Friday, June 27, 2014

Re: RG2011... Anai-Anai - Kenali Dia

 



"'Newsforwarder' 3@pendekarblogger.com [respeks_group]" <respeks_group@yahoogroups.com> wrote:

 

Anai-Anai - Kenali Dia
Posted on Wednesday, June 25 @ 17:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan


Info @ Maklumathttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjEVWOTDUsJ00WymLzAR5zA57Fd_p0irCjLKjSGsWEH8UoP91ffsNf2eVbJBASKrL5AeHyPYZxshAZANWWp_OjqkwaLd67n9vUrHeb64bycJ9iVLXmATf4B0emMPcNeiqSoNOMcG5TJH88/s1600/anai.1f.jpgANAI-ANAI (Termites) ialah sejenis serangga perosak dari order Isoptera yang memakan kayu lalu merosakkan tiang, lantai, dinding rumah, buku dan perabot rumah. Rupa anai-anai (Sila lihat foto diatas) seakan-akan semut dan warnanya putih atau gelap sedikit bergantung kepada persekitaran disekeliling habitatnya.

Sebenarnya anai-anai bukanlah sama dengan jenis semut. Badan anai-anai tidak bersayap berwarna putih dan struktur tubuhnya juga adalah lebih lembut. Ia juga mempunyai bahagian mulut dan sesungut.

Anai-anai hidup berkumpulan dengan tiga kasta anai-anai iaitu raja dan ratu tugasnya membiak. Sementara itu kasta anai-anai pekerja mencari makan dan menjaga koloni dan anai-anai askar bertugas mempertahankan kumpulannya apabila diserang semut atau musuh yang lain terhadap koloninya.

Apa yang penulis perhatikan, lazimnya Raja dan ratu anai-anai ialah anai-anai yang paling sempurna. Raja anai-anai bersayap dan warnanya kelabu, mempunyai mata dan boleh melihat. Ratu anai-anai berabdomen besar, berwarna kekuningan dan boleh membesar sehingga 4 sentimeter. Tugas ratu anai-anai ialah mengeluarkan telur dengan banyaknya.

Kebanyakan daripada anak-anaknya menjadi anai-anai pekerja, beberapa ekor menjadi askar dan yang lainnya menjadi raja dan ratu. Anai-anai hidup di dalam sarang yang diperbuat daripada tanah, yang disebut busut. Kadang-kadang busut ini boleh dibina setinggi melebihi dua meter. Artikel subuh Ahad ini saya menulis lagi dalam "Anim Agro Technology" mengenai anai-anai yang perlu kita kenali sebagai menambah pengetahuan.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgmoXIIqrLxW3d3sMIdVcQudvj8JMx8pExiPRPzg2PGE5QnxLL-y6EpE7xkn5R5Md3D7JMj9onirJlDXbOsXesS_8ATG5t5pisc1geh5x8Hp3S_6jxT7Z0eLJSxfgfwBD8R4lmioEGUb9A/s1600/anai.1h.jpgMasalah Anai Anai memang telah diketahui umum antara yang memerlukan perhatian daripada pekebun, pemilik rumah, kilang dan semua pihak berkaitan. Masalah paling selalu diperkatakan adalah agak besar iaitu jika rumah anda diserang anai anai.

Anai-anai boleh merosakkan perabut seperti almari, rak, dan juga pintu, pakaian, buku, dokumen, pakaian, syiling, dinding rumah dan lain-lain lagi. Apa sahaja bahan organik yang ada didalam rumah kita boleh dijadikan makanan kepada anai-anai. Uniknya adalah cara anai-anai merosakkan benda tersebut memang tidak mudah dikesan sehingga ada tanda kerosakkan yang serius.

Terdapat beberapa kes bumbung rumah runtuh, tiang tumbang, jambatan rosak akibat diserang oleh anai-anai. Kerugian yang dialami akibat serangan anai-anai adalah besar dengan nilai berratus juta ringgit setahun.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhRaav1fVhyphenhyphenShmy029ZryJCaL3gNJUKZ4te2xvw85t6USwdFJv1qvfaeVhYNnSK2NX65v-Ol0oW6t9JDM7f9WwJKPk38kjoMfJVepJtOGYaInyd-WdlfHv2sAlG4lFYXCSRr_P42AZHvhU/s1600/anai.1g.jpgKita perlu juga tahu mengenai anai-anai dan bagaimana kitaran hidupnya. Biasanya sarang anai-anai adalah di dalam tanah kerana anai-anai suka tempat yang lembab, dingin dan terlindung.

Koloni anai-anai terdiri daripada kasta permaisuri, raja, pemangku permaisuri, pemangku raja, pekerja, tentera dan peninjau. Jika permaisuri mati, pekerja lain boleh bertukar menjadi permaisuri tetapi saiznya tidak besar seperti permaisuri asal.

Pada musim tertentu pemangku permaisuri dan pemangku raja akan tumbuh sayap dan dan terbang mencari kawasan baru untuk membuat sarang baru. Kelkatu merupakan satu peringkat dimana anai-anai jantan dan betina mempunyai kepak dan terbang untuk mengawan seterusnya menghasilkan koloni ditempat yang baru. Saya ada menulis mengenai kelkatu dalam artikel sebelum ini (Sila Klik Disini). Walau pun kelkatu banyak terbang lazimnya selepas hujan tetapi peratus yang berjaya membuat koloni baru adalah sedikit.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgpmpNXM6Ir-5mXMLovppR2AIjB8KKNbJrAR4pu8A5uo_rec6erUDsAjPJoNTmg2dSQWxGJXctL9Z2PkrfD2WbtZTk0O7dMr4mffy95KxTmFOKG-ZQM8TBOam_mvm-oSI1Xyfh4lEXsXGY/s1600/anai2.jpgTerdapat beberapa kaedah untuk mengawal anai-anai yang sering dilakukan. Orang biasa panggil sebagai Ubat Anai-anai yang sebenarnya adalah Racun Anai anai dalam bentuk cecair, butiran, debu atau lain-lain formulas.

Racun anai-anai mempunyai tahap kebisaan (Kelas Racun) yang berbeza-beza dimana yang biasanya digunakan di ladang-ladang mudah diperolehi. Jika digunakan di dalam rumah, ia menghasilkan bau yang tidak menyenangkan malah wapnya dikuatiri mendatangkan keburukan kepada kesihatan kita.

Dapatkan kepakaran daripada syarikat swasta yang membuat kawalan anai-anai profesional jika perlu. Penggunaan racun ini sekadar menghidarkan dari serangan anai-anai tersebut sahaja kerana ia membunuh anai-anai yang terkena racun ini sahaja (Itu jenis racun sentuh sahaja). Masih terdapat banyak lagi anai-anai di dalam sarangnya. Ia menunggu masa dan keadaan sesuai untuk menyerang kembali.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEil0A3xdUNTwJ0AjhB5fhRbid81tzF-onyUwetkG2KDAXLkW1Y_Q0Kq2eifwDEgUtuqksX3gpv6MGWgQMtZ06L4IFNTIBDio5zQ8UHC1-hcxJPmdD_t_tgoV4Rysnmt3-sTHD2qt7l3y4Y/s1600/anaia.jpgSalah satu cara lebih berkesan ialah kita perlu mengupah pembasmi anai-anai profesional. Belanjanya mahal sikit, boleh mencecah ribuan ringgit bergantung kepada kualiti tahap kawalan dan bajet.

Terdapat kawalan anai-anai yang dibuat sekali tetapi mempunyai jaminan lama seumur hidup dan ada yang mempunyai jangkamasa hanya beberapa bulan atau tahun sahaja. Mereka akan mengepam racun anai-anai ke dalam tanah di bawah rumah anda atau guna kotak umpan beracun untuk membunuh seluruh koloni anai anai dan mencegahnya (Sila lihat foto sebelah).

Kaedah kawalan mudah terkini ialah dengan kaedah memberi umpanan. Pengguna boleh melakukannya sendiri di rumah dengan belanja yang berpatutan. Caranya mudah sahaja, cuma Tampalkan kotak umpan TermitesDIY di sepanjang 'lumpur terowong atau jalan anai-anai (terowong anai anai) atau tempat anai-anai berkumpul (biasanya di bawah kotak, kayu dan lain-lain). Anai-anai menyukai umpan ini, mereka akan bawa balik ke sarang, biar anai-anai makan dan berbagi racun umpan kepada semua anai-anai dalam sarangnya.

Kajian mendapati setelah 21 hari kita akan melihat banyak bahagian umpan yang telah dimakan. Selapas itu tidak ada anai-anai di dalam kotak dimana koloni anai-anai anda sudah berjaya dihapuskan sehingga kesarang anai-anai. Semuga artikel ini memberikan ilmu berguna kepada pembaca blog "Anim Agro Technology". Berjumpa lagi dalam artikel lain.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEictlEblNLrGdX2Jw3N79IaY3HbVZQF3xoAboaFZkjqyd1aNSEqlQsg1wVgBLM-wvqJ8wyyLrGy0PFPq2sTnBM9bBMoehGVSrSP2B2X3jlZXVoS953pMgaT3AQQ2WIvfLRwgPGXdNhT534/s1600/anaiab.jpg


ANAI-ANAI... MEROSAKKAN HARTA...
DALAM RUMAH...DIA AKAN BERADA...
DALAM KEBUN... SAMA SAHAJA...
PERLU DIKAWAL...DENGAN SEGERA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
Malaysia.
(13 JamadilAkhir 1435H)


Sumber: animhosnan.blogspot.com

__._,_.___

Posted by: dyna_1988 <dyna_1988@yahoo.com>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (2)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment