PENGAKUAN PENSYARAH: BAGAIMANA BARU BOLEH MENJADI ADIL SEBAGAI GURU?
telokbakong.blogspot
yongsukakuning.blogspot
Ramai siswa tak tahu, sukarnya jadi pensyarah. Bukan sukar mengajar, tapi sukar apabila memberi markah.
Di IPT sekarang musim pensyarah memberi markah. Syukur, dari 70 orang pelajar Yong ada seorang dapat A. Yang lain takat B+, B dan seterusnya ada yang gagal.
Bukan Yong kedekut atau kejam macam cikgu yang gantung loceng, suruh makan rumput kat budak umur 10 tahun. Student Yong budak besar.
YONG TIDAK MAHU STUDENT YONG JADI KANKUNG ATAU TELUR PUYUH |
Student Yong mengharapkan keputusan peperiksaan yang memberi peluang kepada pelajar untuk maju ke hadapan, sambung belajar, naik pangkat, atau dapat pekerjaan yang baik.
Tapi apa nak buat. Kadang-kadang usaha tidak selaras dengan cita-cita.
Bila melihat jumlah markah 47% (1.67) = C- sedangkan markah lulus ialah 50% (2.00) = C, mulalah pensyarah pening kepala. Perbezaan point itu boleh merubah GPA dan CGPA. Mungkin kes status pelajar kekal atau ditamatkan.
Nak bagi lulus atau taknak bagi lulus?
Kalau bagi lulus dengan menambah 3 markah lagi, bagaimana dengan yang dapat 77% (A =80%)? Tidakkah dia layak dapat A, bukan A-? Perubahan ini mungkin memberi dia peluang untuk mendapat anugerah sijil dekan.
Semua maklumat itu (sama ada pelajar akan kena buang atau dapat anugerah sijil dekan, pensyarah tidak tahu (kecuali dia pengurus/kordinator kursus).
Terus terang - seorang pelajar yang hanya mendapat markah 47% (1.67) sebenarnya amat sedikit yang dipelajarinya dalam kelas.
Bolehkah pelajar ini dilepaskan untuk menghadapi karenah masyarakat sebagai pegawai, executive, etc?
Bagaimana kalau dia jadi penjawat awam gred C-?
Bagaimana kalau dia jadi penjawat awam gred C-?
Bagaimana kalau pelajar yang gagal ini diluluskan dan kemudian mendapat pekerjaan dan jadi mcam cikgu yang bagi murid pakai loceng itu? Maksud Yong tak semestinya cikgu - tapi equivalentnya. Misalnya dia menjadi penguasa awam yang mendera pendemo, jadi pegawai yang pecah amanah dan sebagainya kerana ilmu tidak cukup. Bagaimana kalau dia jadi ahli politik kangkung?
Adilkah memberi markah lulus kepada pelajar yang gagal itu?
Zalimkah kalau membiarkan dia gagal dan menghadapinya lagi?
Bagi pensyarah, kalau ramai gagal, umum akan tuduh dia bersalah - tak pandai mengajar. Jika semuanya dapat A, dia juga dituduh terlalu lenient.
Keduanya mungkin tidak adil.
Jadi, bagaimana hendak menjadi adil?
Jangan kata N3 ini tidak kaitan dengan politik Malaysia. Ingat! Graduan inilah (sama ada lulus bordeline atau cemerlang) yang akan melakar masa depan kita dan anak-anak cucu kita.
__._,_.___
Reply via web post | Reply to sender | Reply to group | Start a New Topic | Messages in this topic (1) |
" Minuman para Anbia : http://higoat-2009.blogspot.com/"
" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"
" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 : http://maths-catch.com/exam"
" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"
" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"
Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.
" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"
" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 : http://maths-catch.com/exam"
" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"
" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"
Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.
.
__,_._,___
Buat Yong
mungkin memberi markah yang tidak menepati pencapaian keterlibatan pelajar dgn akademik di IPT akan menghasilkan pelajar yang tidak kompentensi. bagaimana dengan guru........bila disuruh menipu markah pelajar dengan memberi band yang tidak sepatutnya layak diterima. guru mmg malang bila terikat dgn "akujanji" yang tiada keistimewaan selain gaji dan cuti. hak professional bergantung mereka yang menongkat langit. percaya atau tidak kalau di IPT pensyarah perlu menerbitkan jurnal @ research yang menjadi beban tetapi guru di sekolah ialah hidup dan mati kerana pelajar.......terutama warden yang confirm sebelah kaki kat penjara. hari ini tidak lagi menjadi kehairanan bila cikgu ditangkap, dicekup digari,dimaki dan ................ kerana cikgu juga manusia. mati seorang cikgu hari ini tidak menimbulkan pun keinsafan kepada pelajarnya melainkan cikgu Dai'e..........
Salam. Takpa Yong...hak mana yang gagal tu depa boleh masuk UMNO ada jawatan sikit, mengampu kuat-kuat lepas tu boleh jadi Penguroseee Tabung Hajeee. Kalau ada degree pun macam Hassan Malik, Ahmad Said, Zahid Bagan Datoh, Ku Nan Celup dan Bapa Kangkung (opppsss bapa kangkung tak sempat habis belajar...) takde maknenye kalau MANGGANG! Ada degree pun kalau kuat menipu dan kuat songlap duit rakyat takde maknenye.....
Takde salahnye bagi F pada pelajar-pelajar Yong tu kalau sememangnya mereka malas belajar atau lebih kuat merendek dan merempit dari belajar. Lainlah kalau pelajar tu lemah pencapaian akademik kerana tidak ada banyak waktu untuk belajar sebab terpaksa menolong mak bapak jual kueh, buka gerai makan, pungut kangkung tepi parit dan jual untuk membantu keluarga. Golongan ini Yong boleh kasi peluang kedua.....