Sunday, October 26, 2014

RG2014... Fw: FELDA BUKIT GOH DAN KHAZANAH BAUXITENYA

 



FELDA BUKIT GOH DAN KHAZANAH BAUXITENYA - APA ITU BAUXITE

bloglist-malaysia.blogspot
gayapeneroka.blogspot.
Kegunaan:

Kira-kira 85% daripada semua bauksit yang dilombong di seluruh dunia digunakan untuk menghasilkan alumina untuk memperhalusi ke dalam logam aluminium. Satu lagi 10% menghasilkan alumina yang digunakan dalam produk-produk kimia, kasar, dan tahan api. Baki 5% daripada bauksit digunakan untuk membuat pengkakis, bahan tahan api, dan sebatian aluminium.

Ringan, kekuatan, dan ketahanan kakisan aluminium adalah pertimbangan penting dalam pemakaiannya. Aluminium logam digunakan dalam pengangkutan, pembungkusan seperti tin minuman, pembinaan, aplikasi elektrik, dan lain-lain bangunan.

Aluminium, unsur paling banyak ketiga di permukaan Bumi, nampaknya tidak berbahaya kepada tumbuhan dan haiwan.

Felda Bukit Goh sekarang tengah heboh dengan penemuan Bauxite iaitu bahan galian yang ditemui didalam tanah berasaskan aluminium,yang dijaja untuk bahan membuat badan kapalterbang,Dikatakan hampir keseluruhan ladang peneroka felda Bukit Goh ada bahan ini.Ramai dah yang berangan jadi jutawan segera.ada ladang yang telah dikorek,ditebang sawit.
Tetapi kapitalis yang datang membuat tawaran janji yang longgar jika peneroka tidak berhati-hati akan terperangkap,dibimbangkan geran ladang milik peneroka tetapi tidak ada kuasa pada ladang sendiri kerana gopoh menandatangi surat tawaran,sebab tak sabar menjadi jutawan.Harapkan ketua kampung mewakili peneroka tetapi semasa sesi dailog ketua kampung berada sebaris dengan para kapitalis.Ini hanya satu contoh salinan tawaran,ada banyak lagi tawaran dari syarikat lain kandungan dan isinya lebih kurang sama sahaja seolah-olah kapitalis yang sama cuma nama dan alamat syarikat sahaja yang berlainan...
cuma utk betulkan statement. Rm200K tu bkn utk jual 10ekar ladang..tanah 10 ekar masih milik peneroka..cuma yg meragukan utk join projek bauxite ni pertamanya pasal kesuburan tanah selepas projek selesai.kedua jumlah pengeluaran tanah. Takkan setiap kali mereka angkut tanah kita nk check.. masalahnya kalau x check boleh berlaku penipuan.. bwk keluar 100tan ckp 50tan je.. tiada sebarang kawalan. Wakil penduduk ada sarankan utk upah anak peneroka sbg pemantau jumlah pengeluaran tanah..tp sejauh mana integriti org yg diupah ni? X mustahil dia akan "dibeli"

Bauxite ni sejenis bijih besi...adik beradik leterite dan ion oil. cukup berharga utk pasaran. Kemudian jangka masa panjang tanah bukit akan jadi gaung seperti sri jaya, bukit ibam dan kuala lipis penjom. Then masa tu bila dah habis korek...siapa akan repair balik tanah kita? Atau biarkan macam tu saja. kalau fikir duit memang jual atau sewa aje tanah sawit kita tu..tapi kena fikir masa lebih panjang bahawa kita semua sudah tidak punyai tanah. tanah yg tinggal setelah dikorek tidak akan subur lg kerana mineralnya tlh hilang. 1 lg pencemaran akn berlaku. Kawasan bkt goh xkn sesuai lg didiami org. Lori trailer dan jentera berat akn keluar masuk. Asap2 debu2 akn mengganggu sistem udara



Bauksit adalah bahan heterogen semulajadi yang alumina (Al 2 O 3) dan logam aluminium yang dihasilkan. Mineral utama dalam bauksit adalah gibsit (Al 2 O 3 .3H 2 O), boehmite (Al 2 O 3 .H 2 O) dan diaspore, yang mempunyai komposisi yang sama seperti boehmite, tetapi adalah lebih padat dan lebih keras.

Kegunaan Bauksit
Di seluruh dunia, kebanyakan bauksit dilombong ditukar kepada alumina untuk pengeluaran logam aluminium.Sebahagian kecil pergi ke kegunaan bukan logam dalam pelbagai bentuk alumina khusus manakala bakinya digunakan untuk aplikasi bauksit bukan logam.
Aluminium adalah produk semakin penting untuk pembuatan kerana berat cahayanya, kekuatan dan ketahanan serta keupayaan untuk dikitar semula. Berasaskan penilaian kitaran hayat, kekuatan yang tinggi kepada nisbah berat keputusan aluminium penjimatan bahan api yang ketara, terutamanya di mana penggantian boleh dibuat bagi bahan-bahan binaan yang lebih berat.
 
 Bauksit Perlombongan
Aluminium adalah unsur ketiga yang paling banyak terdapat dalam kerak bumi, tetapi tidak berlaku seperti logam secara semulajadi. Langkah pertama dalam menghasilkan aluminium perlombongan bijihnya - bauksit.
Bauksit berlaku terutamanya di kawasan tropika dan sub-tropika, seperti Afrika, Hindia Barat, Amerika Selatan dan Australia - terdapat beberapa deposit kecil yang terletak di Eropah.
 
Australia adalah pengeluar terbesar bauksit, dengan lima lombong membekalkan kira-kira 23 peratus daripada pengeluaran global.
Perlombongan bauksit mempunyai lima langkah: Penyediaan kawasan perlombongan; perlombongan bauksit;menghancurkan; pengangkutan bijih; dan pemulihan.

Penerangan:
Aluminium: Apakah unsur logam yang paling berlimpah dalam kerak Bumi. Bauksit merupakan sumber utama aluminium. Aluminium digunakan di Amerika Syarikat pada pembungkusan, pengangkutan, dan bangunan. Guinea dan Australia mempunyai kira-kira setengah daripada rizab di dunia. Negara-negara lain dengan rizab utama termasuk Brazil, Jamaica, dan India. Bauksit: Istilah umum untuk batu terdiri daripada oksida aluminium terhidrat. Ia adalah bijih utama alumina untuk membuat aluminium. Juga digunakan dalam pengeluaran korundum sintetik dan refraktori aluminous.

 Latar belakang:
Aluminium adalah logam perak-putih, sangat ringan dalam berat badan (kurang daripada tiga kali sebagai padat sebagai air), namun agak kukuh. Di samping itu, aluminium adalah mulur, iaitu, ia boleh ditarik ke dalam wayar atau ditekan menjadi kepingan atau foil. Ia adalah unsur logam yang paling banyak, dan yang ketiga paling banyak bagi semua unsur-unsur dalam kerak Bumi, yang membentuk 8% daripada kerak oleh berat badan. Hanya silikon dan oksigen lebih plentiful.Aluminum mempunyai banyak aplikasi di rumah dan industri, dan merupakan logam biasa kepada hampir semua orang.

 Nama:
Aluminium adalah logam reaktif, dan tidak berlaku di negeri ini logam dalam alam semula jadi. Oleh itu, ia adalah tidak diketahui sebagai elemen yang berasingan sehingga 1820, walaupun kewujudannya telah diramalkan oleh beberapa ahli-ahli sains yang telah mengkaji sebatian aluminium. Ia dihasilkan dalam bentuk logam secara bebas oleh ahli kimia dan ahli fizik Denmark, Hans Christian Oersted, dan ahli kimia Jerman, Frederich Wöhler, pada pertengahan tahun 1820 ini.

Nama aluminium berasal dari alumen, nama Latin untuk tawas (satu mineral sulfat aluminium).Logam ini dinamakan aluminium dengan akhir yang -ium sebagai diterima berakhir untuk kebanyakan unsur pada masa ini. Penggunaan ini berterusan di kebanyakan dunia kecuali Amerika Syarikat, di mana i lepas telah digugurkan dari nama.

Menetapkan Geologi:
Kerana logam aluminium bertindak balas dengan air dan udara untuk membentuk oksida serbuk dan hidroksida, aluminium tidak pernah ditemui dalam alam semula jadi. Banyak mineral biasa, termasuk feldspar, mengandungi aluminium, tetapi mengekstrak logam daripada kebanyakan mineral adalah sangat intensif tenaga, dan oleh itu mahal.

Bijih utama aluminium bauksit, sumber lebih 99% daripada aluminium logam. Bauksit adalah nama untuk campuran mineral yang serupa yang mengandungi aluminium oksida terhidrat. Mineral adalah gibsit (Al (OH) 3), diaspore (AlO (OH)), dan boehmite (AlO (OH)). Kerana ia adalah campuran mineral, bauksit sendiri adalah batu, bukan mineral. Bauksit adalah berwarna perang kemerahan, putih, tan, dan tan-kuning. Ia adalah membosankan untuk bersahaja dalam kilau dan boleh kelihatan seperti tanah liat atau tanah. Bentuk bauksit apabila silika dalam batuan aluminium-bearing (iaitu, batu-batu dengan kandungan yang tinggi mineral feldspar itu) dihanyutkan (terlarut lesap). Proses luluhawa berlaku di kawasan iklim cuaca tropika dan subtropika.

Sumber-sumber alternatif aluminium mungkin suatu hari nanti termasuk tanah liat kaolin, syal minyak, anorthosite mineral, dan juga sisa arang batu. Walau bagaimanapun, selagi rizab bauksit kekal banyak dan kos pengeluaran adalah rendah, teknologi untuk memproses sumber-sumber alternatif ke alumina atau logam aluminium akan mungkin tidak maju di luar peringkat uji kaji.

Sumber:

Australia mempunyai rizab yang besar bauksit, dan menghasilkan lebih daripada 40% daripada bijih di dunia. Brazil, Guinea, dan Jamaica adalah pengeluar penting, dengan pengeluaran lebih kecil daripada kira-kira 20 negara-negara lain. Pengeluaran Amerika Syarikat, yang penting 100 tahun yang lalu, kini diabaikan. Kebanyakan bauksit mula-mula diproses untuk dijadikan alumina, atau aluminium oksida, bahan berbutir putih. Kadang-kadang, bauksit mentah dihantar ke luar negara untuk diproses kepada alumina, manakala dalam kes-kes lain ia diproses berhampiran lombong. 
 
Alumina adalah lebih ringan daripada bauksit kerana air itu telah dikeluarkan, dan ia mengalir mudah di kilang pemprosesan, tidak seperti bauksit yang mempunyai melekit, konsisten berlumpur. Australia, Amerika Syarikat, dan China adalah pengeluar terbesar alumina. Semua Amerika alumina yang dibuat adalah dari bauksit diimport. Logam aluminium ditapis daripada alumina, biasanya di negara-negara perindustrian mempunyai banyak bekalan kuasa elektrik hidro murah. Proses penapisan adalah Proses Hall-Heroult, yang dinamakan sempena Charles Dewan AS dan Paul LT Heroult Perancis, yang setiap secara bebas mencipta proses pada tahun 1866. Dalam proses ini, alumina (aluminium oksida) dilarutkan dalam cryolite cair (cryolite adalah mineral aluminium fluorida, Na3AlF6). 
 
Alumina ini kemudiannya dipisahkan ke dalam unsur-unsur dengan elektrolisis. Walaupun percubaan telah dibuat untuk menggantikan proses ini, ia adalah untuk hari ini satu-satunya kaedah yang digunakan untuk mengasingkan aluminium secara komersil.Pengeluar terbesar logam aluminium ialah Rusia, China, Amerika Syarikat, dan Kanada, negara-negara yang mempunyai kuasa hidroelektrik yang banyak. Lebih daripada 40 negara-negara lain juga menghasilkan aluminium, termasuk Norway, Iceland, Switzerland, Tajikistan, dan New Zealand, yang kecil tetapi pergunungan, dan mempunyai banyak sungai untuk memberi kuasa hidroelektrik.Kawasan-kawasan lain di dunia dengan akses kepada bekalan elektrik yang banyak dan murah, seperti Timur Tengah, juga sedang memperluaskan kapasiti pengeluaran logam mereka. Kitar semula aluminium dengan meleburkan tin dan lain-lain adalah sumber penting logam di kebanyakan negara maju.

Pengganti dan Sumber Alternatif:

Walaupun aluminium adalah sangat penting dalam industri dan kehidupan harian aplikasi, ia boleh digantikan dengan komoditi lain jika perlu. Sebagai contoh, tembaga boleh menggantikan aluminium dalam aplikasi elektrik. Kertas, plastik dan kaca membuat alternatif pembungkusan yang baik. Magnesium, titanium dan keluli boleh digunakan dalam kenderaan dan lain-lain bentuk tanah dan pengangkutan udara.

Melainkan kos tenaga harus naik curam, penggunaan aluminium dalam kebanyakan aplikasi ini tidak mungkin akan terancam. Sumber-sumber di seluruh dunia bauksit cukup besar untuk membekalkan permintaan untuk aluminium untuk masa akan datang.
 

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
&quot; Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/&quot;

&quot; Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net&quot;

&quot; Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam&quot;

&quot; Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/&quot;

&quot; Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.com&quot;

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment