Monday, August 11, 2014

RG2011... Fw: Perkara Pelik Berlaku Di Mahkamah Tentera Hari Ini

 



perbicaraan Mejar Zaidi: Perkara Pelik Berlaku Di Mahkamah Tentera Hari Ini

telokbakong.blogspot
mountdweller.blogspot.
 
Bukti yang bukan asli pun cuba nak dijadikan bahan bukti.....
Berbicaraan ditangguhkan kerana Pendawa mati hujah


Mahkamah tentera tolak CD dijadikan bukti dalam perbicaraan
 
Mejar Zaidi 
Published: 11 August 2014
Mejar Zaidi Ahmad, pegawai Tentera Udara diRaja Malaysia, mengaku tidak bersalah atas empat pertuduhan termasuk mengeluarkan kenyataan media tanpa kebenaran Kementerian Pertahanan berhubung isu dakwat kekal pada pilihan raya umum lepas. – Gambar fail The Malaysian Insider, 11 Ogos, 2014.


Mahkamah tentera bagi mendengar perbicaraan kes Mejar Zaidi Ahmad yang didakwa atas empat kesalahan melanggar arahan Majlis Tentera Diraja Malaysia berhubung kes dakwat kekal hari ini menolak permohonan pihak pendakwa menyerahkan cakera padat (CD) sebagai bukti kerana kesahihan kandungannya dipertikaikan.
 
CD itu mengandungi kandungan rakaman ketika sidang media Zaidi di hadapan surau Ibu Pejabat Polis Kepala Batas, sehari selepas pengundian awal pada 1 Mei 2013.
Peguam Zaidi, Mohamed Hanipa Maidin, memberitahu CD berkenaan hanyalah bukti kedua kerana salinan pertama rakaman itu sudah dipadam sepertimana diakui oleh saksi pertama, Pengarah Jabatan Marsyal Provos TUDM, Leftenan Kolonel Mohammad Rosli Yaakob.
 
"Kerana itu, CD berkenaan tidak boleh diserahkan sebagai bukti," kata Hanipa memberitahu enam panel mahkamah diketuai Kolonel Saadom Hasnan.
 
Ahli panel lain adalah Leftenan Kolonel Zainurin Mohd Dom, Mejar Khuzairi Mohd Arshad, Mejar Khairul Nizam Taib, Mejar S. Nadzeer Salehuddin dan Mejar Noor Azman Ahmad.
Zaidi, 45, pegawai Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), mengaku tidak bersalah di atas empat pertuduhan berhubung penggunaan dakwat kekal ketika Pilihan Raya Umum Ke 13 (PRU13) tahun lepas.
 
Pegawai berpangkalan di Butterworth itu juga mengaku tidak bersalah atas tiga lagi pertuduhan iaitu membuat kenyataan media tanpa kebenaran Kementerian Pertahanan, dan menghantar dua mesej sistem pesanan ringkas (SMS) berbaur politik.
 
Rosli berkata, beliau mempengerusikan lembaga siasatan yang ditubuh bagi menyiasat Zaidi kerana memberikan kenyataan media berhubung dakwat kekal tanpa kebenaran pegawai atasannya.
 
Rosli mengakui salinan asal yang direkodkan dua pegawai marsyal provos menggunakan dua telefon bimbit dipadam selepas kandungan itu dipindahkan ke komputer riba atas tujuan keselamatan.
 
Rosli mengakui rakaman di komputer riba itu juga dipadamkan selepas ia dipindahkan ke dalam CD bagi tujuan sama.
 
Hanipa kemudiannya membantah dengan mengatakan bukti itu tidak boleh diterima apabila mahkamah tidak mengetahui adakah ia rakaman asal.
 
"Bagaimana kita mahu mengetahui adakah salinan rakaman itu adalah asli apabila yang asalnya sudah dimusnahkan? Dan saksi sendiri mengakui hal itu," katanya.
 
Perbicaraan hari ini menyaksikan mahkamah menerima eksibit yang diserahkan sebagai bahan bukti.
 
Selain itu, terdapat salinan artikel mengenai Zaidi disiarkan di akhbar The Star dan Harian Metro.
 
Perbicaraan itu yang berlangsung lebih daripada empat jam dihentikan ekoran pihak pendakwaan gagal meneruskan soalan apabila menerima bantahan berterusan daripada peguam bela.
 
Mahkamah yang dipengerusikan Kolonel Saadon Hasnan berkata ketika ini terdapat beberapa ketidakpastian mengenai proses pelaksanaan dan oleh itu mahkamah membenarkan pihak pendakwaan mengkaji semula proses itu sebelum perbicaraan.
Perbicaraan Zaidi ditangguhkan sehingga 26 Ogos ini. – 11 Ogos, 2014.

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment