Wednesday, June 19, 2013

RG2011... Fw: Petole uloo...........

 



 

Petole uloo...........

telokbakong.blogspot
wak-labu.blogspot.
Hari ni Wak nak cerite sikit tentang perkare yang tiade kaitan dengan politik. Cerite nye cume tentang petole. Petole ni berlainan sedikit, ade yang sebut namenye ni petole uloo, sebab nye die ni panjang macam uloo. Petole ni selalu nye di jadi kan sayuran di masak untuk di jadikan lauk makan.

Tapi Wak heran juge, di kepulauan Papua, selain menjadi makan ianye sangat bergune untuk di jadikan barang perhiasan. Barang perhiasan yang dihasilkan dari buat petole nye cume untuk orang laki2 sahaje yang memakai nye. Untuk meringkaskan cerite di bawah ni Wak siarkan poto lelaki yang pakai barang hiasan yang di hasilkan dari buah petole uloo.

Kalu ade sesape pule yang ingin juge nak pakai bende hiasan ni senang aje nak bikin nye. Care nye begini, cari benih potole uloo kat merkit ade banyak di jual. Tanam kan benih petole tu, jage baik2, siram tiap2 hari dan bubuh baje taik ayam supaye subo dan cepat berbuah.

Bile dah berbuah, kene ikat seketul batu kecil dan gantungkan di pangkal kat bawah sekali. Tujuan nye supaye buah petole tu jadi lurus. Kalau die jadi terlalu bengkok tak boleh di jadikan barang hiasan, buat makan aje. Yang penting kene tunggu sampai buah tu benar2 cukup tue, kalau tak nanti die jadi kecut - tak boleh pakai.

Buah yang dah cukup tue tu di kerat mengikut keadaan diri tuan punye. Kalau panjan kerat le panjang sikit kalau terpendek susah nak pakai nanti. Tapi jangan lupe ambil di bahagian pangkal atas (di bahagian tangkai nye). Bahagian keratan tadi di layur atas api, tapi kene berhati2 jangan sampai terbakar hangus pule. Wak terlupe sikit, sebelum tu kene korek isi nye dulu.

Kalau ade sesiape yang ingin kan barang perhiasan lelaki nye boleh lah cube membuat nye, sebab ianye takde di jual di mane2 pun, kalau ade pun kite kene pergi ke pulau Papua. Peringatan penting, perhiasan ni cume di pakai pade siang hari aje, bile dah malam jangan terupe menanggalkan nye - seandai nye ande terlupe menanggalkan nye naasss. boleh jadi ke bunuh!

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment