Tuesday, October 29, 2013

RG2011... Fw: lupa daratan atau kufur nikmat?

 



Najib lupa daratan atau kufur nikmat?

kedahlanie.info
oleh Aspan Alias

 
Perdana Menteri Najib merupakan seorang Perdana Menteri yang berlagak seperti anak nakal. Seorang anak nakal ini tidak akan faham masalah yang ada pada orang lain atau adik atau ibu bapa mereka. Anak nakal selalunya kuat berbelanja, maklum sajalah wang ringgit itu bukannya dia yang mencarinya. Dia hanya pandai berbelanja dan berbelanja tidak kira di waktu baik atau waktu buruk.

Pembentangan bajet baru-baru ini menunjukkan sikap berpura-pura Najib, yang dengan selamba beretorik dengan slogan wasatiyah, dan berbagai-bagai yang lain yang melambangkan kerajaan beliau berbelanja secara berhemah dengan wang rakyat yang ada. Tetapi di dalam berslogan hebat itu beliau telah memperuntukan Jabatan Perdana Menteri dengan peruntukan yang sangat besar dalam sejarah negara, iaitu sebanyak RM16.45 billion.

Bajet bagi Jabatan Perdana Menteri pada tahun 2010 adalah RM11.88 billion, bagi tahun 2012 sebanyak 13.72 billion dan bajet bagi 2014 adalah RM16.45 billion. Peruntukan Jabatan Perdana Menteri lebih besar dari peruntukan belanjawan Kementerian Pertahanan dan ini merupakan keadaan yang amat susah untuk diterima oleh rakyat ramai.

Jabatan-jabatan penting di bawah JPM tidak menelan belanja yang sebegitu besar. JAKIM hanya di peruntukan kurang dari RM800 juta, dan Jabatan Implimentasi dan Koordinasi (ICU) tidak melebihi RM400 juta. Agensi-agensi penguatkuasa di bawah JPM seperti Penguatkuasa Maritim tidak pun sampai berbelanja sampai RM 400 juta.. Ini bermakna jumlah yang RM14 billion itu hanyalah untuk kegunaan Pejabat Perdana Menteri sahaja.

Elok pembahas-pembahas di Parlimen meminta Perdana Menteri memberikan pecahan terperinci terhadap RM14 billion yang lain itu. Persoalannya kenapa begitu mahal untuk menyelenggarakan Perdana Menteri sekarang ini, sedang PM itu sendiri telah memotong banyak perkara yang selama ini di belanjakan oleh rakyat sendiri.

Yang amat menyakitkan bagi rakyat sekarang ini, pemimpin kita khususnya Perdana Menteri sendiri menunjukkan sikap tidak mahu berkorban untuk rakyat seperti beliau sarankan rakyat untuk berkorban. Dalam pada kita semua di potong segala subsidi seperti subsidi bahan petroleum dan sebagainya, Perdana Menteri masih memberikan peruntukan yang berlipat kali ganda jumlahnya dari peruntukan pada beberapa tahun sebelumnya.

Perdana Menteri masih lagi mengelilingi dunia tanpa had dan berlegar di seluruh dunia hampir setiap minggu dengan jet peribadi yang telah menelan belanja hampir RM100 juta sejak tiga tahun yang lalu. Kenapa PM begitu boros sedangkan rakyat di mintanya berbelanja secara berhemah dan berjimat cermat. Malahan bukan sahaja meminta rakyat berjimat, segala subsidi yang telah dirasai oleh rakyat di tarik satu persatu.

Kenapa bersikap seperti 'nangoi' dan tidak mempunyai 'finesse' walaupun sedikit?. Kenapa tidak ada rasa malu dengan mengkufurkan nikmat pemberian Tuhan melalui rakyat yang sedang dalam kesusahan? Kenapa tidak langsung mempunyai 'conscience' dalam diri Perdana Menteri dan Jemaah Menterinya? Kenapa?

Kepada Najib kami berseru, berbuat baiklah sedikit. Bentuklah sedikit jiwa rakyat di dalam diri saudara itu. Bersikaplah sebagai seorang yang mempunyai ibu bapa. Kenapa malukan nama baik keluarga? Kalaulah PM Najib masih bersikap begini tidak payah hapuskan subsidi gula, sikap beliau sendiri akan menambah pesakit diabetes kerana kehidupan yang stressful rakyat sekarang ini.

Apakah benar kata-kata seorang pemimpin kita yang lain, membawa keluar seseorang dari kampung itu adalah mudah, tetapi hendak mengeluarkan kampung dari dalam diri seseorang itu adalah kerja yang sangat susah. Najib ini dikendongnya kampung itu kemana-mana. Malahan beliau berbangga pula menunjukkan kampungnya itu di khalayak ramai dengan selamba sahaja.

Dalam dunia ini bukan Najib seorang memegang jawatan Perdana Menteri ini, tetapi PM yang lain itu tidaklah bersikap seperti si kudung mendapat cincin seperti sikap PM kita ini. Siapa yang membuatkan Najib menjadi begini? Siapa yang tahu?

Kenapa tidak ada langsung sifat malunya? Kenapa? Hendak kita biarkan sahaja kah keadaan ini berterusan? Kenapa UMNO dan BN tidak bertindak terhadap Najib yang sudah melupakan daratan ini?

Hentikanlah budaya 'vandalism' yang di amalkan oleh PM ini. Cara beliau berbelanja amat menakutkan kita. Beliau sudah menjadi seorang Maharaja dan tidak lagi pemimpin rakyat.

__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment