Monday, September 8, 2014

RG2011... Fw: Ibu bapa boleh dipenjara 10 tahun cuai jaga anak

 



Ibu bapa boleh dipenjara sepuluh tahun cuai jaga anak

 

tentulah ibu bapa mempunyai alasan tersendiri untuk membiarkan anak-anak mereka, tetapi amalan sebegini seboleh mungkin perlulah dielakkan.

Menurut Pensyarah Undang-Undang Keluarga, Wanita dan Kanak-Kanak Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof Datin Noor Aziah Mohd Awal, kanak-kanak yang dibiarkan bersendirian sememangnya boleh melakukan aktiviti berbahaya sehingga boleh membawa maut.

Oleh itu, beliau berkata, adalah menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk melindungi anak-anak mereka dalam apa keadaan sekalipun.

"Ibu bapa perlu mempunyai naluri keibubapaan dengan sentiasa mempersoalkan kewajaran tingkah laku mereka sama ada ia mampu melindungi keselamatan anak-anak mereka," katanya.

Noor Aziah yang juga Ahli Majlis Penyelaras Perlindungan Kanak-Kanak Malaysia, berkata kebanyakan kes kematian kanak-kanak yang dilaporkan media kebelakangan ini adalah disebabkan kecuaian orang dewasa sama ada pengasuh mahupun ibu bapa.

"Tiada kanak-kanak yang sepatutnya mati akibat perbuatan ibu bapa mereka sendiri dan tidak ada ibu bapa yang mahu menanggung kesengsaraan dan kesedihan kerana tidak sengaja menyebabkan kematian anak mereka," katanya.

Sehingga ini, lima kes kematian kanak-kanak akibat kecuaian ibu bapa dilaporkan yang antaranya membabitkan kanak-kanak yang ditinggalkan hampir sembilan jam dalam kenderaan dan terjatuh dari flat.

Dari segi perundangan, Noor Aziah menjelaskan kanak-kanak di Malaysia diberi perlindungan khas dan dikawal di bawah Akta Kanak-kanak 2001.

"Akta ini turut memperuntukkan hukuman ke atas pihak (termasuk ibu bapa) yang cuai, abai atau menganiaya kanak-kanak atau menyebabkan kanak-kanak cedera, mati atau mendedahkan mereka kepada risiko yang menyebabkan kecederaan dan kematian," katanya.

Noor Aziah berkata ini bermakna ibu bapa atau penjaga yang cuai boleh didakwa di mahkamah dan sekiranya disabit kesalahan, mereka boleh didenda maksimum RM20,000 atau penjara maksimum 10 tahun atau kedua-duanya.

Sehubungan itu beliau menyambut baik cadangan untuk meminda Akta Kanak-Kanaak 2001 seperti yang dinyatakan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim yang bertujuan mengenakan hukuman lebih berat terhadap ibu bapa yang cuai menjaga keselamatan anak. - Bernama

__._,_.___

Posted by: "-:eSpAcE9808:-" <rienacom@yahoo.com.sg>
Reply via web post Reply to sender Reply to group Start a New Topic Messages in this topic (1)
" Minuman para Anbia :  http://higoat-2009.blogspot.com/"

" Anda masih mencari jodoh? Lawati http://www.myjodoh.net"

" Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 :  http://maths-catch.com/exam"

" Kedai Maya : http://halawahenterprise.blogspot.com/"

" Blog Sahabat RG : http://azwandengkil.blogspot.com"

Terima kasih kerana sudi bersama kami. Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang ReSpeKs Group, sila ke : http://respeks-group.blogspot.com.
Segala email yang tersiar melalui Respeks Group adalah tanggungjawab penulis asal email. Owner atau moderator tidak bertanggungjawab ke atas setiap email yang disiarkan dan sebarang dakwa dakwi tiada kena mengena dengan moderator group.


.

__,_._,___

No comments:

Post a Comment