Monday, June 10, 2013

RG2011... Fw: Seniwati Latifah Omar meninggal dunia

 



Seniwati Latifah Omar meninggal dunia

Menurut anak sulungnya, Afendi Rahmat, 55, Allahyarham sebelum ini menjalani rawatan di sebuah pusat perubatan di Kampung Baru sebelum dibawa ke PPUKM untuk menjalani pembedahan kerana sakit ususnya itu.

"Doktor maklumkan bahawa usus arwah membengkak dan tersumbat dan perlu dibedah untuk menjadikan keadaannya stabil.

"Pembedahan yang dilakukan semalam cuba menstabilkan ibu tetapi tidak berjaya, dan Allahyarham meninggal dunia pada 6.19 petang," katanya ketika ditemui Bernama di Masjid Al-Khairiah AU3 malam ini.

Menurutnya, antara pesanan terakhir arwah ialah supaya jenazahnya dibawa ke masjid itu untuk disempurnakan. Jenazah dijangka dikebumikan Tanah Perkuburan Islam AU4 pada 11 pagi esok.

Allahyarham Latifah, yang meninggalkan empat anak dan lapan cucu, ketika sakit sering dikunjungi rakan seperjuangan yang tidak putus-putus memberi doa dan sokongan, kata Afendi.

Sementara itu, sepupu arwah, Zalimah Nordin, 64, berkata Latifah pernah berpesan supaya saudara terdekat yang tinggal di kawasan AU3 menjaganya ketika tenat.

Latifah, legenda filem Melayu yang sepanjang kariernya sering digandingkan dengan seniman Nordin Ahmad, meninggal dunia tidak sampai seminggu selepas rakan seangkatannya Allahyarham S.Shamsuddin meninggal dunia di Singapura akibat sakit tua dan paru-paru berair.

Arwah membintangi filem klasik yang diminati ramai seperti Panggilan Pulau, Bawang Putih Bawang Merah, Laila Majnun, Putus Sudah Kasih Sayang, Gurindam Jiwa, Hang Jebat dan Hati Batu.

Selain Nordin, Latifah diberi peluang berlakon di sisi pelakon hebat pada masa itu antaranya Tan Sri P.Ramlee, Normadiah, Yusof Latif, Saleh Kamil, S. Shamsudin, Siti Tanjung Perak, Omar Rojik, S.Kadarisman dan Ibrahim Pendek.

-- BERNAMA

FZL LTAJ ZUZ MAM ROS

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment