Monday, August 25, 2014

Re: RG2011... Fw: PEKERJA ASING NEPAL BERTINDAK GANAS [3 Attachments]

 

Walauapa pun alasannya , pekerja2 warga asing di negara Malaysia ini sudah terlampau diberi mua oleh kerajaan hingga berani menunjukkan sikap ganas dengan melanggar undang-undang keselamatan  negara yang begitu 'pemurah' memberikan rezki yang mencurah untuk kesejahteraan warga mereka atas dasar ikhsan jiran serumpun...Baik warga Nepal atau Myanmmar atau Vietnam...

Kemasukkan warga2 asing yang rata2 beragama bukan Islam ini terlalu ramai sehinggakan seolah2 Kerajaan tidak ada pilihan lain daripada menggunakan tenaga kerja daripada negara2 Islam.....Mereka  yang bukan daripada golongan beragama  Islam ini ramai yangmana mengamalkan budaya asing mereka yang tidak sama sekali selari dengan kebudayaan dan peradaban  Islam di Malaysia yang walaupun berwarga berbilang kaum......Ramai antara mereka yang masih mengamalkan makanan yang luar daripada kebudayaan/peradaban Islam seperti memakan dari sumber haiwan yang Islam melarang dan mengharamkan seperti dari jenis anjing dan kucing, tikus dll.....dahsyat dan menjijikan sekali...

Amat sedih dan khuatir sekali ummah dan masyarakat  Islam di negara ini seandainya kemasukkan warga2 yang tidak 'bertamaddun' dimata Islam ini  tidak dikekang secara sirius nya oleh Kerajaan akan menjadi ancaman dan kemaslahatan  kepada kehidupan dan kesejahteraaan masyarakat Muslim  dengan kemasukikan yang begitu ramai akan hanya mendatangkan masalah kepada kesejahteraan dan keamanan budaya Islam yang sememangnya mempertahankan tanggungjawab 'amal makruk nahi mungkar'......terutama sekali dalam menjaga hal ehwal kebajikan haiwan2 terbiar di dalam masyarakat prihatian dan penyayang kepada haiwan ciptaan Allah SWT..

"Islam dertermines the living costs of animals and orders humanity to respect and not to abuse them.  Humans are responsible for what ever they have at their disposal including animals whose right must be respected".

Saidina Ali Ibn Abu Talib (PBUH)...bersabda...."Be Obedienct to Allah SWT, regarding His subnects and the lands at your dispoal, for you are responsible even for the survival of animals"

Kemungkaran yang terbit daripada penganyaian dan pembunuhan haiwan2 yang Islam mengharamkan manusia memakannya seperti kucing dan anjing didalam sebuah negara yang mengaku mengamalkan ajaran Islam  hanya akan mengundang  kemurkaan dan bala Allah SWT sebagai Pencipta makhluk2 yang semulajadinya tidak redha diri mereka dikorbankan  menjadi sumber makanan manusia yang bertamaddun..

"Langit yang tujuh, bumi dan apa yang di dalamnya menyatakan kebesaran (memuji/tasbih) Allah.  Dan segala sesuatu, semua nya memuji Ilah dengan kemuliaanNya, tetapi kamu tidak mengerti pujian (Zikir/Tasbih) mereka.  Sesungguhnya  Dia Penyantun dan Pengampun".....Al-'Isra 17:44

Sama ada masyarakat Islam sedar atau tidak dengan ada nya makhluk2 haiwan ini lah yang memungkinkan terhindarnya negara dari segala musibah atau bala bencana seperti gempa bumi, tsunami, puting beliong, banjir dahsyat atau bah juga kemarau dahsyat yang membawa Tanda2 kemurkaan Allah SWT keatas banyak dosa2 akibat kemungkaran manusia sendiri...

Justeru itu..pohon lah semoga Pemimpin2 Kerajaan Muslim dan juga bukan Muslim membuka mata, minda dan hati yang tidak terhijab oleh ketamakkan, kekayaan dan kebendaan manusia dan dunia sahaja tanpa menilai dan mengambil iktibar untuk keharmonisan rohani dan jasmani warga Muslim sejagat demi keberkatan dunia dan akhirat....Allahu'alam

"Let there arise out of you a group of people inviting to all that is good (Islam), enjoing Al-Ma'ruf and forbidding Al-Mungkar,  And it is they who are the successful!" Al Imran 3:104

"Wa maa 'arsalnaka Ilaa Rahmatan Lil 'Alamin"..Tidak Kami utuskan kamu (Ya Rasulullah SAW) melainkan sebagai pembawa Rahmat ke seluruh alam'....Al Ambiya 21:107

Suraya Al Fakeer\
The Silaturrahim/Pertubuhan Rahmatan Lil Alamin/Research Islamic Centre on Islam/Halfway Home For Animals/Bela Miskin Tegar/Tahfiz As Siddiq/Kelab Kebajikan Bangsa Prihatin Malaysia
 
Suriati Othman


From: "'-:eSpAcE9808:-' rienacom@yahoo.com.sg [respeks_group]" <respeks_group@yahoogroups.com>
To: respeks_group@yahoogroups.com
Sent: Sunday, August 24, 2014 11:12 PM
Subject: RG2011... Fw: PEKERJA ASING NEPAL BERTINDAK GANAS

 


PEKERJA WARGA ASING NEPAL BERTINDAK GANAS KERANA DAKWA MAJIKANNYA ABAIKAN KEBAJIKAN KESIHATAN RAKAN SEKERJANYA SEHINGGA MENINGGAL DUNIA

omakkau.blogspot
 
 
JOHOR BAHRU - Kira-kira 1, 500 pekerja asing sebuah kilang elektronik warga Nepal mogok hampir 36 jam apabila mendakwa majikan telah mengabaikan rakan mereka yang mengalami masalah kesihatan sehingga meninggal dunia.

Keadaan bermula tegang sejak Khamis lalu selepas kematian seorang pekerja lelaki warga Nepal mengakibatkan pekerja lain yang berasal dari negara terbabit enggan bekerja, malah turut bertindak ganas.

Kumpulan mogok terbabit bertindak merosakkan pelbagai barangan di bangunan asrama yang turut menempatkan pekerja asing daripada pelbagai negara.

Pengarah eksekutif syarikat berkenaan yang dikenali sebagai Datuk Tan berkata, pekerja Nepal bertindak di luar kawalan selepas berlaku salah faham sehingga menyebabkan pekerja asing dari negara lain tidak dapat bekerja selepas asrama pekerja turut dikepung.

"Ia berpunca daripada kekeliruan disebabkan rakan mereka yang meninggal dunia itu masih mempunyai baki kontrak selama dua tahun. Jadi mereka salah sangka dan beranggapan syarikat mengabaikan kebajikan si mati termasuk tidak dibayar gaji.

"Memang benar lelaki terbabit baru bekerja setahun dan setiap pekerja asing mempunyai tiga tahun kontrak. Namun pihak syarikat tetap membayar gaji si mati termasuk memberikan pampasan," katanya.

Disebabkan insiden itu, pihak syarikat menanggung kerugian kira-kira RM500, 000 disebabkan operasi di bahagian pengeluaran tergendala selain menanggung kerosakan di kawasan asrama pekerja.

Selain merosakkan barangan di asrama,  kumpulan mogok juga merosakkan pondok pengawal keselamatan selain sebuah van yang berada di kawasan itu juga terbalik selepas kumpulan berkenaan semakin bertindak berani.

Bagaimanapun, Tan berkata, insiden berkenaan berakhir selepas pihak syarikat mengadakan perbincangan dengan wakil pekerja warga Nepal bagi menjelaskan kekeliruan.

Beliau turut menafikan pihak syarikat telah membiarkan pekerja Nepal yang mengalami sakit dada itu sehingga meninggal dunia.

"Kita memberi bantuan kepada pekerja Nepal itu termasuk menghantarnya ke hospital sebelum meninggal.

"Selepas pihak kita menjelaskan perkara sebenar, pekerja warga Nepal tersebut akur dan turut berjanji akan kembali bekerja pada shif jam 7 malam ," katanya.
- Sinar Harian


__._,_.___
View attachments on the web

Posted by: surayati othman <datinsuraya@yahoo.com>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (2)

Check out the automatic photo album with 3 photo(s) from this topic.
2014813152903.jpg 2014814150834.jpg image.jpg

" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment