Tuesday, March 22, 2011

RG09... 10,000 dibunuh tentera rejim Gaddafi

 

10,000 dibunuh tentera rejim Gaddafi

Aziz Muda   

KUALA LUMPUR, 23 Mac: Lebih 10,000 orang awam telah dibunuh oleh tentera elit rejim Gaddafi yang mendapat arahan dari beliau sepanjang tercetusnya 'kebangkitan revolusi rakyat' di Libya sejak bulan lalu.


Siri kekejaman yang amat membimbangkan itu bagaimanapun lebih memperkuatkan lagi keyakinan, semangat dan kesungguhan rakyat Libya untuk menumbangkan rejim tersebut melalui 'revolusi rakyat'.


Jurucakap Gerakan Pembebasan Libya, Dr Abdulmonem Hresha menegaskan, rakyat Libya kini ternyata mahukan 'hak dan pembebasan' dari kekejaman pemerintahan rejim Muamar Ghadaffi dan seluruh rakyat negara itu yakin 'revolusi rakyat' pasti akan menghasilkan kejayaan. 

Menurut beliau, antara kekejaman yang sedang dilakukan oleh rejim Gaddafi sekarang adalah pembunuhan beramai-ramai terhadap orang awam yang mengadakan demonstrasi di negara tersebut dan penghapusan penuh masyarakat Libya tanpa sebarang perikemanusiaan.

Katanya, siri kekejaman itu mesti dihentikan segera dan rakyat Libya kini amat memerlukan bantuan kemanusiaan dari semua lapisan masyarakat dunia termasuk dari Malaysia.


"Kami amat memerlukan bantuan perubatan dan bantuan kemanusiaan agar rakyat Libya yang tertindas ini mendapat pembelaan  dan dilindungi dari usaha pembunuhan beramai-ramai rejim Gaddafi," katanya. 

Pengerusi Hal Ehwal Antarabangsa PAS Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi menjelaskan, perkara itu dinyatakan sendiri oleh Dr Hresha kepada beliau pada pertemuan beliau serta wakil PAS Representative Concil UK dan Eira (PRC) dengannya, sempena pertemuan khas bersama beberapa pimpinan gerakan Islam dunia mengenai perkembangan Libya di London, semalam.   


Menurut beliau, sempena pertemuan itu, Dr Hresha turut memberitahu kepadanya sepanjang lebih 40 tahun pemerintahan kuku besi Gaddafi, rakyat Libya telah dinafikan dari apa juga bentuk kebebasan dan hak asasi.


"Malahan rejim Ghadaffi telah bertindak memenjara dan membunuh ribuan ulama dan cendekiawan, wartawan dan pemimpin masyarakat yang dianggap sebagai ancaman kepada pemerintahan beliau," kata Syed Azman dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily hari ini.


Sempena pertemuan itu juga, Dr Syed Azman turut menegaskan sokongan PAS serta rakyat Malaysia terhadap rakyat Libya yang sedang berjuang bagi membebaskan negara mereka dari kekejaman rejim Gaddafi.


"PAS juga akan usahakan seberapa segera bagi menghantar satu pasukan misi kemanusiaan dan perubatan ke Libya. Malah pasukan yang terdiri dari doktor dan sukarelawan kemanusiaan sedang bersiap sedia untuk masuk ke Libya," tegasnya.


Dr Hresha turut menyampaikan ucapan terimakasih kepada seluruh rakyat Malaysia yang bersama-sama simpati dengan nasib yang menimpa rakyat Libya serta menyokong penuh segala usaha yang dibuat oleh rakyat Libya, bagi membebaskan negara mereka dari kekejaman diktator Gaddafi.


"Kami cuma mahu meminta hak yang sama seperti apa yang dimiliki oleh rakyat lain di bumi ini. Doakan kepada kami. Semoga Allah SWT melindungi dan merahmati kesejahteraan hidup rakyat Libya," kata Dr Hresha kepada Syed Azman menerusi perbincangan yang diadakan sempena pertemuan mereka.



--

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"



Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment