Thursday, November 6, 2014

RG2014... Fw: Projek RM1 bilion 1BestariNet hanya manfaat kurang 3% pelajar

 



 
Projek RM1 bilion 1BestariNet hanya manfaat kurang 3% pelajar

Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

tranungkite.net

 
 
 
 DAP hari ini menyuarakan rasa khuatir terhadap nasib projek pembangunan teknologi maklumat di peringkat sekolah berbilion ringgit, 1BestariNet yang bakal menemui kegagalan seperti projek Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), kata Ahli Parlimen Bukit Bendera Zairil Khir Johari.

Zairil berkata berdasarkan jawapan bertulis Kementerian Pendidikan yang diperolehinya di Dewan Rakyat semalam, kemudahan teknologi maklumat bernilai lebih RM1 bilion yang dibangunkan untuk kegunaan pelajar sekolah, termasuk 1BestariNet dan Virtual Learning Environment (VLE) hanya digunakan kurang 3% pelajar sekolah di seluruh negara.

"Lebih setahun saya membangkitkan kebimbangan berkenaan pelaksanaan projek 1BestariNet untuk pemasangan broadband berkelajuan tinggi 4G di sekolah, termasuk VEP yang bertujuan sebagai platform untuk e-pembelajaran," kata Zairil dalam satu kenyataan hari ini.
 
"Jawapan itu menunjukkan penggunaannya sangat minimum di sekolah-sekolah. Ini membangkitkan persoalan sama ada 1BestariNet akan menerima nasib sama seperti PPSMI, apabila lebih RM3 bilion dibelanjakan untuk kelengkapan IT PPSMI, namun tidak semuanya digunakan."

Jawapan Parlimen kepadanya menyatakan, setakat ini sejumlah 8,886 sekolah dilengkapi kemudahan berkenaan dan data di antara 5 September hingga 11 September 2014 menunjukkan hanya sejumlah 137,237 pelajar mengaktifkan ID VLE.

Daripada jumlah itu, hanya seramai 76,096 atau 55% yang menggunakannya lebih daripada 30 minit seminggu, kata Zairil.

"Dalam erti kata lain, selepas lebih 2 tahun, ia hanya digunakan kurang 3% pelajar.

"Purata ini dianggarkan dengan 15 orang pelajar setiap sekolah. Namun, jumlah pelajar yang menggunakannya lebih 30 minit seminggu hanya sekitar 9 orang setiap sekolah," katanya.

Pembantu setiausaha kebangsaan DAP itu turut berkata, dengan kegagalan itu, kementerian pendidikan seharusnya memberikan penjelasan sama ada syarikat YTL yang dianugerahkan projek itu akan tetap menerima sambungan kontrak ataupun tidak.

"Pada masa sama, kementerian juga harus menerangkan bagaimana mahu meningkatkan penggunaan sistem ini secara maksimum.

"Dan juga pada masa sama bagi memastikan berbilion duit pembayar cukai tidak dibazirkan untuk projek gajah putih seperti ini," katanya. – 6 November, 2014.

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
&quot; Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/&quot;

&quot; Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net&quot;

&quot; Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam&quot;

&quot; Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/&quot;

&quot; Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.com&quot;

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment