Wednesday, March 23, 2011

RG09... IKLAN : AGIHKAN SIMPANAN ANDA DI KWSP UNTUK DIGANDAKAN DALAM UNIT AMANAH MAAKL MUTUAL

 

 
 
Saya menjemput rakan rakan semua untuk membuat simpanan persaraan di dalam unit amanah bersama Maakl Mutual Bhd.
 
Sila baca dgn teliti.

KWSP + UNIT AMANAH = MAKSIMAKAN SIMPANAN ANDA

Bermula dari 1 Febuari 2008, KWSP telah mengubah kelayakan pelaburan bagi para pencarum mengikut umur pencarum.

Sila rujuk http://www.kwsp.gov.my/index.php?ch=p2members&pg=bm_p2members_wdrawtype&ac=2622 ) atau pada lampiran yang disertakan untuk tujuan Pengiraan Kelayakan Pengeluaran. Salah satu objektif perubahan tersebut adalah bagi memberi pilihan kepada anda untuk melabur sejumlah wang yang layak dilaburkan ke dalam mekanisma pelaburan yang berpotensi memberikan pulangan yang lebih tinggi.

Dengan itu, wang caruman anda tidak semata-mata bergantung kepada pelaburan KWSP bagi simpanan hari tua anda. Anda mampu menggandakan simpanan dalam akaun 1 , akaun persaraan anda apabila menyimpan sebahagian ke dalam Unit Amanah. MENGAPA SAYA BERKATA DEMIKIAN ??? Dengan mengambil langkah membuat agihan ke dalam Unit Amanah anda telah BERJAYA memaksimakan simpanan anda IAITU anda telah membuka peluang utk mendapat dividen dari KWSP + dividen dalam Unit Amanah.


KWSP + UNIT AMANAH = MAKSIMAKAN SIMPANAN ANDA

 
 5%  + 12%  = 17%
 
Melalui pelaburan Unit Amanah wang persaraan dapat dikembangkan pada kadar pulangan yang lebih tinggi berbanding kadar dividen KWSP. Menggunakan Rule of 72, wang persaraan boleh digandakan dalam tempoh masa yang lebih singkat! Ini adalah peluang baik bagi pencarum muda KWSP!

Contohnya, jika anda mempunyai RM100,000 di dalam KWSP hari ini dan katakan purata kadar dividen tahunan adalah 6% setahun, wang anda berganda dalam tempoh 12 tahun ( 72 bahagi 6). Sebagai alternatif , jika wang tersebut di laburkan ke dalam Unit Amanah yang berpotensi memberi purata kadar pulangan 10% setiap tahun, wang anda akan berganda dalam tempoh 7.2 tahun (72 bahagi 10).

CADANGAN KEPADA PELABUR MUDA KWSP
  1. Melabur dengan objektif simpanan hari tua dari caruman KWSP anda
  2. Fokus kepada objektif pelaburan jangkamasa panjang
  3. Melabur secara tetap dalam tempoh 3 bulan tanpa mengira pasaran sedang naik atau jatuh. Anda dinasihatkan untuk mengikut tarikh pelaburan yang telah benarkan oleh KWSP supayat idak terlepas peluang untuk menggandakan wang simpanan hari tua anda
  4. Gunakan strategi Dollar Cost Averaging untuk mengumpul lebih banyak unit pelaburan di samping mengurangkan risiko pelaburan.
  5. Pelbagaikan pelaburan ke dalam dana-dana yang mempunyai kelas asset yang berbeza bagi mengurangkan risiko pelaburan dan memaksimumkan pulangan.Sila berbincang dengan Perunding Unit Amanah anda.
MENGAPA MELABUR MENGGUNAKAN WANG KWSP??
  1. MODAL SEDIA ADA. Anda hanya menggunakan 20% sahaja wang simpanan KWSP dari Akaun 1, untuk dilaburkan ke dalam pelaburan Unit Amanah. Kini, anda tidak perlu bersusah payah mencari wang tunai untuk dilaburkan. 
  2. DANA SYARIAH. Wang dilaburkan ke dalam unit amanah berasaskan syariah dan ini akan memberikan ketenangan kepara pelabur.  
  3. POTENSI PULANGAN LEBIH TINGGI. Unit Amanah telah menunjukkan rekod dan potensi untuk memberi pulangan lebih tinggi berbanding mekanisma pelaburan/simpanan lain seperti Fixed Deposit mahupun KWSP.  
  4. PENGGANDAAN SIMPANAN HARI TUA ANDA LEBIH CEPAT. Mengikut Rule 72, wang simpanan hari tu anda dapat digandakan dengan lebih cepat kerana pulangan yang lebih tinggi. Sebagai contoh, wang RM100,000 akan berganda dalam tempoh 7.2 tahun pada kadar pulangan 10%/tahun ( kadar purata Unit Amanah) berbanding 12 tahun pada kadar pulangan 6%/tahun ( kadar purata KWSP)

  
  Kepara para pencarum KWSP luar sana, ambil tindakan sekarang dengan menghubungi saya SEGERA 019 3396747


 


cid:image002.jpg@01C76B10.D3D726D0
 
"Though no one can go back and make a brand new start,
anyone can start from now and make a brand new ending"
 
Noor Shamsinar Hj Ismail
Unit Trust Senior Adviser
MAAKL Mutual Berhad
019 3396747



 
 

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"



Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com

MARKETPLACE

Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.


Get great advice about dogs and cats. Visit the Dog & Cat Answers Center.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment