Thursday, October 30, 2014

RG2014... Fw: KLIA2 dedah peralatan paling canggih keringkan banjir miliknya.. [1 Attachment]

 



 

bloglist-malaysia.blogspot
tikaqbuloh.blogspot

Malu beb, inikah yang kononnya lapangan terbang antarabangsa yang terbaik di Asia. Banjir beb, hari itu bila ada aduan mengenai landasan KLIA2 yang tidak rata dan berlubang buat-buat tak tahu, masih syok sendiri.

Dengan landasan berlubang, mendap, bangunan terminal retak, indah kabar daripada rupa. Admin bukan nak salahkan akak dalam video nih, akak nih pun tahu malu dengan penumpang, pasal dia sedar kerana kejadian ini boleh memalukan KLIA2 mahupun kerajaan Malaysia.

Dana kewangan yang cukup tetapi hasil yang diperolehi tidak setimpal dengan dana kewangan yang diperuntukkan.

 

KLIA2 dedah peralatan paling canggih keringkan banjir miliknya..

bloglist-malaysia.blogspot
 
Tony Pua hari ini mempersoal kewibawaan pengurusan KLIA2, MAHB, apabila badan pengurusan itu gagal untuk menyelesaikan masalah retakan dan tanah mendap di landasan, jalan rayap dan tempat letak pesawat lapangan terbang antarabangsa terbaru itu.

Menurutnya, isu tanah mendap telah menjadi 'jenaka antarabangsa' kerana perkara ini tidak sepatutnya berlaku, lebih-lebih lagi di lapangan terbang yang kononnya menggunakan teknologi tinggi.

"Saya membangkitkan perkara ini kerana melihat satu video di Youtube semalam bertajuk 'Berlaku banjir di KLIA2' yang menunjukkan terdapat pekerja lapangan terbang sedang menimba air di kawasan landasan yang telah dinaiki air.

"Ini satu jenaka yang amat serius yang perlu ditangani oleh pihak Kementerian Pengangkutan," katanya dalam satu sidang media di lobi Parlimen ini.

Jelasnya, insiden ini bukan kali pertama berlaku dan ia sangat mengejutkan kerana landasan masih beroperasi dan menyatakan bahawa keadaan mungkin akan lebih buruk sekiranya KLIA2 mencapai penggunaan maksima di masa hadapan.

"Cuba bayangkan sekiranya landasan tersebut sibuk, mungkin sesuatu yang lebih buruk berlaku," ujarnya.

Beliau juga menyatakan bahawa persoalan mengenai KLIA2 telah ditanyakan olehnya kepada Menteri Pengangkutan bagi mendapat penjelasan berkenaan jumlah kos pembinaan serta langkah yang dirancang oleh MAHB untuk mengatasi masalah lapangan terbang yang berhadapan masalah retakan dan tanah mendap terutamanya di apron dan runway.

"Saya hanya mendapat jawapan yang beliau mengakui memang ada berlakunya mendapan di KLIA2 dan masalah tersebut berpunca daripada 'differential settlement' yang sudah dijangka dan telah diambil kira semasa pembinaan KLIA2.

"Keselamatan operasi dan penerbangan di KLIA2 tidak terjejas akibat mendapan dan takungan air tersebut," kata menteri terbabit.

Ujarnya, pihak MAHB telah menjalankan kajian secara komprehensif yang membolehkan MAHB mengenal pasti dan melaksanakan tindakan berterusan yang paling sesuai dan praktikal bagi menangani isu ini.

"Antaranya adalah kerja pembaikan segera seperti penampalan, pembaikan, retakan dan pengambusan lubang lapor Free Malaysia Today
 
 

__._,_.___
View attachments on the web

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
&quot; Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/&quot;

&quot; Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net&quot;

&quot; Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam&quot;

&quot; Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/&quot;

&quot; Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.com&quot;

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment