Wednesday, March 30, 2011

RG09... Kakitangan Kerajaan Kecewa, Kerana "Kesilapan Teknikal"

 

 

Kakitangan Kerajaan Kecewa, Kerana "Kesilapan Teknikal" Oleh Peguam Beliau Pula Telah Di Saman Gara-Gara Membeli Rumah !

pahangdailyonline
 
KUANTAN, 30 Mac - Seorang kakitangan awam yang bertugas dengan sebuah jabatan Kerajaan Negeri Pahang, kecewa tindakan Firma Guaman Tetuan K.C Wai & Associates yang menfailkan tindakan saman mencecah hampir RM30,000 gara-gara kesialapan teknikal dalam urusan membeli sebuah rumah di Taman Atabara Perdana Indera Mahkota dekat sini. Difahamkan kes tersebut kini sedang dibicarakan di Mahkamah Sekysen Raub. Menurut individu terbabit, beliau kecewa kerana kesilapan teknikal yang dilakukan oleh pihak lain, akhirnya firma guaman tersebut menyaman beliau. Menurutnya, rumah itu dibeli daripada dua orang plantitif dan Tetuan K.C Wai & Associates adalah peguam bagi pihak penjual. Manakala peguam bagi pihaknya pula ialah Salamon , Zuraida & Partners yang berpejabat di Center Point Kuantan. Semua urusan jual beli telah selesai kerana beliau membuat urusan melalui pinjaman kerajaan. Beliau juga sudah membayar semua urusan yang berkaitan termasuk bayaran peguam dan lain-lainnya. Rumah yang dibeli dengan harga RM91,000 itu telah pun diduduki ketika proses pinjaman berjalan. Kelewatan yang jelas ialah akibat kesilapan nama pada geran hak milik yang telah dibuat peguamnya Salamon, Zuraida & Partners.

Kerana Kesilapan Dia Di Saman Ribuan Ringgit

Akibat kesilapan tersebut, maka berlaku kelewatan proses mengeluarkan baki pinjaman perumahan terbabit. Bagi mengelakkan penjual menanggung risiko kelewatan, beliau telah berusaha membayar sewaan rumah tersebut dengan kadar RM300 sebulan selama hampir dua tahun. Maknanya, penjual mendapat ganti rugi kelewatan berkenaan. Namun, selepas segala proses selesai, penjual dan peguamnnya tiba-tiba menghantar notis saman kepada pembeli. Sedangkan ketika itu semua proses yang berkaitan telah selesai dan tidak timbul lagi soal kelewatan. Namun, pembeli dikenakan saman mencecah RM30,000 atas kelewatan tersebut berdasarkan kepada denda 10% setahun daripada harga rumah seperti dalam perjanjian jual beli. Persoalannya, rumah yang dibeli itu bukanlah rumah baru yang disediakan oleh pemaju dan pembeli juga telah membayar ganti rugi kelewatan tersebut. Perkara itu sebenarnya boleh diselesaikan di luar mahkamah tanpa sebarang tindakan saman menyaman. Namun, dek kerana sikap peguam penjual yang mungkin lihat ada peluang buat duit tambahan dengan saman itu, maka kes tersebut dibawa ke mahkamah.

Peguam Mohd Harris Abdullah Bela Nasib Pembeli

Difahamkan, pembeli telah melantik Peguam Mohd Harris Abdullah (foto) dari Firma Guaman The Law Office Of Mohd Harris yang berpejabat di Taman Amalina Lestari Raub. Kes telah dibawa ke mahkamah dan bicara permohonan untuk memindahkan kes itu ke Kuantan akan didengar pada 8 April 2011 ini. Menurut Mohd Harris, kes berkenaan terpaksa dipindahkan ke Kuantan kerana subjek (rumah) yang dibeli dan pembeli sendiri berada di bandar itu. Beliau kini sedang berusaha untuk memastikan kes itu tidak memudaratkan pembeli. "Mana mungkin kesalahan yang dilakukan oleh orang lain harus ditanggung oleh pembeli. Beliau sudah membeli rumah yang berharga RM91,000 kemudian membayar guaman hampir RM6,000 dan sewaan hampir RM8,000 tiba-tiba mahu dibebankan pula dengan bayaran saman terbabit yang mencecah hampir RM30,000. Saya akan memastikan kes ini dipindahkan ke Kuantan bagi memudahkan urusan yang berkaitan. Saya juga akan pastikan Peguam Pembeli dilibatkan dalam kes ini, kerana ia jelas merupakan kesilapan teknikal pada nama pembeli terbabit sebenarnya", kata beliau.

[Apa yang berlaku hanyalah kesilapan teknikal (salah nama) yang dilakukan oleh Peguam Pembeli, maka tidak wajar peguam penjual menekan pembeli untuk membuat bayaran sebanyak itu hanya berdasarkan kepada denda 10% yang berkenaan. Ini kerana pembeli sudah melunaskan sewaan ketika proses tersebut mengalami kelewatan. Makanya atas dasar kemanusiaan sepatutnya Tetuan K.C.Wai & Associates tidak terlalu bertegas dalam hal sebegini. Bayangkan jika perkara ini berlaku kepada orang lain yang berurusan dengan firma guaman mereka, sudah pasti masalah yang sama akan dialami oleh pihak terbabit. Makanya, firma guaman berkenaan telah bertindak keterlaluan dalam hal ini, tambahan pula rumah yang dibeli itu bukan rumah baru yang melibatkan pemaju perumahan sebenarnya. Rumah itu adalah rumah lama dan pertimbangan sewajarnya perlu diberikan sebelum menfailkan tindakan saman tersebut].

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"



Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment