Tuesday, August 26, 2014

RG2011... Fw: Jangan tergesa-gesa pecat 4,000 kakitangan MAS

 



Jangan tergesa-gesa pecat 4,000 kakitangan MAS

bloglist-malaysia.blogspot
idahsalam.blogspot
SALMIYAH HARUN 
 
KUALA LUMPUR: Kerajaan disaran tidak tergesa-gesa mengambil langkah memecat 3,000 hingga 4,000 kakitangan MAS bagi menyelamatkan syarikat penerbangan negara itu.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, nasib dan masa depan kakitangan MAS menjadi pekara penting untuk dipertimbangkan selepas dua tragedi yang menimpa pesawat MH370 dan MH17 baru-baru ini.

"Janganlah mereka menjadi mangsa, sudahlah kebajikan mereka sebelum ini dinafikan apatah lagi selepas kejadian malang yang menimpa dua pesawat mereka, kita berharap mereka dapat diberi pembelaan sewajarnya," katanya ketika ditemui.

Ekoran itu, Salahuddin turut mencadangkan kerajaan agar melantik konsultan yang benar-benar profesional serta bebas untuk melihat kembali penstrukturan semula MAS.

Malah katanya, banyak faktor penting yang wajar dipertimbangkan memandangkan MAS adalah sebuah syarikat penerbangan negara di mana ianya melibatkan kredibiliti serta kebajikan kakitangannya.

"Saya harap kerajaan melalui Khazanah Nasional tidak perlu tergesa-gesa untuk mengenakan tindakan dengan memecat kakitangan MAS.

"Perlu ada satu majlis forum dan konsultasi ditubuhkan supaya biarlah pandangan dari kalangan profesional dan bebas dapat dikemukakan, kemudian barulah kerajaan dapat mempertimbangkan dan membuat jalan penyelesaian terbaik untuk masa depan MAS dan kakitangan mereka," katanya.

Pelabur milik negara Khazanah Nasional akan menawarkan 27 sen bagi setiap saham dalam syarikat itu yang tidak memiliki, berjumlah hampir RM1.4 bilion bagi pengambilalihan sepenuhnya syarikat penerbangan  bermasalah itu.

Khazanah, yang memiliki 69.37% saham daripada MAS, akan menjalankan kajian semula yang komprehensif dan penyusunan semula syarikat penerbangan itu, yang mengalami dua bencana pesawat pada tahun ini. - HARAKAHDAILY 26/8/2014
 

4 konsep mampu melonjak MAS semula

bloglist-malaysia.blogspot.
wargamarhaen.blogspot.
Oleh mahmudah

"Kita semua sedia maklum, MAS saban tahun mengalami kerugian yang besar. Justeru itu bagi melonjak kembali kemegahan wau bulan, cuma hanya dengan pendekatan 4 konsep S.T.A.F. yang mudah dan simplisiti dan relevan sepanjang masa. Pihak kerajaan perlu cepat bertindak berdasarkan STAF untuk keselamatan MAS @ wau bulan Malaysia dengan kadar segera.

1. S =  Swantakan perkhidmatan kepada badan yang telus  serta mampu dan berpengalaman dalam industri penerbangan dan memahami permasalahan penerbangan dan organisasinya.

2. T = Tadbirurus semua komponen dalam MAS dan kenalpasti kelemahan yang amat ketara dengan mengambil pengalaman semasa berdasarkan kaedah  LEAN THINKING - Banish waste create wealth

3. A = Amanahkan semua pengurusan pentadbiran/ perniagaan/ pelangan/ pengiklanan/promosi/ peluang ikut serta /prinsip dan matlamat  kepada mereka yang betul-betul amanah dengan keamanahan

4. F = Faktakan  dan kolaborasi data-data yang merangkumi kecekapan / kopetensi / pengalaman / keputusan pengurusan secara menyeluruh bagi melihat pendekatan kebijaksanaan dalam pengurusan utama/prime.

Insya'Allah jika kerajaan sekarang bijak dan amanah MAS meampu melonjak kejayaan yang cemerlang di masa-masa akan datang. Selamat mencuba konsep STAF. 
"TERBANG BERSAMA MAS"

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment