Wednesday, August 27, 2014

RG2011... Fw: ADAP MENZIARAHI JENAZAH DALAM ISLAM

 



ADAP MENZIARAHI JENAZAH DALAM ISLAM

telokbakong.blogspot
gayapeneroka.blogspot
 
Gambar Hiasan
 
Adap menziarahi jenazah dalam Islam

[1] Diam sejenak, membaca al-Fatihah, memakai pakaian warna gelap, memakai songkok, mengibarkan bendera separuh tiang bukanlah ajaran Islam.

Apa yang Islam ajar ialah:

- Mengucapkan "Inna lillah wa inna ilaihi rajiun" yang bermaksud "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali." [Surah al-Baqarah 2:155-157]

- Mendoakan kebaikan kepada jenazah dan ahli warisnya.

- Membantu warisnya, seperti bantuan kewangan.

- Bagi seorang muslimat, masa berkabungnya adalah seperti berikut:

-- Jika kematian suami, wajib berkabung 4 bulan 10 hari.

-- Jika kematian selain suami, boleh berkabung tidak lebih 3 hari.

Sabda Nabi s.a.w.: "Tidak halal bagi wanita yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat berkabung lebih dari 3 hari, kecuali atas kematian suaminya, iaitu 4 bulan dan sepuluh hari." [Sahih al-Bukhari, no: 1202/1281, lihat juga surah al-Baqarah 2:234]

[2] Berdiri apabila jenazah atau kereta jenazah berlalu, maka ia adalah sunnah dan dibolehkan, meskipun jenazah itu seorang yang bukan Islam.

Rasulullah s.a.w. bersabda: "Jika seorang dari kalian melihat jenazah dan dia tidak sedang berjalan bersamanya maka hendaklah dia berdiri hingga dia meninggalkan jenazah tersebut, atau jenazah sudah berlalu atau diletakkan sebelum dibawa pergi". [Sahih al-Bukhari, no: 1225/1308]

Dalam bab ini terdapat sebuah hadis daripada Ali bin Abi Thalib: "Sesungguhnya Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berdiri (apabila jenazah melintas) kemudian duduk (apabila jenazah melintas)." [Sahih Muslim, no: 1598/962]

Berdasarkan hadis kedua ini, ada yang berkata hukum berdiri apabila jenazah melintas sudah dibatalkan. Namun pendapat yang lebih kuat adalah, hadis kedua tidak membatalkan hadis pertama, tetapi menunjukkan bahawa hukum berdiri yang dimaksudkan oleh hadis pertama apabila jenazah melintas adalah satu anjuran (sunat) dan bukan kewajipan.

[3] Apabila sudah dikenal pasti identiti jenazah, sebaiknya disegerakan pengurusan jenazah oleh penduduk Islam setempat dan dikebumikan di kawasan perkuburan Islam yang terdekat.

Amalan membawa balik jenazah ke Malaysia dan dikebumikan di kampung halaman tidaklah digalakkan.

Rasulullah s.a.w. bersabda: "Bersegeralah dalam menguruskan jenazah kerana jika dia orang yang soleh, maka hal itu ialah kebaikan yang kalian segerakan untuknya. Namun jika dia bukan orang soleh, maka hal tersebut adalah keburukan yang kalian lepaskan dari bahu-bahu kalian." [Sahih al-Bukhari, no: 1231/1315]

Dalam sebuah hadis yang lain: Jika jenazah diletakkan lalu dibawa oleh para laki-laki di atas bahu mereka, maka jika jenazah tersebut termasuk orang soleh maka dia (jenazah tersebut) berkata; "Bersegeralah kalian (membawa aku).

Dan jika bukan dari orang shalih, maka dia akan berkata; "Celakalah, ke mana mereka akan membawa (aku)?"

Suara jenazah itu akan didengar oleh setiap makhluk kecuali manusia dan seandainya manusia mendengarnya, tentu dia jatuh pengsan.
[Sahih al-Bukhari, no: 1230/1314]

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment