Saturday, February 12, 2011

RG09... Hari Kekasih: Ekspedisi dakwah, bukan polis moral

Hari Kekasih: Ekspedisi dakwah, bukan polis moral
Hazayani Zakaria  

KUALA LUMPUR, 12 Feb: Dewan Pemuda PAS Pusat akan mengadakan ekspedisi dakwah menjelang sambutan Hari Kekasih malam esok namun bukan menjadi "polis moral" seperti yang dilaporkan sebelum ini.

Naib Ketuanya, Ahmad Sabki Yusuf berkata, ekspedisi itu hanya memberi fokus kepada remaja Islam untuk didekati di samping memberikan risalah kepada mereka mengenai sambutan Hari Kekasih yang bukan merupakan budaya Islam.


Ekpedisi itu akan diadakan di setiap negeri dengan menggerakkan pemuda untuk tutun menyampaikan risalah dan menasihati secara lisan pasangan belum berkahwin yang berdua-duaan dan mencurigakan.

"Kita akan adakan ekspedisi dakwah sepeti yang kita buat sebelum ini, tak ada bentuk kekerasan sebaliknya kita hanya mendekati mereka, memberi nasihat dan memberikan risalah berkaitan. Kita adalah pendakwah, bukan polis," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, dekat sini hari ini.


Mengulas lanjut, beliau berkata ekpedisi itu akan diadakan di beberapa tempat yang biasa menjadi tumpuan para remaja termasuk di Bukit Bintang Kuala Lumpur, Dataran Senawang Negeri Sembilan dan bukit Mertajam Pulau Pinang.


Ianya akan bermula selepas waktu Isyak dan akan berakhir tengah malam.

Beliau menegaskan, apa yang dibimbangi pemuda mengenai cara hari berkenaan disambut yang disifatkan sebagai menjadi pendorong kepada hubungan bebas, penzinaan sehingga membawa kepada pembuangan bayi.


Ujarnya, beliau yakin agama lain turut menolak gejala pembuangan bayi dan masalah moral yang lain.

"Sambutan hari kekasih ini perlu diberi perhatian bagaimana ianya disambut. Kita prihatin bagaiamana biasanya remaja Islam menyambutnya. Kita tegas dalam perkara ini untuk kepentinagn agama. Bila berlakunya penzinaan, akan membawa kepada pembuangan bayi. Saya yakin bukan pemuda PAS sahaja yang tak mahu perkara ini berlaku tapi pemuda MCA, Gerakan, MIC pun tak mahu," katanya.


Namun ujarnya, Islam sama sekali tidak melarang umatnya untuk berkasih sayang tanpa menghadkan kepada hari-hari tertentu sahaja.


"Kita bukan melarang orang untuk berkasih sayang tapi kita bimbang sambutan hari kekasih ini menjadi platform kepada anak muda khususnya remaja Islam menjalinkan hubungan seks bebas," katanya.

Sementara itu, satu jawatankuasa ditubuhkan untuk mengadakan dialog dengan badan-badan bukan kerajaan (NGO) mengenai kesan dan pegaruh sambutan hari kekasih.


Jawatankuasa berkenaan diketuai ketua penerangan pemuda pusat, Suhaizan Kayat.

Ianya diyakini mampu menyelesaikan salah faham dan ketidakjelasan mengenai sambutan hari kekasih ini.

 
Forum : respeks
Facebook : respeks
Weblog : respeks_group
Weblog higoat : Mr_higoat
Daftar Ahli Online : Daftar Online
Senarai ahli seluruh dunia : Senarai ahli




No comments:

Post a Comment