Saturday, August 23, 2014

RG2011... Fw: Tafakur, Bertentangan Fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan

 



Perlis Tolak Tafakur, Dakwa Ia Bertentangan Fatwa Majlis Fatwa Kebangsaan

greenboc.blogspot


Di saat seluruh negara bertafakur sewaktu 20 mayat mangsa nahas MH17 tiba di KLIA semalam, negeri Perlis tidak turut serta di dalam upacara bertafakur tersebut.

Jabatan Mufti Negeri Perlis telah mengeluarkan sekeping memo bertarikh 22 Ogos 2014, yang tersebar di laman sosial facebook dan twitter, menjelaskan bahawa kerajaan negeri tidak boleh melaksanakan program tafakur anjuran Kerajaan Pusat berkenaan kerana perbuatan itu didakwa melanggar Faktwa Kebangsaan Tahun 1987 dan Fatwa Negeri Perlis tahun 1974.

Sementara itu Majlis Fatwa Kebangsaan yang berbincang pada 6 – 7 Oktober, 1987 telah mengeluarkan fatwa berhubung isu ini yang menyatakan ianya adalah amalan yang bercanggah dengan Islam dan syirik, telah membuat kenyataan yang berlainan dan telah melakukan "U-Turn" di dalam portalnya menyatakan amalan tafakkkur yang dilakukan untuk MH17 tidak menyalahi syariat. Petikan:

Faham bertafakur dalam Islam tidaklah sama dengan apa yang dilakukan sekarang ini yang dipanggil 'moment of silence' (tunduk selama beberapa minit) bagi menghormati orang yang mati. Tafakkur membawa makna "kegiatan hati untuk memahami makna setiap perkara bagi mencapai apa yang dihajati. Tafakkur juga merupakan pancaran hati yang dengannya kebaikan, keburukan, manfaat dan kemudaratan akan menjadi jelas (al-Jurjani, Kitab al-Ta'rifat, ms.77)

Namun perbuatan tunduk selama beberapa minit (moment of silence) bagi menghormati orang yang mati tidaklah bertentangan dengan syarak kerana ia sekadar tanda penghormatan yang bersifat universal dan tidak melibatkan apa-apa ritual bacaan dan pergerakan yang menyerupai amalan keagamaan agama lain. Penekanan dalam perbuatan 'moment of silence' lebih kepada bagi menunjukkan kesedihan, ingatan dan penghormatan kepada mereka yang telah meninggal dunia.

Namun sekiranya perbuatan tersebut disertai dengan ritual keagamaan agama lain seperti menyalakan lilin atau bacaan-bacaan tertentu maka ia menjadi tidak selari dengan amalan Islam dan dilarang oleh syarak.
zena arab said...

Mufti Negeri Perlis ni nampaknya lebih takut kpd Allah & rasulnya drp pemimpin negara. Keimanannya perlu di contoho oleh mufti2 lain.

Anonymous said...

Bagus.Mmg bercanggah dgn ajaran islam.

 

 
----- Original Message -----
Sent: Friday, August 22, 2014 11:10 PM
Subject: Fw: Tegur Kerajaan Dalam Proses Berkabung Hari Ini

 
 

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment