Thursday, March 10, 2011

RG09... Pekerja asing untuk survival politik UMNO/BN?

 

Dipetik dari Utusan Malaysia Online.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0311&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_02.htm

Kaji semula cadangan ambil pekerja dari India

PADA September 2010, kerajaan mensasarkan untuk mengurangkan bilangan pekerja asing daripada 1.8 juta kepada 1.5 juta orang dalam tempoh tiga tahun. Ini bermakna setiap tahun pengurangan sebanyak 100,000 pekerja asing. Tetapi baru-baru ini, kita dikejutkan pula dengan keputusan jemaah menteri meluluskan kemasukan 45,000 pekerja asing dari India.

Kadang-kadang kita sebagai rakyat bingung dan tidak memahami apa sebenarnya pendirian, polisi atau perancangan jangka masa panjang kerajaan untuk mengurangkan kebergantungan negara terhadap tenaga kerja asing ini. Satu ketika kerajaan memutuskan untuk mengurangkan pekerja asing, tidak sampai beberapa bulan kemudian, meluluskan pula kemasukan pekerja baru ini. Apa sifir yang digunakan?

Andai kata kemasukan pekerja asing ini benar-benar berlaku, satu lagi persoalan yang harus kita bimbangkan ialah kesan kebanjiran pendatang dari India ini terhadap struktur sosial masyarakat tempatan di Malaysia.

Kita jangan lupa beberapa tahun dahulu seramai 30,000 warga negara India yang masuk ke Malaysia, sama ada sebagai pelancong, pekerja ataupun pelajar, telah ghaib dan gagal di kesan sehingga sekarang. Ke mana hilangnya mereka ini? Tidak mustahil kebanyakan mereka ini mungkin sudah 'menyelinap' di kalangan kaum India tempatan dan mungkin juga sudah pun menjadi warganegara dengan memperoleh kerakyatan Malaysia.

Tidak keterlaluan saya katakan terdapat sebilangan warga India ini pandai mengambil kesempatan, ditambah pula dengan usaha parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) India yang giat memperjuangkan isu dokumen kerakyatan sejak kebelakangan ini.

Akhirnya, setiap kali pilihan raya (sama ada kecil atau umum), akan adalah segolongan 'masyarakat India tempatan' mengadu kononnya tidak mempunyai dokumen pengenalan diri. Walaupun mengaku lahir dan membesar berpuluh-puluh tahun di negara ini, kita rakyat tempatan yang membesar serta bergaul bersama kaum India dan Cina tempatan, sudah tentu dapat membezakan antara kaum India Malaysia dengan warga India ini. Walaupun berasal daripada susur bangsa yang sama, cara penampilan diri serta berpakaian mereka ternyata berbeza.

Justeru diharap kerajaan benar-benar serius dalam usaha menangani masalah pendatang asing ini. Semoga keluhan rakyat berhubung pendatang asing yang kerap dipaparkan melalui media akan diberi perhatian sewajarnya.

 

WARGANEGARA

Puchong, Selangor




__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"



Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment