Muatan Lebih - Satu Fenomena Bahaya Yang Terlepas Pandang Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu tranungkite.net |
"
Isu semasa tentang lori yang angkut muatan lebih disiarkan khas dek TV3 malam tadi [2 November] menarik perhatian saya. Amalan angkut muatan berat adalah satu perkara yang ada bahaya luar biasa. patah lagi jika lori dimuatkan ebih hingga 40 peratus dari muatan yang dibenarkan.
Pengalaman semasa mengurus tapak projek dulu
telah menunjukkan betapa bahaya bila lori
lori 10 tayar kami mengisi muatan lebih .
Akibat muatan lebih-
> tayar akan pecah. Kejadian pecah tayar akan
berlaku dalam set. Semasa dalam muatan kalau satu
tayar pecah tayar sebelahnya juga akan pecah. Ini
adalah kerana performance tayar sama juga macam
fius yang meletup bila arus letrik melebihi had
yang digunakan.
Contoh: lihat contoh lori 10 tayar.
4 set tayar belakang 4x2=8 tayar lori [ 2 tayar depan angkut
beban berat cabin-untuk menyenangkan kiraan]
bolih angkut 10 tan muatan. Jadi satu set tayar [2x1] mengangkut
beban 2.5 ton. Jadi bila satu dari 2 tayar pecah, yang kedua juga akan
pecah. Saya pernah juga nampak bila satu set 2 tayar pecah , set bersebelahannya
juga pecah .Ini biasa untuk trak yang berrangkai [ articulated] yang ada kepala
dan bersambung dengan badan yang panjang [treler 10 tayar]
Website ini memberi penjelasan dan gambaran impak muatan lebih di dalam
kejadian kemalangan.
http://dotfleets.wordpress.com/2011/03/31/overloaded-trucks/
Fakta yang penting -lebih muatan
adalah punca kemalangan trak. Absorber truck, tayar dan sistem bolih
pecah. Dan bila adanya kepecahan di dalam sistem kemalangan akan berlaku.
Trak terpesong /terlajak/ terbalik kerana kehilangan 'balance'
Nampaknya isu muatan lebih ini tidak ditangani dengan serius. Ianya dibuat
secara acuh tak acuh. Bila dilaksanakan kempen tahan trak lebih muatan
ianya akan diikuti dek cukong projek /tokey lori. Bila kempen jpj
berhenti perbuatan lebih muatan bersambung seperti biasa.
Di Malaysia ada lagi satu elemen bahaya di dalam industri trak. Barang barang
tiruan di jual berleluasa. Impaknya adalah statistik bilangan kemalangan trak
yang luar biasa berlaku di negara berbanding diEropah! Setiap hari ada aje
laporan kemalangan kenderaan berat-bas dan lori.
Sistem pengawasan JPJ, JKJ ,Polis ,DBKL dan sistem penghakiman dan SPRM
mesti cari satu solusi yang elegan untuk menangani isu burok yang melanda
ibu kota kita. Lihat ajelah Cukong besar macam YTL sewenang wenang biarkan
lori mereka angkut hingga 40 peratus terlajak muatan! -laporan TV3
Jadi Mat Mat JPJ / SPRM / kehakiman mesti serius kita bikin Sentul Raya
canggih. Tetapi statistik kemalangan serupa dengan Lagos di Nigeria. Satu
kemaluan besar di dalam usaha kejar mengejar status negara maju.
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh: tokman
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu
Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post | • | Reply to sender | • | Reply to group | • | Start a New Topic | • | Messages in this topic (1) |
" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"
" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 : http://maths-catch.com/exam"
" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"
" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.com"
Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.
No comments:
Post a Comment