Monday, June 23, 2014

RG2011... Syirik Pada Keris Dan Bangsa Melayu

 

Assalamua'laikum...

Harus kita ingat keris ini cuma yang sangat minima penggunaanya dan telah dikaitkan dengan satu senjata yang Mistik. sering kali perkara mistik ini berkait dengan jin dan syirik. 
1. apabila sesuatu itu sangat berkait dengan alam jin dan kesyirikan tiadalah apa yang patut dibanggakan melainkan kutukan dan hinaan ke atas manusia kerana keterlibatan dalam lembah kesesatan. Tidak kiralah apa sahaja jenis senjata dan sehebat mana pun senjata itu, kita mendorong kita ke alam kebodohan yang jauh dari tauhid yang lurus, MAKA SEWAJARNYA DAN WAJIBNYA KITA TOLAK.

2. arakian digambarkan bahawa keris itu sangat takjub lagi ajaib akan kehebatannya. Maka diketahui tidak semua keris itu berpuaka atau mempunyai kesaktian yang tinggi atau berkhadam. Maka dengan jelaslah sekiranya keris itu dibuang segala kisah-kisah mistiknya itu, tiadalah keris itu berguna mana dalam alam Melayu melainkan kebodohan diri sendiri.

3. Bila dibawa ke medan perang, keris ibarat sebatang lidi yang dibawa bertarung. Hendak diguna untuk menetak, menghayun, menghiris, menahan serangan, berlaga senjata, semua tidak boleh. hanya mampu untuk menikam. dan ada kalanya keris itu akan tercabut dari hulunya, maka kerana itu keris itu dialas dengan kain. Hairan bin ajaib, kain kuning, putih, merah atau hitam sahaja yang selalu diperkatakan. apa warna lain tiada layak?

4. Apa hebatnya keris itu, hendak memotong buah atau kuih pun tiada mampu.

5. Hanya Membunuh saja keris itu mampu, APA KITA INI BANGSA PEMBUNUH? sehinggakan kita meletakkan keris itu sebagai lambang bangsa Melayu.

6. Maukah kita menerima sesuatu yang hanya digunakan untuk membunuh sahaja dan sangat terbatas penggunaanya sebagai lambang bangsa kita. Jika tidak, kuasa apakah yang telah mengkaburkan akal kita selama ini.

Umum diketahui di Pulau Bali Indonesia, bahawa Kaum Hindu Bali sangat kuat kaitan di antara ajaran Hindu lama dan keris di Bali.
Dan umum diketahui bawaha sampai sekarang budaya-budaya Hindu yang lama dahulu masih lagi ada yang tersisa dalam budaya orang Melayu.
Jadi dari mana asalnya Keris itu?
Melayu berkeris kerana senjata, Hindu Bali berkeris kerana keagamaan.
Melayu dulu berbudayakan Hindu, orang Bali masih lagi Hindu.
Jadi mana salnya keris dalam alam Melayu, sedangkan umum tau bahawa keris itu sangat terbatas penggunaanya.

Sayang, kerana keris itu sudah di julang tinggi dalam dunia Melayu, maka keris terus kekal di atas bersama dengan angan-angan dan khayalan bangsa Melayu dan juga pengamal seni silat. 

p/s : Bangsa Melayu terlupa bahawa golok dan parang dan pisau itu jauh lebih berguna daripada keris.

--
HIDUP NI MEMANG BANYAK MASALAH
KALO TAK DE MASALAH
ITU MASALAH NAMANYA

*THE VOICE THAT PIERCES DEEP INTO MY CHEST IS LIKE A CRY OF JOY THAT NEVER STOPS RINGING*

__._,_.___

Posted by: HANZ <hanzedison@gmail.com>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment