Thursday, November 6, 2014

RG2014... Fw: Tazkirah buat sahabat dan anakku

 



Tazkirah buat sahabat dan anakku

Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu

tranungkite.net
 Oleh TUAN IBRAHIM TUAN MAN

Firman Allah dalam Hadis Qudsi:

لا اجمع علي عبدي خوفين ولا اجمع له امنين، اذا امنني في الدنيا اخفته يوم القيامة واذا خافني في الدنيا امنته يوم القيامة

Maksudnya: "Aku tidak akan mengumpulkan dua ketakutan ke atas hambaKu, dan Aku juga tidak akan mengumpulkan dua keamanan. Jika ia merasa aman dari (azabku) di dunia, nescaya Aku merasakan ketakutan baginya pada hari kiamat, dan bilamana ia merasa takut kepada (azabku) di dunia, nescaya ia akan merasa selamat di akhirat." (Hadis Riwayat Ibn Mubarak, dari al-Hassan. Hadis Mursal)

1. Dua perasaan, iaitu rasa takut kepada Allah dan rasa selamat sehingga tidak mempedulikan azab Allah merupakan dua perasaan yang sentiasa wujud dalam diri manusia. Dua perasaan ini saling berlawanan antara satu sama lain.

2. Orang yang merasa aman dengan melakukan kemaksiatan, melanggar larangan Allah serta melakukan dosa kepada Allah di dunia, nescaya ia akan mengadap Allah dalam keadaan penuh ketakutan dan kegerunan.

Manakala mereka yang takut dari melakukan maksiat serta pendurhakaan kepada Allah semasa hidup, maka ia akan dibangkitkan di hari kiamat dengan penuh rasa aman dan selamat dari azab dan kemurkaan Allah.

3. Maka sesiapa yang gelak ketawa melakukan dosa di dunia, ia akan dibangkitkan dalam keadaan menangis di akhirat. Manakala sesiapa yang menagisi dosa dan kesalahannya di dunia, nescaya ia akan dibangkitkan dengan keamanan dan keredhaan Allah di akhirat.

Benarlah sabda Rasulullah mafumnya:

"Dua mata yang tidak akan disentuh oleh api neraka di akhirat, iaitu mata yang menangis kerana takutkan Allah dan mata yang bearjaga malam dalam mempertahankan agama Allah."

Wahai anakku,

Berapa kali kita menangisi dosa dan kesalahan yang kita lakukan, berbanding banyaknya air mata yang gugur kerana urusan dunia kita. Semoga Allah memelihara diri ini dari kemurkaan-Nya di dunia dan azab-Nya di akhirat.

Senyum
Bandar Pusat Jengka.
4hb Nov 2014

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
&quot; Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/&quot;

&quot; Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net&quot;

&quot; Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam&quot;

&quot; Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/&quot;

&quot; Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.com&quot;

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment