Wednesday, September 12, 2012

RG2011... Fw: Projek Langat 2 - MB Selangor kasi warning...

 

 

Projek Langat 2 - MB Selangor kasi warning...

alditta.blogspot
 
Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim memberi peringatan bahawa kerajaan negeri masih mempunyai bidang kuasa dalam projek loji rawatan air Langat 2 yang kini diteruskan tanpa persetujuan Selangor.

Katanya, Selangor antara lainnya berkuasa untuk memberi kebenaran untuk memasuki kawasan projek dan juga dalam memberi kebenaran merancang bagi projek tersebut.

"Kerajaan negeri mahu mengingatkan petender dan kerajaan persekutuan bahawa kerajaan negeri ada kuasa tertentu yang termaktub dalam perlembagaan dan Kanun Tanah Negara mengenai tanggungjawabnya.

"Kerajaan negeri akan mengingatkan bahawa tangggungjawab ini akan dijaga," katanya dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat exco kerajaan negeri hari ini.

Tambahnya, beliau akan meminta penasihat undang-undang negeri dan peguam yang dilantik untuk berbincang bagi mengeluarkan "kenyataan undang-undang" berhubung bidang kuasa kerajaan negeri dalam isu tersebut.

Beliau menjangkakan, perkara itu akan dapat diumumkan pada minggu depan.

"Ini untuk membolehkan mereka yang akan menyertai tender yang dibuka oleh kerajaan persekutuan (menyedari) tanggungjawab dan tanggungan ketika berhadapan dengan kerajaan negeri," katanya.

Kerajaan persekutuan hari ini mengumumkan bahawa tender bagi loji rawatan air Langat 2 dibuka walaupun gagal untuk mendapatkan kelulusan daripada kerajaan Selangor bagi meneruskan projek bernilai berbilion ringgit itu.


Notis yang dimuatkan di laman Syarikat Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) - sebuah syarikat milik penuh Menteri Kewangan Diperbadankan -  menyatakan tarikh tutup tawaran tender itu ialah pada 20 November.

Iklan tender, yang disiarkan di lamanweb PAAB, menyebut bahawa taklimat mengenai tender itu akan diadakan di Menara Multi Purpose di Kuala Lumpur esok.

Dokumen tender, yang berharga RM10,000 akan dikeluarkan pada hari yang sama.- malaysiakini




 S'gor flexes muscles over Langat 2...

Selangor Menteri Besar Abdul Khalid Ibrahim has warned that his administration will exercise their legal rights to intervene in Putrajaya's attempts to construct the Langat 2 water treatment plant without the state's approval.
 
Khalid (left) said that the state's agents are allowed to enter the project site and the project must gain approval from the local authorities.

"The state wishes to remind bidders and the federal government that the state government is vested with powers under the federal constitution and the National Land Code.

"The state government will fulfill its responsibilities," said Khalid after chairing the state exco meeting today.

He added that the state legal advisor and other lawyers will be issuing a notice soon to describe the state's powers over the matter.

"We want to inform the bidders... to understand their responsibility and liabilities when facing the state government," he said.

The federal government has issued a tender notice for the Langat 2 water treatment project despite objections from the state government.

Bidders will have to submit their bids by Nov 20 while tender documents, which cost RM10,000, will be available on Sept 12.- malaysiakini


 

cheers.

__._,_.___
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment