Thursday, August 28, 2014

RG2011... Fw: Anda percaya harga kereta akan turun ?

 



bloglist-malaysia.blogspot.
Proses menurunkan harga kereta sedang berjalan lancar dan berada di atas landasan yang betul. Begitulah komen En Madani, CEO kepada Malaysia Automotive Institute (MAI) sebagaimana dilaporkan dalam The Sun.

Sasaran negara adalah untuk menurunkan harga kereta sebanyak 25% menjelang tahun 2018. Berdasarkan sasaran tersebut dengan perkembangan harga kereta yang ada sekarang, Malaysia beradai di landasannya.

Harga kereta turun sebanyak 4.97% pada tahun 2013. Pada tahun ini pula, MAI menjangkakan harga kereta akan turun lagi sebanyak 5%. (sumber gambar)

Kalau diambil kira sasaran di atas, jumlah penurunan dari tahun lepas dan tahun ini adalah sebanyak 10%. Ditambah lagi dengan penurunan 5% setiap tahun hingga ke tahun 2018, jumlahnya akan menjadi 10% tambah dengan 5% x 3 = 15%.

Jadi kiraan menunjukkan harga kereta akan turun sebanyak 25% sebaik saja masuknya tahun 2018 nanti. Semua kiraan tersebut tidak diambil kira segala kos inflasi dan tahap kewangan penduduk Malaysia yang semakin hari semakin terhimpit.

Harga kereta turun bukan bermakna kualiti sama

Kerajaan janjikan harga kereta akan turun. Itu semua orang tahu. Tapi tak ada pula janji-janji bahawa anda akan dapat harga kereta murah dengan tahap kualiti yang anda jangkakan.

Lumrah orang berniaga, harga boleh kasi turun, tapi kualiti atau apa yang anda dapat dengan harga tersebut juga akan kasi turun. Jangan jangkakan emas dengan harga perak. Itu tak boleh berlaku.

Berdasarkan MAI lagi logik harga kereta turun paling asas adalah disebabkan proses liberalisasi dalam indutri automotif. Itu membuatkan persaingan menjadi lebih sengit antara para pembuat kereta.

Bila mereka bersaing untuk pikat hati rakyat yang mahu kereta murah, maka semua pembuat kereta akan pulun turunkan harga kereta. You ge what you want !, ambil kamu harga rendah, tapi jangan dok harap kualiti naik ok!.

Tapi rakyat Maysia sebenarnya memang tak kisah dengan kualiti. Tengok kereta proton sudahlah, apa mereka perduli dengan kualiti, asalkan murah majoriti rakyat Malaysia akan bedal saja. Biarlah tingkat jem selepas tak sampai setahun, itu bukan halangan untuk tetap beli kereta Proton. Itu berdasarkan sejarah. Tak tahulah jika sekarang Rakyat malaysia dah berubah.

Anda percayakah harga kereta akan turun?

Apa pendapat anda dalam kenyataan CEO Malaysia Automotive Institute di atas? adakah ada logiknya dan apakah anda berpuas hati dengan hala tuju kerajaan yang mahu penurunan harga kereta secara perlahan-lahan sebegitu?.

Oh ya!, kenapa perlu harga kereta turun perlahan-lahan?

Sebabnya adalah untuk selamatkan industri kereta 2nd hand. kalau kerajaan kasi bedal semua harga kereta turun mendadak, semua kereta 2nd hand tak ada orang akan beli jika kekal dengan harga sekarang.

Kalau pengedar kereta 2nd hand ikut harga semasa, mereka akan kerugian ratusan juta ringgit dan semua akan gulung tikar jadi muflis. Jadi untuk lindungi mereka kena kawal sikit daripada penurunan secara drastik.

Sebenarnya kerajaan boleh saja turunkan harga kereta secara drastik. Buang masuk sampah saja AP kereta, habis cerita. Jika buang AP, hanya sebilangan kecil saja taikun kaya raya taukeh AP yang akan merana.

Itupun tak berapa teruk sangat sebab dah lama mereka simpan berguni-guni duit hasil daripada keistimewaan mereka perolehi AP. Melainkan mereka kaki enjoy, itu cerita lain.

Itu semua hanya congakan saya. Apa pula pendapat anda? adakah anda rasa kita berada di landasan yang betul dalam projek turun harga kereta ini.
 
comments:
  1. I don't believe it will turun loh~

    Regards,
    (A Growing Teenager Diary Malaysia)

    1. terima kasih berikan komen...

  2. Anonymous

    naik naik naik.............hujan saja yang turun\

    1. sekarang hujan tengah turun...

  3. Anonymous

    Maknanya kempen PR selama ini nak turunkan harga kereta hanya auta sahaja ker? Sebab pengeluar kereta tetap sama, toyota, honda, mercedes, proton dan lain-lain, mereka yang beri kualiti ok atau tak ok.

    1. Anonymous

      hapus ap dan janji turun harga satu yg berbeza...
      apa pandangan tn ?

  4. Anonymous

    Apa lah feadahnya turun harga kereta dgn. kos kehidupan meningkat..

    1. betoi jugak tu...!

  5. Anonymous

    sedara subhi,saya percaya harga kereta boleh turun...sebab rezeki kita x da manusia yg boleh control..kalo tahun depan sedara subhi/pembaca2 dan saya jadi org kaya..byk benda akan jadi mampu@murah@turun harga hehe....termasuk lah kereta..amin..

    1. Insyaallah ! akan kaya..

  6. Anonymous

    pergi berak dulu jap lagi la baru komen

    1. Lamanya berak...! tunggu dari tadi tak komen lagi...

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment