Saturday, June 8, 2013

RG2011... Ust. Fathul Bari - Jama'ah Tabligh! Henti Sebar Hadis Palsu!

 



Kata Syaikh 'Abdul 'Aziz B. Bazz rahimahullah, "Jama'ah Tabligh tidak memiliki ilmu yg mendalam dlm pelbagai permasalahan 'aqidah. Maka TIDAK DiBOLEHKAN keluar (khuruj) bersama-sama mereka melainkan bg mereka yg memiliki ilmu dan bashirah (pengetahuan yg luas) tentang 'aqidah yg sahih yg dipegang oleh Ahlus Sunnah wal-Jamaah supaya dia boleh memberi petunjuk kpd mereka, menasihati mereka, dan bekerjasama dgn mereka di atas kebaikan." http://binbaz.org.sa/mat/1984

Maulana Muhammad Zakariya al-Kandahlawi menukilkan terlalu byk riwayat2 yg beliau sandarkan kpd ahli sufi dan ahli tasawuf ke dlm kitabnya - Fadhail Amal. Kebanyakan riwayat2 tersebut sgt pelik dan diragui keabsahannya. Bahkan sebahagiannya tidak masuk akal serta berbau khurafat kerana mendakwa mengetahui hal-hal yg ghaib atas alasan ilmu kasyaf! Di samping banyaknya hadis-hadis yg dha'if (lemah). Malah ada yg maudhu'.

* Saya harap pengikut jama'ah Tabligh yg sering membacakan isi kandungan kitab ini di Surau2 atau Masjid2 agar lebih teliti, kritis, dan berhati-hati. W/A.

Usaha2 mengajak orang2 ke masjid utk solat 5 waktu berjama'ah adlh perkara baik, usaha memperdengarkan hadis2 nabi kpd umum juga baik, usaha mengajak org keluar berdakwah juga baik, hafaz al-Qur'an juga baik, memperbanyakkan solat mlm juga baik. Tp, setiap usaha yg baik perlulah diiringi dgn disiplin ilmu dan aqidah yg betul. Jgn biarkan amalan2 kebaikan tersebut sia-sia bagai debu berterbangan akibat disertai dgn i'tiqad2 dan kepercayaan2 khurafat/syirik.

Maksud firman Allah, "Jika mereka mensyirikkan Allah, nescaya lenyaplah amal-amal kebaikan yang telah mereka usahakan." (Surah al-An'am, 6: 88)

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment