sebuah pemahaman yang lebih cemerlang bagi memahami sesebuah permasalahan, sehingga letak duduk sesuatu khilaf dapat dilerai. Iaitu mengembalikan sesuatu khilaf itu kepada "Pemahaman Sahabat". Maknanya kita menanyakan tiga  soalan untuk mendapatkan jalan keluar. Pertama kita tanyakan: " Apakah ada sahabat yang berpandangaan begitu atau berbuat sebegitu?". Kedua: : "Seandainya sabahat tidak melakukannya, apakah ada tabi'in dan tabi' tabi'in yang berpandangan sebegitu?" Dan ketiga adalah: "Seandainya tiada contoh dari mereka, tetapi keperluan terhadap masalah tersebut ada maka mengapa mereka meninggalkan perbuatan tersebut?".
Pemahaman yang cemerlang ini dibangun atas keimanan kita bahawa manusia yang pertama kali mendengar dustur Ilahi dan pengajaran Rasulullah saw  adalah mereka – para sahabat. Sehingga mereka memahami ayat al Qur'an dan perilaku Rasulullah saw dengan sebenar-benarnya. Malah mereka menjelmakan kembali segala apa yang telah Rasulullah saw ajarkan kepada mereka dalam kehidupan mereka. Kemudian mereka mengajar kepada tabi'in, keemudian tabi'in mengajar pula kepada tabi' tabi'in. Benarlah sabda Nabi saw: "Sebaik manusia adalah zaman ku, kemudian sesudah mereka, kemudian sesudah mereka" (Direkodkan oleh Bukhari dan Muslim).
Oleh itu, seandainya mereka tidak pernah berbuat sedemikian, pasti hal tersebut merupakan sebuah paham yang melencong, yang tidak diperlukan malah jauh dari kebenaran.
Menilai Penghujahan Dengan Kritis
Maka kita harus memerhati dengan cermat setiap pandaangaan yang bersimpang-siur agar kita boleh menemukan pandangaan yang paling menghampiri kebenaran. Antara dalil yang digunakan oleh para pembenar kaum Kafir memasuki Masjid dan memberikan ucapan adalah berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, berkenaan dengan Thumamah bin Uthal yang ditawan dan kemudian diikat di salah satu tiang masjid Nabawi.
Melalui hadith tersebut, kita dapat melihat banyak hal antaranya ialah kondisi Thumamah bin Uthal itu sendiri. Dia adalah seorang tawanan yang diikat. Dia bukanlah seorang tokoh kafir yang datang dan berceramah kemudiannya memberi sumbangan, berserta diambil gambarnya untuk buat kenang-kenangan. Sebaliknya Thumamah bin Uthal tidak dihiraukaan oleh kaum muslimin, tiada majlis khas dibuat untuk dia dan dia hanya duduk di tiang dengan penuh kehinaan. Tokoh pembangkang dari DAP dan PKR yang Kafir itu dibuat sebuah majlis khas untuk mereka, mereka disanjung dan dengan rasa penuh ta'zim menghulurkan sadaqah untuk umat Islam. Lalu apakah sama kondisi Thumamah bin Uthal dengan para tokoh dari DAP dan PKR yang tidak mengiktiraf Malaysia sebagai Negara Islam?
Disini dapat juga dilihat perbezaan antara niat Thumamah bin Uthal dan Tokoh Kafir dari DAP dan PKR itu; Thumamah bin Uthal datang dengan jiwa tertawan sedang Tokoh Pembangkang yang kafir itu datang dengan penuh kemuliaan. Thumamah bin Uthal didatangkan untuk melihat keagungan Islam tetapi Tokoh Pembangkang yang kafir itu didatangkan untuk memberi sadaqah kepada umat Islam!
Thumamah bin Uthal diikat selama tiga hari dan selama tiga hari itulah dia tidak dimuliakan dan tidak dilayan. Tokoh Pembangkang yang Kafir itu datang dengan kain rentang dan jurukamera-jurukamera yang setiap saat menangkap gambar beliau untuk dimegahkan. Lalu akhirnya keluarlah gambar tersebut di dada-dada akhbar: Seorang Pemimpin Kafir yang Menentang Hudud dan Negara Islam sedang berada di sebuah Masjid, tempat Muslim menyembah Allah yang Esa, dan si Kafir tersebut sedang member bantuan kepada umat yang lemah iaitu umat Islam! Lalu dimanakah rasional hujjah mereka: "Dibenarkan para Kafir tersebut untuk masuk ke dalam Masjid bagi melihat keagungan Islam dan sebagai dorongan da'wah".
Memang masalah harta dari Kafir boleh digunakan untuk pembinaan masjid dan juga perkara-perkara lainnya yang member kesenangan kepada kaum Muslimin. Masalah ini sudah dibahas oleh para ulama sejak dahulu lagi, yang berdasarkan hadith nabi. Namun tiada satu petunjuk pun yang menjelaskan ada kafir yang datang mengunjungi nabi di Masjid Nabawi lalu baginda membuat majlis khas untuk si kafir itu lalu si kafir itupun menghulurkan sadaqah kepada Rasulullah!
Tidak ada! Lalu apa yang ada?
Mantan Mufti Perlis membawakan fatwa dari Lajnah Daaimah: "Pendapat yang tepat bukan muslim boleh masuk ke dalam masjid untuk sesuatu kemaslahatan syariah atau sesuatu keperluan tertentu seperti mendengar sesuatu yang membawa masuk ke dalam Islam, atau keperluannya untuk minum air yang berada dalam masjid atau selainnya. Ini kerana Nabi s.a.w mengikat Thumamah bin Uthal al-Hanafi dalam masjid sebelum dia menganut Islam, baginda juga menempatkan perwakilan Thaqif dan perwakilan Kristian Najran di masjid sebelum mereka menganut Islam. Ini kerana ada banyak faedah mereka memasuki masjid, antaranya; mendengar ucapan dan nasihat Nabi s.a.w, melihat orang bersolat dan membaca al-Quran dan berbagai faedah besar yang lain bagi sesiapa yang melazimi masjid"
Maka kita melihat ulang fatwa tersebut dari kacamata yang luhur, tanpa terikat dengan fanatik politik dan kecondongan kepembangkangan. Bahawa Lajnah tersebut dengan jelas menyebut bahawa masuknya mereka itu adalah untuk memahami Islam apabila mereka mendengar Kalam Allah dan Hadith Nabi. Sebaliknya dalam masalah yang kita bangkitkan ini adalah Tokoh Kafir itulah yang berbicara dan yang mendengar pula adalah umat Islam. Sebuah keadaan yang total terbalik!
Kemudian Lajnah tersebuh menjelaskan bahawa masuknya kaun Kafir adalah untuk kemaslahatan syar'I atau keperluan tertentu yang membawa mereka untuk memeluk Islam. Lalu apakah datang untuk memberi sepatah dua kata dan kemudian menghulurkan sadaqah kepada umat Islam itu boleh dita'rifkan sebagai kemaslahatan syar'i? Atau boleh juga dikatakan sebuah keperluan yang boleh membawa mereka kepada Islam? Kita ingin bertanya kepada PAS, dan manusia Islam yang duduk didalam PKR: "Berapa banyak seruan menganut Islam yang telah mereka sebut ketika majlis tersebut berlangsung?".
Begitu juga kita ingin bertanya, apakah sama kondisi Tokoh Pemimpin Kafir tersebut dengan Tokoh Kaum Thaqif dan Najran? Apakah Deligasi Thaqif datang dengan membawa wang untuk diagih-agihkan, datang untuk memegang mikrofon dan memberi nasihat sebagai wakil rakyt, atau mereka datang untuk berdamai setelah mereka membunuh Urwah Bin Mas'ud - sahabat Nabi sehingga mereka ketakutan diserang-balas oleh Kuam Muslimin?
Bagimanapula dengan Utusan Najran yang berjumlah 60 orang itu termasuk tiga orang pemimpin wilayah tersebut? Mereka datang untuk apa? Apakah untuk melawat kawasan atau untuk mengadakan perjanjian damai? Ternyata mereka datang untuk tunduk kepada keraajaan Madinah dan mereka bersedia untuk menyerahkan jizyah setiap tahun. Lantas dalam permasalaahan yang kita bangkitkan ini; siapa yang memberi wang kepada siapa?
Sekali lagi, dinyatakan dalam hadith-hadith nabi bahawa para utusan tersebut masuk masjid untuk memahami islam atau datang untuk membuat perjanjian damai dengan Islam. Semua tokoh kafir yang datang ke Masjid Nabawi berbicara dengan Rasulullah saw sendiri dan beliau memperdengarkan Perkataan Tuhan kepada mereka. Bukan datang sebagai seorang tokoh yang terhormat dan punya peluang untuk member amanat kepada kaum Muslimin!
Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah berkata dalam Iqtida Sirat al Mustaqim bahawa Amirul Mu'minin Umar Bin Al Khattab dan juga pemimpin sesudahnya, serta para ulama dan ahli fiqh kaum Muslimin telah menetapkan beberapa peraturan kepada Kafir Zimmi antaranya dilarang berbahasa dengan bahasa Kaum Muslimin, dilarang memiliki kunyah seperti kunyah Kaum Muslimin, para wanita mereka harus menampakkan betis agar berbeza dengan para muslimah, salib dan lambang agama mereka harus disorok dari pemandangan umum, mereka juga dilarang menampakkan syiar agama mereka diluar rumah ibadat dan perkampungan mereka, malah mereka harus memberi tempat kepada kaum Muslimin dalam sebuah majlis.
Lantas masalah Tokoh Kafir yang membacakan Kalam Allah [walhal dia tidak mahu memeluk Islam] dalam ceramah politik, penggunaan kalimah "Allah" [walaupun pada hakikatnya kalimah Allah itu bersifat sarwajagat] dalam kitab Injil, serta yang terbaru berdoa dan juga membenarkan mereka masuk ke dalam masjid untuk member ucapan dan sumbangan, merupakan satu penghinaan kepada Islam dan umatnya.
Kepada guru mursyid, berapa kalikah tuan telah membacakan ke cuping  telingan Karpal Singh, Lim Kit Siang, dua tokoh yang memberi sadaqah di masjid tersebut dan tokoh-tokoh Kafir lain dengan Kalam Allah dan Sabda Rasulullah saw? Dan berapa kalikah tuan telah mengajak mereka untuk memeluk Islam?

xavier memberi tazkirah pd orang Muslim dalam mesjid di Kota Raja, betapa hancur bilamana peragut rumput memerintah!!!






--
More story log on to
http://www.bazookapenaka.com




__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment