Thursday, October 16, 2014

RG2014... Adik Mohammad Sofwan Selamatkan Anjing Lemas? Palsu! [3 Attachments]

 

Adik Mohammad Sofwan Selamatkan Anjing Lemas? Palsu!
Posted on Wednesday, October 15 @ 16:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo



Respon

Gambar yang memaparkan seorang remaja lelaki yang dinamakan "Adik Mohammad Sofwan" menyelamatkan seekor anjing dari banjir menjadi viral di media sosial. Tetapi malangnya, adik Mohammad Sofwan ini hanyalah fantasi semata-mata.

Gambar ini sebenarnya berasal dari Filipina dan diambil pada tahun lepas lagi. Anda boleh melihat gambar ini di imgur, satu laman perkongsian gambar.


Namun, gambar fantasi adik sofwan itu bukanlah berasal dari page tersebut, tapi sebenarnya telah tersebar s dibeberapa blog dan kemudiannya mungkin diambil oleh admin page tersebut yang tidak sedar yang gambar ini diolah menjadi sesuatu yang palsu.

Hasil carian Google

Mengenai komen-komen dari pengguna pula memang ramai yang memuji dan berdoa kepada adik sofwan ni. Tetapi pujian dan doa tu hanya kepada seorang manusia yang tidak wujud. Orang yang mula-mula sebar berita ni patut malu dengan diri sendiri.

Diharap agar orang ramai, terutamanya penyebar-penyebar berita terlebih dahulu mengkaji kesahihan satu-satu perkara sebelum menghebahkan perkara tersebut. Jika perkara positif seperti ini mungkin tak apa kerana impaknya kecil sahaja. Tetapi jika perkara yang boleh menyumbangkan reaksi negatif, dikhuatiri fitnah pula yang timbul.

Jika ada pihak yang tidak suka dengan cerita sebenar mengenai gambar ini, kami nasihatkan "Wake up from ur fantasy" - SiakapKeli.com 

__._,_.___
View attachments on the web

Posted by: Pendekar Bloggerz <pendekarbloggerz@gmail.com>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)

Check out the automatic photo album with 3 photo(s) from this topic.
boydog.png boydog3.png boydog2.png

&quot; Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/&quot;

&quot; Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net&quot;

&quot; Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam&quot;

&quot; Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/&quot;

&quot; Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.com&quot;

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment