Wednesday, February 23, 2011

Re: RG09... Teruk sangat ke taraf hidup rakyat sekarang? negara kebajikan??? hmmm

 

Alhamdulilah, sebenarnya ramai yang setuju dengan negara berkebajikan tetapi masih tak nampak lagi sinarnya.. sistem kapitalis dah banyak menekan kita.. kiri dan kanan sistem riba... yang miskin terus tertekan untuk meneruskan kehidupan.. gaji yang ada digunakan sebagai cagaran tuk buat loan kerana itu jalan yang paling mudah untuk menikmati kehidupan dalam arus kapitalis ni.. Negara berkebajikan bukan susah nak dilaksanakan cuma ramai yang masih tak nampak.. gaya hidup moden diutamakan, orang kaya dijadikan contoh.. ramai yang terkejar kejar ngan harta dunia tapi himpunan harta tuk akhirat kita pinggirkan.. Bangun lah wahai anak bangsa ku.. sekarang bukan masa tuk kita bermimpi yang indah-indah... biarlah kita mati dalam perjuangan sekarang.. ia tidak rugi kerana hidup ini adalah jalan tuk hidup yang sebaliknya... Apa yang kita perjuangkan sekarang bukan tuk kita tetapi tuk anak cucu kita, supaya ia tidak terus hanyut ngan fitnah dajjjal....


From: Mohd Shukri Mohamed Talib <ees_herbs@yahoo.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Sunday, 20 February 2011 9:02:49
Subject: Re: RG09... Teruk sangat ke taraf hidup rakyat sekarang? negara kebajikan??? hmmm

 

As Salam,

Memang betui tu .Pendapat hang memang byk benarnya. Semuanya tertakluk kepada pemerintah utk uruskan kaedah perbelanjaan keluar masuk negara ( perbendaharaan  negara) secara telus dan berhemah. Byk cara sebenarnya. Tapi biasa le sape nak dgr pendapat org2 / rakyat2 marhain macam kita.Masa mengundi baru dtg nak jumpa dan nak ambil tau. Lepas memang btg idung pun tak nampak. So kita kena pandai dlm memilih dan juga gunakan undi kita sebaik mungkin. Jgn jadi pak turut, berprinsip dan tak bermaruah . Dgn hanya
beras  sekampi, kain pelekat selai..habis hilang prinsip. Kita patut guna undi kita utk tyentukan hala tuju negara...jgn biarkan kita ditindas.

Shukri
EES HERBS
Biz & Accounting Consultant
019-5407859



From: amirullah ruslan <kuakuang@yahoo.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Sun, February 20, 2011 3:44:11 AM
Subject: Re: RG09... Teruk sangat ke taraf hidup rakyat sekarang? negara kebajikan??? hmmm

 

Saya bukan pakar ekonomi tp bila di lihat sabenar nya nilai wang makin susut dan geraf pendapatan tak sama dengan geraf harga barang. Gaji kecil nak keja pun tak cukup makan. Sebab itu ramai pekerja asing yang bekerja di sini mengambil tempat pekerja tempatan. Soal nya kalu di lihat semua pekeja asing bekerja di sini semua nya dari Negara yang mata wang nya kecil dari Negara kita. Katakan gaji buruh indon keja di sini gaji 600 ratus nilai nya tinggi bila dibandingkan duit Negara mereka. Kenapa tak de buruh dari Singapore? Pasal duit dia tinggi. Kalau nak gaji tinggi terus ban pekerja asing sebab  majikan terpaksa naik kan gaji untuk orang tempatan keja. Kita tak perlu kebajikan dari kerajaan kerana yang membuat barang mahal sebab cukai. Kenapa nak kena cukai banyak sebab belanja kerajaan besar jadi mana nak dapat duit? Kalau kerajaan urus duit dengan baik tak payah lah cukai mahal. Bila peniaga kena cukai mahal dan kena bayar  macam2 lesen tentu barang dijual kena mahal sikit. Jadi klu tak bayar income tax pun  dah kena bemacam2 cukai. sabenar nya orang miskin pun pembayar cukai. Katakan dia makan KFC 3 bulan sekali pun dah kena bayar cukai. Klu tak pun cukai import. Kata nak import ikan murah dari negara lain kena ada AP. So AP kena bayar. Jadi klu beli ikan pun kena cukai. Nak cari mkn cara beniaga pun susah bukan susah meniaga tapi susah nak dapat lesen. Klu nak tau berap kena kena cukai masuk lah kedai bebas cukai baru lah kita tau berapa banyak kena cukai. Belum Lagi perniagaan yang kena bayar komisin. Pergi lah buat tinjauan kat luar negara baru blh buat perbandingan. Memang tak di nafikan hari ke hari kita terhimpit. Kenapa insuran mahal pun byk sebab tak telus. Terima ajelah kerana kita yang pilih wakil. Susah zaman dulu sebab ramai isteri tak bekerja tapi susah sekarang isteri pun keja.



From: fendy bomber <bomber_ktn@yahoo.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Saturday, February 19, 2011 23:26:33
Subject: Re: RG09... Teruk sangat ke taraf hidup rakyat sekarang? negara kebajikan??? hmmm

 

negara x miskin, cuma jurang pendapatan yang agak jauh..yang kaya makin berkuasa yang miskin makin tertindas

--- On Sat, 2/19/11, lah68 ripen <lah68_ripen@yahoo.com.sg> wrote:

From: lah68 ripen <lah68_ripen@yahoo.com.sg>
Subject: Re: RG09... Teruk sangat ke taraf hidup rakyat sekarang? negara kebajikan??? hmmm
To: respeks_group@yahoogroups.com
Date: Saturday, February 19, 2011, 1:16 AM

 
heheee... maksud saya jika benda murah maka makin ramailer yang akan memilikinya, jadi makin jalan ler bisnes. Bab astro tu.. cuba kaji pakej yang mana ramai pelanggannya, yang murah atau yang mahal.. dan cuba kaji pula pakej mana yang paling menyumbang kepada kekayaan tokey astro.. pakej yang murah atau yang mahal.. msg 10 sen.. jadi pilihan kerana ramai orang menganggap 10 sen tak ada nilai... cuba kaji antara kadar msg dan kadar panggilan yang manakah lebih menyumbang kepada syarikat telekomunikasi.. benda yang mahal kurang mendapat sambutan kecuali daripada mereka yang berwang. Biarpun orang yang berwang mampu memiliki barang mewah, tetapi dalam banyak hal mereka tetap juga memilih barang yang murah.

Bayangkan jika semua cukai digantikan dengan zakat bagi yang muslim dan bayaran (masih tak ingat namanya) untuk orang bukan muslim.. sudah tentu tiada ler pelbagai cukai lain.. cukai import, cukai eksais, dan sebagainya.. kan semua tu dapat membantu mengurangkan harga barang atau perkhidmatan. Kalau nak cukai juga ikut kadar seperti kadar mengira zakat.. tak sampaipun 5%.. ketika ini.. cukai barangan dan perkhidmatan di Malaysia adayang mencecah lebih daripada 100%. Cukai yang popular antara 20% hingga 60%. Inilah sebenarnya yang mempengaruhi harga barang dan perkhidmatan. Tujuan utama kita ialah menggalakkan rakyat berbelanja dan mendorong perniagaan terus maju bukan bankrap. Bagaimana rakyat mahu berbelanja jika keupayaan mereka terbatas lantaran harga barang dan perkhidmatan yang tinggi (mahal)?

Aku bukan pakar ekonomi. Sekadar pandangan dari orang biasa. hehehee...


From: "isnorkhorsiah81@yahoo.com" <isnorkhorsiah81@yahoo.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Friday, 18 February 2011 21:03:43
Subject: Re: RG09... Teruk sangat ke taraf hidup rakyat sekarang? negara kebajikan??? hmmm

 
Tak paham la paragraph yg bab astro n msg 10 sen tu.ni sokong ke hape? Konpius..ceciter ceciter
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

From: lah68 ripen <lah68_ripen@yahoo.com.sg>
Sender: respeks_group@yahoogroups.com
Date: Fri, 18 Feb 2011 19:28:52 +0800 (SGT)
To: <respeks_group@yahoogroups.com>
ReplyTo: respeks_group@yahoogroups.com
Subject: Re: RG09... Teruk sangat ke taraf hidup rakyat sekarang? negara kebajikan??? hmmm

 
Mudah jer tu.. tukarkan tax kepada zakat, dan bukan Islam kena bayar apa nama tak ingat.. kita jer tak yakin dengan sistem ekonomi Islam kerana terpengaruh dengan dakyah Zionis. Jika diamalkan cara Islam dah tentu rahmat keatas rezeki umat Islam dan bersih pula apabila dah sampai kat rumah. Atau setidak-tidaknya ia terselamat dari unsur penyelewengan sumber kewangan.
 
Harga barang naik bukan kerana kos pengangkutan atau kenaikan bahan api.. itu cuma alasan dari logik dari ekonomi kapitalis. Apa yang menyebabkan harga barang melampung sebenarnya adalah dipengaruhi amalan rasuah. Fikirkanlah sendiri harga sebuah laptop dipasaran dalam lingkungan RM2000 - RM2500 dan dah tentu pekedai sudah memperolehi keuntungan dari hasil jualan.. tapi cuba bandingkan harga Laptop yang sama dengan Invois dan Waran kerajaan, ada yang mencecah RM6000 - RM7000.
 
Kekalutan ekonomi dunia ketika ini adalah kerana amalan rasuah yang berluas-luasa, sebutlah mana negara yang tidak mengamalkan rasuah. Jadi kenaikan bahan api atau faktor bencana alam sebenarnya sekadar faktor sampingan saya jarang sekali mempangaruhi harga barang.  
Krisis ekonomi berlaku apabila kuasa membeli rakyat kebanyakan berkurang, akibatnya peniaga sukar mendapat keuntungan dan mungkin gagal kerana kurang permintaan.
 
Cubalah buat kajian berapa ramaikah rakyat malaysia yang memiliki astro dan dari jumla itu berapa ramaikah pula yang mengambil pakej RM45.00 sebulan.. dan bagaimana ananda krisnan berjaya mengumpul bilion ringgit. Cuba lihat berapa ramai pengguna telepon bimbit dan dari jumlah itu senaraikan pula berapa ramai yang top up RM5. Dan syarikat telekomunikasi masih menperolehi keuntungan yang besar walaupun kadar sms cuma 10 sen. Ini berlaku kerana rakyat kebanyakan mampunyai kemampuan untuk melanggan astro dan beranggapan kadar sms 10 terlalu murah.  

From: Shamsul Ibrahim <shamsuli@celcom.com.my>
To: "respeks_group@yahoogroups.com" <respeks_group@yahoogroups.com>
Sent: Friday, 18 February 2011 16:16:29
Subject: RE: RG09... Teruk sangat ke taraf hidup rakyat sekarang? negara kebajikan??? hmmm

 

Takde susahnya nk wat Negara berkebajikan ni…hanya nak laksanakn atau taknak jee……buat jambatan pejalan kaki ratus juta ringgit selamba je, projek berbillion yg menguntungkan golongan kaya saje lg byk….boleh sebenarnya Cuma taknak je dan tak semestinya perlu dinaikkan income tax, bahkan nak diwaivekan income tax selama 2thun pula…… aku mmg sgt agree laa….

 

From: respeks_group@yahoogroups.com [mailto:respeks_group@yahoogroups.com] On Behalf Of mohd shahir
Sent: Friday, February 18, 2011 11:40 AM
To: respeks_group@yahoogroups.com
Subject: Re: RG09... Teruk sangat ke taraf hidup rakyat sekarang? negara kebajikan??? hmmm

 

 

sebut negara kebajikan mmg senang .... tapi nak melaksanakan tu makan belanja yg agak besar .... and it will start with tax...... pasal tax adalah income utama negara ... bersediakan kita nak kena tax yg lebih dari skrg? hehehe.... as for me... aku agree je pasal kalau malaysia jadi negara kebajikan .. boleh la aku apply sama ... hahahaha!!!


From: Mohd Rusyduddin <rsynaz83@yahoo.com.my>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Thursday, 17 February 2011 12:42:18
Subject: Re: RG09... Teruk sangat ke taraf hidup rakyat sekarang?

 

Bila lah nak ada negara berkebajikan, sibuk mencari rezeki dunia yang lain terabai... dari akar sampai pucuk habis rosak.

 


From: noor azzurra sa'ari <mawar_f@yahoo.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Thursday, 17 February 2011 10:51:23
Subject: Re: RG09... Teruk sangat ke taraf hidup rakyat sekarang?

 

zaman skang nie semua kena pandai cr duit tambahan..klu x memang la terasa sangat tbeban...orang berniaga nie plk pendapatan x tentu...kadang2 naik..kadang2 turun...klu jatuh mau terduduk @ terbaring sambil tgk bintang kt langit..memikirkan nasib diri...so klu suami isteri tue..klu suami makan gaji..si isteri leh cr jln wat berniaga kecil2an...klu si suami berniaga..si isteri pun kena la bkerja..sebagai backup klu ape2 jd...

saya seorang usahawan..tp still terasa terbeban dengan kos hidup skang..walau pun xde la sampai x mampu nak bl mkn...tp kalau nak harapkan suami yg makan gj memang la sy rs kami tgh bulan @ hujung bulan dah kena makan meggi jer kot...nasib la sy mmg dr dah biasa berniaga dr kecil...so duit mmg xpenah putus..walau xbyk tp ada la...boleh la nak backup suami klu ape2 hal jd...tp klu org yg xpandai berniaga tue mcmn pulak..? nak joint biz pun skang takut...mcm2 kes menipu berlaku...org yg pandai putar belit la yg tmbh senang...org yg nak belajar bniaga nie yg pecah kepala...

orang duduk kampung pn dah terasa sgt  beban dengan kenaikan mcm2 barang & macam cukai yg kerajaan kenakan...nak berniaga kt kg pn susah...nak jual makanan pn ramai org kg yang masak sdr kt umh...ssh gak...klu duk KL lain la..semua main beli jer..sbb msg2 sibuk bekerja...klu duk kt kg dah rs susah...inikan pulak duduk kt KL yang mn semua brg2 mahal...makin lama rs sangat terbeban...sy belum ada anak pun dh terasa..inikan pulak org yg ada ramai anak lg la pulak...semua kena bercatu..semua kena ikut budget...klu lari budget br la sampai tpaksa ikat perut anak beranak...sy tak terasa pn negara kita taraf hidup & pendapat meningkat seperti yang di katakan..gj naik, barang pun naik...gj naik RM100..tp kos naik smpi RM200...so ape yg meningkat nyer? rasa makin jatuh ada laaa...!!! Error! Filename not specified.Error! Filename not specified.Error! Filename not specified.Error! Filename not specified.Error! Filename not specified.Error! Filename not specified.Error! Filename not specified.Error! Filename not specified.Error! Filename not specified.Error! Filename not specified.Error! Filename not specified.Error! Filename not specified.

 


From: "wealthkeepcoming@yahoo.com" <wealthkeepcoming@yahoo.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Thursday, 17 February 2011 18:18:05
Subject: Re: RG09... Teruk sangat ke taraf hidup rakyat sekarang?

 

Inilah Nasib golongan yg memilih 1/9 rezeki..kenapa memilih jalan yg Rasulullah tak pilih? Hanya pandangan...

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

From: nurul badril <nurulbadril@yahoo.com.sg>

Sender: respeks_group@yahoogroups.com

Date: Wed, 16 Feb 2011 21:38:59 +0800 (SGT)

To: <respeks_group@yahoogroups.com>

ReplyTo: respeks_group@yahoogroups.com

Subject: Re: RG09... Teruk sangat ke taraf hidup rakyat sekarang?

 

 

nasib golongan marhaen di kota. perlu berhempas pulas mencari rezeki, ada mulut perlu disuap, keperluan asas yg sgt perlu dipenuhi.tidak mustahil ada yg mkn nasi dgn kicap dan telur mata sj sebagai santapan harian. ayam kfc itu hidangan paling lazat utk anak2 tiap kali si bapa mendapat gaji...

itu semua x mustahil di sini...

n
ampang

 


From: Mat Susu <faruqi2001@yahoo.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Wednesday, 16 February 2011 20:24:19
Subject: RG09... Teruk sangat ke taraf hidup rakyat sekarang?



fatamorgana71   

Semalam saya mengisi minyak kereta di Shah Alam. Sewaktu sedang beratur untuk membayar, ada seorang hamba Allah ni tiba-tiba mengomel mengutuk Najib dan kerajaan UMNO BN atas alasan tidak berjaya mengawal harga minyak. Boleh dikatakan 100% mereka yang beratur di stesen tersebut untuk membayar juga memberi respons yang sama kepada statement dari hamba Allah tadi. Termasuk ada 2 orang dari keturunan Cina dan ada 4 atau 5 orang Melayu saya rasa.
Satu statement dari hamba Allah itu saya masih ingat, "Kita jangan bagi BN menang lagi next election, kita cuba pulak PR."

Kemudian saya ke sebuah pasaraya untuk membeli barang keperluan. Sewaktu beratur untuk membayar, di hadapan saya ada sapasang suami isteri juga sedang beratur. Saya dapat lihat, si isteri dan suami sedang berbalah untuk membeli barang keperluan. Saya tidak dapat mendengar dengan jelas, tetapi dari tindakan si suami, saya dapat rasa si suami tidak bersetuju untuk membeli barang-barang tertentu tetapi si isteri mahukan juga. Akhirnya si suami mengalah dan terus meletak barang-barang di kaunter bayaran. Bila cash register memberi total angka RM108.40, tiba-tiba si suami meminta cashier untuk membuang 2 ekor ayam yang bernilai dalam RM12. Jadi total yang si suami kena bayar cuma RM96 lebih. Pada kiraan saya, si suami cuma ada RM100 sahaja dan beliau tidak mampu membeli lebih dari itu.

Petang sebelum pulang ke rumah, saya singgah ke gerai goreng pisang di tepi jalan di flat berdekatan Kota Kemuning. Sewaktu saya hendak membeli goreng pisang, keropok lekor dan kuih-muih, ada seorang hamba Allah yang saya rasa baru turun dari bas kilang dan ingin pulang ke rumah flat yang berdekatan. Hamba Allah ini bertanya harga goreng pisang. Kakak yang menjual itu memberitahu 4 untuk RM1. Dia minta 2 aje dan terus memberi RM0.50 kepada kakak tersebut.

Adakah hidup rakyat Malaysia majoritinya susah sangat sekarang ini???? Menitis air mata saya bila melihat keadaan ini.

 

Forum : respeks
Facebook : respeks
Weblog : respeks_group
Weblog higoat : Mr_higoat
Daftar Ahli Online : Daftar Online
Senarai ahli seluruh dunia : Senarai ahli


Error! Filename not specified.

 

 

 

 

 



DISCLAIMER
This information transmitted is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material. Any review, retransmission, dissemination or other use of, or taking of any action in reliance upon, this information by persons or entities other than the intended recipient is prohibited. If you have received this message and/or its attachment in error, please contact the sender and delete the material received from any computer. Any opinions, conclusions and other information in this message that are unrelated to the official business of Celcom Axiata Berhad (167469-A) Group ("Celcom") are those of the individual sender and shall be understood as neither explicitly given nor endorsed by Celcom. Celcom accepts no liability for the content of this e-mail, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.






__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"



Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment