Thursday, June 16, 2011

RG2011... Fw: Logo Halal Jakim Tiada Pada Susu UHT 1Malaysia

 

 

FOMCA Minta Kerajaan Siasat Segera, Ramai Yang Kecewa Menteri Pelajaran Meremehkan Soal Logo Halal Jakim Yang Tiada Pada Susu UHT 1Malaysia

PDO
 
 
SHAH ALAM 16 Jun - Satu siasatan terperinci berhubung dakwaan susu UHT 1Malaysia tidak mempunyai logo halal dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) perlu dijalankan oleh kerajaan Malaysia, kata Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd Yusof Abdul Rahman. Katanya, selain meragui status halal susu berkenaan pihaknya juga khuatir produk yang dikeluarkan sebuah syarikat dari Korea Selatan itu mengandungi bahan terlarang seperti Melamine. Jelasnya, ini kerana berdasarkan maklumat kandungan khasiat yang terdapat pada produk terbabit ianya hanya mengandungi 40 peratus susu manakala selebihnya sebanyak 60 peratus adalah bahan-bahan lain. "Satu siasatan perlu dilakukan bagi merungkaikan keraguan masyarakat berhubung susu berkenaan.Ini kerana, pertama dari segi kandungan dan kedua dari segi status halal. Selepas dapat dipastikan bahawa kandungan susu itu selamat atau pun berkhasiat untuk kanak-kanak sekolah dan status halalnya diperakui barulah ia diluluskan (diagihkan kepada kanak-kanak)." tegasnya kepada. "Perkara itu mesti diselidiki dengan lebih mendalam oleh pihak kerajaan terlebih dahulu sebelum ia diedarkan." ujarnya lagi. Mohd Yusof berkata demkikian ketika diminta mengulas dakwaan Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Kebangsaan (SK) Kubur Panjang, Pendang, Shaharol Niza Omar baru-baru ini mengenai susu berkenaan, yang didakwa tidak mempunyai logo halal JAKIM. Menurut Mohd Yusof lagi, pihaknya juga kecewa dengan tindakan Kementerian Kesihatan yang seolah-olah memandang ringan berhubung khasiat kandungan susu yang ingin diedarkan kepada pelajar-pelajar sekolah rendah. "Memang kita tahu bahawa susu 1Malaysia ini akan diedarkan di sekolah-sekolah, jadi kita mengharapkan ia adalah makanan yang sihat. Jadi kalau dari segi kandungan khasiatnya saja sudah meragukan, apalah kebaikkannya kepada pelajar-pelajar. Kerajaan khususnya Kementerian Kesihatan perlu pastikan bahawa susu itu benar berkhasiat untuk para pelajar sekolah." katanya.

Menteri Pelajaran Remehkan Isu Logo Halal Jakim

Mengulas lanjut berhubung penggunaan logo halal, Mohd Yusof menegaskan bahawa pihak bertanggungjawab perlu mengambil serius kepentingaan pemilikkan sijil halal ini bagi mengelak penggunaan bahan terlarang dalam setiap produk yang dipasarkan di negara ini. "Kalau pihak Jakim sendiri meragui tentang status halal ataupun logo halal tersebut, saya rasa kerajaan juga kena memberi perhatian yang teperinci terhadap perkara ini. Kerana ada badan-badan tertentu sahaja yang diperakui oleh Jakim. Jadi jika badan itu tidak diperakui Jakim, kita khuatir kemungkinan kandungan susu tersebut juga mungkin mengandungi bahan-bahan yang diragui." soalnya. Pada 20 Mei lalu Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) mengesahkan pengeluar produk makanan dari Korea tidak termasuk dalam senarai pensijilan halal yang diiktiraf jabatannya. Bagaimanapun, sebaik sahaja kenyataan JAKIM itu dikeluarkan, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin (foto) yang juga Menteri Pelajaran muncul dengan gesaan supaya orang ramai tidak perlu meragui status halal susu UHT 1Malaysia kerana ia mematuhi piawaian pensijilan halal yang ditetapkan JAKIM, selain sijil negara pengeksport. Soalnya sekarang, kenapakah Muhyiddin mengeluarkan kenyataan sedemikian rupa, sedangkan semua pihak mengakui akan kelemahan yang berlaku dalam isu susu UHT 1Malaysia itu sebenarnya. Apakah dek kerana beliau gusar, perniagaan yang dimonopoli oleh proksinya itu bakal terjejas jika kerajaan menarik balik projek susu tersebut nanti. Lantaran itulah beliau terpaksa keluarkan kenyataan yang nampaknya lebih berpihak kepada susu UHT 1Malaysia tersebut daripada memikirkan nasib rakyat terbanyak yang mengalami masalah berkenaan. Terbukti, ada unsur penyelewengan dalam projek itu.

[Difahamkan, syarikat yang membekalkan susu terbabit diberikan peruntukan sehingga mencecah RM700 juta ringgit oleh kerajaan untuk melaksanakan projek susu 1Malaysia ini. Bukankah jumlahnya itu sungguh besar dan tidak sewajarnya pembaziran wang rakyat dibuat sebegitu rupa. Malah, terdapat sumber mengatakan projek tersebut sebenarnya dimonopoli oleh kroni pemimpin tertinggi UMNO sendiri iaitu bagi wilayah selatan kroni TPM Muhyiddin Yassin, bagi negeri Pahang dan wilayah tengah pula diberikan kepada kroni PM Najib Razak. Sementara itu bagi wilayah Trengganu dan Kelantan ianya diberikan kepada sebuah anak syarikat Kerajaan Negeri Terengganu sendiri. Maknanya pembekalan susu di Kelantan dan Trengganu dilihat agak telus kerana ia bukan tender yang diberikan kepada individu. Soalnya, jika benar dakwaan itu maka wajarlah ia ditamatkan serta merta kerana jelas sekali mereka sanggup menipu rakyat dalam hal ini. Lebih mengejutkan susu tersebut juga tidak punyai tanda halal JAKIM yang telah disahkan, Info Klik SINI]

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment