Tuesday, June 24, 2014

RG2011... Fw: Hakim Saddan Hussein dibunuh oleh militan

 



Hakim yang menjatuhkan hukuman mati ke atas Saddan Hussein dibunuh oleh militan

bloglist-malaysia.blogspot
idahsalam.blogspot.
 
Mantan pemimpin Irak, Saddam Hussein ketika dijatuhkan hukuman  mati Januari 2006. Inset: Hakim Raouf Abdul Rahman. Foto: SMH
BAGHDAD - Raouf Abdul Rahman, hakim yang menghukum mati mantan pemimpin Irak Saddam Hussein, telah ditangkap dan dibunuh kelompok negara Islam Irak dan Suriah, ISIS (ISIL).
 
Raouf Abdul Rahman menjatuhkan hukuman gantung keatas Saddam Hussein pada tahun 2006. Aksi ISIS terhadap hakim berusia 69 tahun itu dikatakan sebagai balas dendam atas kematian Saddam.
 
Kematian Raouf belum disahkan oleh pemerintah Irak. Namun, para pegawai Irak tidak membantah yang hakim itu ditangkap ISIS minggu lalu.
 
Raouf yang ditangkap militan ISIS pada 16 Jun  2014, diyakini telah mati dieksekusi ISIS dua hari kemudian. Seorang anggota parlimen |Jordan , Khalil Attieh menulis di halaman Facebook-nya, bahawa hakim Raouf yang memimpin perbicaraan  dan menghukum mati Saddam Hussein telah ditangkap dan dieksekusi.
 
"Revolusioner Irak menangkap dia dan menjatuhkan hukuman mati sebagai pembalasan atas kematian martir Saddam Hussein," katanya, seperti dikutip Mail Online, pada 23/6/2014 .
 
Attieh juga mengatakan bahawa hakim itu telah berusaha melarikan diri dari Baghdad untuk menghindari penangkapan militan ISIS, namun usaha itu gagal. Hakim Raouf disebut-sebut menyamar dengan kostum penari ketika  mencuba melarikan diri dari Baghdad.
 
Halaman Facebook untuk Izzat Ibrahim al-Douri, mantan wakil Saddam Hussein yang kini menjadi tokoh kuncul militan kelompok Sunni juga tertulis status, bahawa hakim Raouf telah ditangkap para militan ISIS.
 
Hakim Raouf lahir di Kota Kurdi Halabja. Dia memimpin perbicaraan Saddam Hussein pada Januari 2006, menggantikan hakim Rizgar Amin yang dikritik kerana terlalu lunak terhadap Saddam dan para kroninya.

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment