Monday, June 23, 2014

RG2011... Fw: BARISAN HAKIM YANG MEMBUAT KEPUTUSAN

 



INILAH BARISAN HAKIM MAHKAMAH PERSEKUTUAN YANG MEMBUAT KEPUTUSAN 4 MENOLAK DAN 3 MENYOKONG PERMOHONAN GEREJA MERAYU DALAM MELARANG PENGGUNAAN KALIMAH "ALLAH".

omakkau.blogspot.
 
Perjuangan Gereja Katolik Malaysia untuk menggunakan kalimah 'Allah' dalam penerbitan mingguan mereka, Herald, tamat hari ini selepas Mahkamah Persekutuan menolak permohonan mereka mendapatkan kebenaran untuk merayu terhadap larangan itu.

Empat daripada tujuh panel hakim menolak permohonan gereja itu untuk merayu, dengan memetik Mahkamah Rayuan membuat keputusan yang tepat untuk melarang penggunaan itu dalam terbitan mingguan Katolik berkenaan.

Ketua Hakim Tun Arifin Zakaria yang mengetuai panel tujuh hakim itu berkata, Presiden Mahkamah Rayuan Md Raus Sharif, Ketua Hakim Malaya Zulkefli Ahmad Makinuddin dan Hakim Mahkamah Persekutuan Suriyadi Halim Omar berkongsi pendapat yang sama.

Pemerhati berkata, keputusan itu membawa kesan lebih besar terhadap kebebasan beragama, walaupun Putrajaya memberi jaminan keputusan itu hanya membabitkan Herald.

Perkataan Allah digunakan secara meluas oleh penganut Kristian di Sabah dan Sarawak dan gereja mendakwa larangan penggunaannya di dalam Herald adalah tindakan mencemar kebebasan beragama.

Di luar Istana Keadilan, Putrajaya, kedengaran laungan 'Allahuakbar' dan 'Takbir, Allah' daripada kumpulan Islam yang berkumpul ketika keputusan mahkamah dibacakan
.
 

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment