Saturday, June 15, 2013

RG2011... Fwd: IniKalilah™

 



IniKalilah™ - Bongkar Isu Semasa Dan Berita Terkini.

IniKalilah™

Link to IniKalilah™ - Bongkar Isu Semasa Dan                      Berita Terkini.

BONGKAR!! Mina Tempat Jin Bertendang? [Jom Terjah...]

Posted: 14 Jun 2013 04:57 AM PDT

Kepada sapa yang pernah menunaikan ibadah haji, mesti mempunyai kenangan serta pengalaman pahit dan manis ketika berkumpul di Mina.

Dengan kepadatan jamaah seluruh dunia berkumpul ketika itu, tentunya melalui pengalaman dengan kerenah jamaah lain seperti penggunaan tandas dan sebagainya. 

Tapi bila selesainya musim haji, tahukah anda bagaimana keadaan di Mina ketika ini? kata orang jadi tempat jin bertendang...

IniKalilah kita terjah layan slide video...

Betul Ke Bertukar Kerajaan? [Jom Terjah...]

Posted: 14 Jun 2013 02:26 AM PDT

KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat mampu mengambilalih pemerintahan negara daripada BN, jika menang kesemua 25 petisyen PRU13 bagi kawasan Parlimen yang difailkan di Mahkamah Tinggi yang telah berakhir tempohnya kelmarin.
Parlimen Malaysia mempunyai 222 kerusi dan daripada jumlah itu, parti-parti yang bertanding memerlukan 149 kerusi untuk mendapatkan majoriti 2/3 serta 112 kerusi untuk membentuk kerajaan dengan majoriti mudah.

Ketua Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS, Dr Mohd Hatta Ramli berkata, berdasarkan perkiraan itu, Pakatan sememangnya sudah berkemampuan untuk mengambil alih pemerintahan daripada BN di peringkat Persekutuan jika menang 25 petisyen itu.

Menurut beliau, Pakatan kini telah memiliki 89 kerusi di Parlimen dan sekiranya menang 25 petisyen itu menjadikan jumlah kerusi yang dimiliki oleh Pakatan nanti sebanyak 114, melebihi dua kerusi untuk membentuk Kerajaan Persekutuan dengan majoriti mudah.

Katanya, namun proses untuk mengambilalih pemerintahan daripada BN itu tidak akan berlaku secara langsung jika 25 petisyen itu berpihak kepada Pakatan, sebaliknya mesti melalui pilihan raya semula bagi kesemua kawasan Parlimen terbabit.

"Syaratnya, Pakatan Rakyat mestilah menang dalam pilihan raya semula yang akan diadakan di 25 kawasan parlimen itu. Jadi syaratnya, kita kenalah bekerja kuat untuk mencapai kemenangan itu," katanya ketika dihubungi.

Untuk rekod, Pakatan Rakyat telah memfailkan sejumlah 39 petisyen bagi pilihan raya kali ini. Dari jumlah itu 25 adalah kerusi parlimen manakala 14 lagi adalah kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun).

GEMPAR!! Benarkah Perkara Ini? [Jom Terjah...]

Posted: 14 Jun 2013 02:20 AM PDT

Benarkah perkara ini? kalau benar.. JOM BOIKOT CIMB!

 
Sesuatu yg memabukkan adalah haram. Namun, air ketum dengan minum keras lain ada bezanya.
Air ketum dirampas, minuman keras yg lain tak dirampas, kerana apa? Air ketum takde cukai, dan jualannya tidak berlesen. San Maguel, tiger dll ada lesen.

Di Malaysia, asal ada lesen, semua halal.

Walaupun fatwa kebangsaan dah kata minuman keras itu haram, sepertinya majlis fatwa tiada fungsi. Jadi kita fikir-fikirkan la...

IniKalilah Terjah Ke Madain Saleh. [Jom Saksikan...]

Posted: 13 Jun 2013 07:48 PM PDT

Madain Saleh (Al-Hijr) tarikh kembali ke Tamadun Nabatea yang dianggap sebagai salah satu tapak arkeologi yang penting di Arab Saudi yang dipanggil "Modal Monumen" kerana ia mengandungi sejumlah besar tugu-tugu yang pelbagai dan pelbagai aspek.

Inskripsi terukir pada batu, facades kubur dan gunung kepada kewujudan tamadun yang telah wujud dan jatuh di kawasan di mana seni bina dan ukiran berkembang. Setiap aspek kubur merupakan tanah perkuburan untuk satu keluarga.

Tahap ini kubur berbeza-beza bergantung kepada tahap status sosial dan kewangan pemiliknya. Oleh kerana iklim yang betul dan keadaan semula jadi di adaptasi kepada adanya air tawar di kawasan itu, orang menetap di sana.

Kerajaan Nabatea dengan modal Petra di Jordan berkembang menguasai Madain Saleh, yang sampai dalam tempoh itu, puncak peradaban dan tamadun. Mereka adakan dalam ukiran batu, penggerudian telaga di batu-batu, menggali tangki air hujan dan ukiran tempat-tempat ibadat di batu. 


Kajian menunjukkan bahawa Madain Saleh ditadbir oleh orang Nabatea, maka oleh orang Romania yang menguasai Semenanjung Arab utara pada 106 Masihi dan menukar laluan perdagangan di antara selatan dan utara Semenanjung Arab ke Laut Merah, yang membuat Madain Saleh kehilangan kepentingan strategik dalam segi perdagangan dan cukai dikutip dari konvoi transit.

Ia hilang status secara beransur-ansur sehingga ia menjadi sebuah stesen semata-mata untuk jemaah, menyediakan mereka dengan air dan makanan. Abbasiyyah membina istana di jalan raya Haji Shami termasuk Madain Saleh di Istana Al-Hijr, yang masih ada.

Kemudian, Negeri Uthmaniyyah dilanjutkan Keretapi Hijaz untuk pengangkutan jemaah dari Levant, Turki dan Palestin ke Makkah dan membina stesen utama di Madain Saleh termasuk rumah, bengkel untuk penyelenggaraan lokomotif, pejabat dan asrama untuk kakitangan dan tangki air. Selepas itu, Al-Hijr diperintah oleh Al-Sharaf untuk tempoh yang singkat.


Kemudian, bersama-sama dengan Al-Ula tertakluk kepada rejim Saudi pada tahun 1924 di bawah pemerintahan Raja Abdul Aziz Al-Saud. Nama "Madain Saleh" adalah agak baru dan tidak ada kena mengena dengan Nabi Saleh (saw), nama "Madain Saleh" telah diberikan kepada kawasan Al-Hijr hampir 1400 tahun yang lalu. Ibn Nasser Addin Muhammad ibn Abdullah dipetik Abu Kassim Mohammed Saleh Alborzali yang Madain Saleh yang terletak berhampiran Al-Ula pada Shami haji jalan raya adalah sebuah bandar dan Saleh Islam yang ia dikaitkan adalah salah satu Beni Abbas ibn Abdul Motalib.

Jadi ramai orang kemudian berpendapat bahawa nama itu milik Nabi Saleh (saw) yang telah dihantar kepada rakyat Thamud. Sheikh Hamad Aljasser (Semoga Allah memberi rahmat kepadanya), mempunyai satu artikel yang diterbitkan dalam Majalah Arab di bawah tajuk "Al-Hijr tidak Madain Saleh". Di samping itu, beberapa peta lama menentukan lokasi bandar Saleh yang lain Al-Ula, berhampiran Moghira atau Village Al-Mabiat dengan merujuk kepada lokasi Al-Ula dan Al-Hijr pada peta yang sama.


__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment