Wednesday, November 27, 2013

Re: RG2011... Hukum hudud pas : surat Tun M kepada Nik Aziz.

 

Dari pemerhatian dan pengetahuan saya negara Brunai dapat melaksanakan hukum hudud adalah kerana:
1. Pertalian dan hubungan kerajaan Brunai dengan kerajaan-kerajaan Islam  di timur tengah khasnya Arab Saudi dll.
2. Kerajaan Brunai tiada pembangkang dan pemerintahnya adalah juga sultan yang memerintah, senang mambuat keputusan kerana semuanya terserah kepada sultan Brunai
3. Rakyat negeri Brunai hampir kewsemua nya Melayu Brunai dan Islam dalam sebuah negara yang kecil
4. Sultan Brunai mempunyai penasihat-penasihat pemerintahan yang kuat memegang agama Islam dan hampir tiada anutan agama -agama lain
Pemerhati bebas


On Wednesday, November 27, 2013 4:24 AM, "kedahone@yahoo.com" <kedahone@yahoo.com> wrote:
 
Lawak lah engko ni, kat Brunei yang dah laksana hudud, tak ada masalah pun? Benda yang engko highlight tu, tak releven la, kata kajian telah dilaksana, kajian daripada siapa? silap2 kajian daripada orang yang bukan back ground agama Islam langsung.
 
Adakah kita bila disoal kelak di sana, apa pasal tak sokong laksana hudud, engko akan guna surat alasan Tun M sebagai jawapan nanti?


On Tuesday, 26 November 2013, 9:14, Mas Joko Mas Joko <abang_jo63@yahoo.com> wrote:
 

Hukum Hudud PAS: Surat Tun Dr Mahathir Kepada Nik Aziz.


Kerap kali PAS memberikan alasan dan menuduh Tun Dr. Mahathir mengancam kerajaan negeri Kelantan sekiranya melaksanakan hukum hudud. Surat Tun pada tahun 1994 digunakan sebagai alasan mengapa sehingga sekarang hukum hudud tidak dapat dilaksanakan di Kelantan walaupun dijanjikan pelaksanaannya lebih 20 tahun yang sudah. 

Pastinya ramai yang sekadar beranggapan Tun Dr Mahathir secara total menolak pelaksanaan hukum hudud walaupun mereka sendiri tidak pernah membaca surat yang ditulis oleh Tun kepada Menteri Besar Kelantan ketika itu, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. 

Jika dibaca surat tersebut, jelas sekali Tun tidak menolak pelaksanaan hukum hudud jika ia berpaksikan Islam. Apa yang tidak dipersetujui Tun adalah draf hukum hudud oleh PAS menyatakan bahawa hukum hudud cuma akan dikenakan terhadap orang Islam, manakala orang bukan Islam terkecuali. Perkara ini tidak dipersetujui oleh Tun kerana ia boleh menimbulkan ketidakadilan sedangkan agama Islam mementingkan keadilan. Bagi Tun, hukum hudud perlu dikenakan terhadap semua orang tanpa mengira bangsa sekiranya ia dilaksanakan. 

Hakikatnya Tun sekadar memberikan peringatan secara umum untuk memastikan keadilan dan kemakmuran negara terjamin. Namun, pemimpin-pemimpin PAS mengambil kesempatan itu untuk menuduh kerajaan BN menolak hukum Allah semata-mata untuk menutup kegagalan dan ketidaksediaan kerajaan negeri untuk melaksanakan hukum hudud. 

Pemimpin-pemimpin PAS di Kelantan ketika itu kononnya bimbang kerajaan pusat akan mengambil tindakan meletakkan Kelantan di bawah MAGERAN (Majlis Gerakan Negara) sekiranya tetap melaksanakan hukum hudud. Benarlah Kelantan pernah digantung perlembagaan oleh MAGERAN tetapi MAGERAN di Kelantan pada 1977-1978 adalah akibat sengketa politik. Surat Tun Dr Mahathir mengenai hukum hudud yang bertarikh 8 Jun 1994 tidak langsung menyebut MAGERAN atau sebarang tindakan khusus terhadap mana-mana pemimpin Pas.

Hentikanlah berfikiran bahawa Tun menolak hukum hudud. Tidak ada sesiapa pun berani mempertikaikan hukum Allah. Namun harus diingat, hukum Allah tidak cuma terhad kepada hukum hudud. InsyaAllah apabila umat Islam di negara kita lebih kuat dan stabil, negara kita akan lebih bersedia untuk melaksanakan hukum Islam secara menyeluru. Satu hari nanti mungkin?


Hukum Hudud PAS.
(Bukan Hukum Hudud Islam)
Surat Tun Dr Mahathir bertarikh 15 Julai 1994.




__._,_.___
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (5)
Recent Activity:
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.

.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment